În analiza mareșalui aerian RAF pensionat, care a fost şi fost director general al dezvoltării forțelor comune la Ministerul Apărării din Regatul Unit, se arată că,
Mulți s-au întrebat de ce președintele Volodymyr Zelenskyi a făcut presiuni atât de hotărâte pentru furnizarea de avioane de luptă F-16 forțelor sale din Ucraina. Poate un anumit avion poate face o asemenea diferență? Răspunsul, în cazul F-16, este da.
Folosind summitul G7 pentru a anunța că SUA vor ajuta la pregătirea piloților ucraineni pentru a pilota aeronava, Joe Biden și-a legat aliații de decizie. De fapt, Zelensky a deturnat evenimentul, astfel încât națiunile majore au trecut în spatele Ucrainei, exact când conducerea militară rusă părea să se întoarcă asupra ei înșiși.
Reticența inițială a lui Biden față de antrenamentul F-16 a fost teama de escaladare. Faptul că Casa Albă a depășit această precauție sugerează că apetitul lor pentru risc a crescut. Cealaltă preocupare a sa a fost că ucrainenii nu vor putea opera eficient aceste avioane. NATO ar împacheta de obicei F-16 cu o gamă completă de aeronave de sprijin care sunt considerate esențiale pentru operațiunile lor: război electronic, suprimarea apărării aeriene inamice și comandă și control aerian. Fără acestea, au susținut criticii, avioanele ar fi de puțin folos.
Cea mai ușoară acuzație de respins este că ar dura 18 luni pentru a pregăti piloții ucraineni. Testele recente ale Forțelor Aeriene ale SUA au demonstrat că, deși F-16 este un avion de luptă de înaltă performanță, piloții ucraineni experimentați ar putea învăța să-l piloteze în patru luni.
De fapt, forțele ucrainene au integrat arme occidentale pe avioanele ex-sovietice în perioade de timp care ar trebui să stânjenească propriile noastre procese de pace. Există întrebări legitime cu privire la cine face întreținerea profundă a acestei aeronave occidentale, dar menținerea F-16 în prima linie nu ar trebui să fie o problemă: este o aeronavă simplă, cu un singur motor, produsă în număr mare și, prin urmare, piesele de schimb sunt numeroase. .
Problema mult mai mare este cine susține furnizarea de rachete aer-aer occidentale. Amraam-ul american este foarte capabil, dar a costat aproximativ 1 milion de dolari fiecare. Meteorul european cu rază mai lungă este și mai scump. În timp ce nivelurile stocurilor naționale de război sunt înțeles clasificate, este un secret deschis că majoritatea forțelor aeriene NATO sunt mici. Aliații ar face bine să-și accelereze lanțurile de aprovizionare cu rachete în regim de urgență.
Lipsa puterii aeriene de sprijin este mai greu de remediat. Desigur, Ucraina nu poate replica funcțiile de sprijin ale NATO. Dar nu trebuie: Kievul nu caută un pachet de putere aeriană expediționară, care operează la distanță, adânc în teritoriul inamic. Trebuie doar să mențină forțele aeriene ruse (VKS) pe piciorul din spate pe cerul de deasupra Ucrainei.
Războiul a dezvăluit până acum că VKS este limitat să opereze în formațiuni foarte mici și doar în spațiul aerian deasupra pământului pe care îl controlează. Dar este protejat de rachete sol-aer extinse și are arme cu rază mai lungă de acțiune lansată aerian care îi oferă avantaj față de echipamentele ucrainene.
F-16, cu radarele, senzorii și rachetele sale cu rază mai lungă de acțiune, ar restabili avantajul forțelor aeriene ucrainene atât calitativ, cât și cantitativ – și ar împinge VKS înapoi în Rusia. Acest lucru va proteja, la rândul său, atât forțele terestre ale Ucrainei, cât și infrastructura sa critică. Dar creșterea eficienței sale în absența unui ambalaj mai largi de putere a aerului va necesita imaginație.
Sistemele integrate de apărare aeriană funcționează mult mai bine decât cele care funcționează izolat. Forțele aeriene ucrainene trebuie să conecteze rachetele sol-aer din vest și radarele lor avansate pentru a oferi piloților săi o imagine îmbunătățită a bătăliei aeriene. Sistemele de război electronic de la sol pot face mult pentru a degrada radarele rusești și, prin urmare, centura de rachete sol-aer. Folosirea de drone cu prototipuri rapide în recunoaștere și suprimarea misiunilor de apărare aeriană inamice ar face avioanele de luptă ale Rusiei mai vulnerabile. Acest pachet de sisteme de sprijin în mare parte la sol – mult mai ieftine decât cele aeropurtate – ar permite Ucrainei să-și păstreze inițiativa în lupta aeriană.
În cele din urmă, există o dimensiune morală de luat în considerare. NATO avea să lupte împotriva Rusiei câștigând mai întâi bătălia aeriană și apoi folosind superioritatea aeriană pentru a conduce o luptă terestră mai eficientă. Având în vedere slăbiciunea VKS, acesta nu este un vis. Dar donațiile limitate ale Occidentului până în prezent au forțat Ucraina să urmeze tactici de măcinare a terenurilor. Am limitat Kievul să lupte într-un mod în care nu am face și să luăm victime pe care nu le-am face.
Dacă vrem ca Rusia să fie învinsă, ar trebui să inversăm această poziție. Decizia F-16 este un mare pas în direcția corectă. Este posibil ca aceste avioane să nu ajungă la timp pentru a ajuta ofensiva de primăvară a Ucrainei, dar anunțul va influența deja calculele militare și politice de la Kremlin. F-16 nu este un panaceu, ci un totem al unei lupte mai corecte.
Sursa – www.ft.com