Protejarea naturii este frumoasă, dar tehnologia climatică este cool. Învățând din succesul celei din urmă ar putea fi esențial pentru a o susține pe prima: trebuie să scoatem natura din sfera celor frumoase și să o plasăm ferm în centrul economiei moderne.
Deși lupta pentru climă este departe de a fi câștigată, există motive de optimism prudent. În 2022, UE a produs mai multă energie din energie eoliană și solară decât din gaz. Legea privind reducerea inflației din SUA a marcat cea mai mare acțiune climatică luată vreodată de cel mai mare emițător istoric de gaze cu efect de seră din lume. Angajamentele globale privind clima, inclusiv din partea națiunilor în curs de dezvoltare, au ajuns la un punct în care, dacă ar fi implementate integral, ar menține lumea mult sub 2C de încălzire.
Investițiile în domeniul climei au rezistat, de asemenea, la scăderea mai largă a pieței. Anul trecut s-a înregistrat un record de aproape 500 de miliarde de dolari investiți în energie regenerabilă. În 2022 au existat peste 1 000 de investiții de capital de risc și de capital de creștere în start-up-uri din domeniul climei; numărul de tranzacții a crescut în fiecare trimestru, cu peste 40 de miliarde de dolari investiți.
Aceste schimbări dramatice în infrastructură, politică și finanțare sunt susținute de o forță subtilă, dar puternică: o narațiune bună. Acțiunea climatică nu mai este doar justificată, ci este acum materialul unor cariere interesante. Acesta nu mai este un domeniu doar pentru ingineri și oameni de știință.
Narațiunile pot crea un cerc virtuos de acțiune. Guvernele și companiile pioniere au dat startul unor piețe pentru produse și servicii cu emisii reduse de dioxid de carbon; logica economică a acțiunii pentru climă a încurajat antreprenorii și investitorii să intre într-un sector vizibil înfloritor, ceea ce a dus la angajamente și investiții net zero mai ambițioase.
Criza biodiversității este la fel de urgentă. Pe măsură ce extincțiile se accelerează și habitatele se pierd, nu doar plantele și animalele au de suferit – serviciile naturale pe care oamenii se bazează pentru supraviețuire, de la apa dulce la sănătatea solului și polenizarea, sunt, de asemenea, în pericol. Dar această altă criză nu primește nici pe departe nivelul de atenție pe care îl primește clima; atunci când o face, este încă blocată în vechea paradigmă a donațiilor caritabile pentru protejarea peisajelor pitorești și a speciilor carismatice. Mișcarea de conservare a inspirat generațiile succesive, dar a venit timpul să se completeze argumentul intrinsec pentru natură cu unul economic.
Lucrul a început deja: în întreaga lume, pionierii construiesc piețe pentru serviciile ecosistemice, cum ar fi carbonul și biodiversitatea, demonstrând că modelele de producție alimentară și de ecoturism pozitive pentru natură pot crește veniturile comunității – chiar și că orașele pot economisi bani și vieți bazându-se pe infrastructura naturală, cum ar fi zonele umede cu mangrove. În unele locuri, subvențiile agricole sunt remodelate pentru a încuraja refacerea naturii. Companiile descoperă că riscurile legate de natură pentru lanțurile de aprovizionare sunt mult prea reale și că există o valoare economică măsurabilă în ceea ce privește atenuarea acestora.
Această activitate este ajutată de tehnologie. În prezent, putem măsura și monitoriza natura, de la monitorizarea habitatelor prin satelit la bioacustica care poate analiza sunetele cu o precizie care ar fi fost de neimaginat cu un deceniu sau două în urmă. O mai bună măsurare permite companiilor sau guvernelor să plătească pentru rezultate tangibile, mai degrabă decât să aloce bani pentru proiecte de bun simț care nu sunt transparente.
Ideea aici este logica economică. Și în timp ce argumentele economice pentru natură nu sunt nici pe departe la fel de dezvoltate ca în cazul energiei, ridicarea exemplelor timpurii de succes și susținerea lor cu bani și politici solide ar putea crea impulsul necesar pentru schimbare.
Va fi vitală instituirea de garanții pentru ca comunitățile să rămână principalii beneficiari ai noilor modele de afaceri. Dar schimbarea cu succes a discursului privind clima a arătat că aceste riscuri pot fi în mare măsură depășite. În timp ce povestea climei este încă în curs de scriere, cea a naturii pare pregătită pentru un restart.
Sursa – www.ft.com