Ofcom a decis să permită BT să impună reduceri de prețuri la divizia sa de rețele Openreach, în ciuda opoziției acerbe a rivalilor care au susținut că aceasta ar oferi fostului monopol un avantaj concurențial neloial.
Openreach a anunțat anul trecut că încearcă să implementeze un nou model de stabilire a prețurilor numit „Equinox 2”, care ar oferi prețuri mai mici furnizorilor cu amănuntul care utilizează rețeaua sa – clienți precum BT, Sky, TalkTalk și Vodafone – dacă aceștia sunt de acord să utilizeze produsele sale de fibră integrală pentru comenzile noi în locul produselor sale de cupru tradiționale.
Openreach face bani prin vânzarea angro a benzii largi către furnizorii de servicii de internet, inclusiv către grupul său mamă, BT.
„Pe baza dovezilor pe care le avem la dispoziție, nu considerăm că noile reduceri de preț ale Openreach sunt anticoncurențiale”, a declarat Ofcom miercuri.
Autoritatea de reglementare a concluzionat că noul model de stabilire a prețurilor „nu a creat o potențială barieră” în calea utilizării rețelelor alternative și a fost „în concordanță cu concurența bazată pe rețea”.
Cu toate acestea, va fi un impuls serios pentru BT după o săptămână plină de evenimente pentru companie. Cotația acțiunilor grupului FTSE 100 a scăzut după ce a prezentat un set mixt de rezultate pentru întregul an, cu un flux de numerar liber – un indicator urmărit îndeaproape de City – care a fost mai slab decât se aștepta și după ce a anunțat că va renunța la până la 42% din forța sa de muncă până la sfârșitul deceniului.
Miliardarul Patrick Drahi, despre care se crede că crede cu tărie în valoarea propunerii de fibră optică completă a Openreach, a intervenit la un preț scăzut pentru a cumpăra aproximativ 960 milioane de dolari în acțiuni, ducând participația vehiculului său de investiții în BT de la 18 la 24,5%.
Openreach concurează cu Virgin Media O2 și peste 100 de rețele alternative mai mici – sau „altnet” – susținute de miliarde de lire sterline în capital privat. Acestea se întrec să instaleze fibră optică și să atragă clienți în zone ale țării în care operatorul istoric nu a ajuns.
Openreach a răspuns la această amenințare construind mai repede decât au anticipat majoritatea concurenților săi. Mișcarea a reprezentat deja o provocare pentru rivali, analiștii și cunoscătorii din industrie susținând că operatorii de rețea trebuie să atragă aproximativ 40% din clienți în orice zonă geografică pentru a fi viabili.
Equinox 2 este a doua oară când Openreach a luat măsuri pentru a-și diminua structura prețurilor cu ridicata în decurs de doi ani. Prima, anunțată în iulie 2021, a fost contestată de cel mai mare altnet, CityFibre, care a încercat fără succes să o blocheze la Tribunalul de Apel al Concurenței.
În această lună, directorul executiv al Openreach, Clive Selley, a scris autorității de reglementare pentru a spune că Openreach nu are planuri actuale de a schimba prețurile de închiriere până în martie 2026, a declarat miercuri Ofcom.
Decizia Ofcom cu privire la Equinox 2 este probabil să vină ca o lovitură pentru rivalii care au susținut cu voce tare la autoritatea de reglementare că această mișcare ar dăuna scenariului lor de afaceri și ar pune în pericol capitaluri de miliarde de lire sterline.
Cu toate acestea, angajamentul de a nu mai scădea prețurile timp de trei ani va atenua lovitura, având în vedere preocupările larg răspândite că Openreach va impune reduceri similare la fiecare unul sau doi ani.
Autoritatea de reglementare trebuia să aprobe Equinox 2 în martie, dar a solicitat o amânare de două luni pentru a examina impactul potențial asupra concurenței după ce a primit un număr mare de plângeri de la altnet și Virgin Media O2.
Acțiunile BT au crescut cu aproximativ 1 la sută în tranzacțiile de dimineață în urma deciziei Ofcom.
Sursa – www.ft.com