O voce de frunte pe piața asigurărilor maritime din Lloyd’s of London a cerut un „Plan B” cu privire la sancțiunile occidentale impuse Rusiei din cauza războiului său din Ucraina, pe fondul preocupărilor tot mai mari cu privire la consecințele nedorite pentru sectorul maritim global.
Guvernele occidentale au vizat Moscova cu o gamă largă de sancțiuni de când a lansat invazia în februarie anul trecut, inclusiv restricții privind comerțul cu petrol și bunuri cu o potențială aplicație militară. Asigurătorilor li s-a interzis să ofere acoperire petrolierelor care transportă petrol rusesc peste limita de preț de 60 de dolari pe baril.
Dar au existat avertismente din ce în ce mai mari din partea sectorului asigurărilor cu privire la efectul secundar al acestor sancțiuni, care i-au determinat pe armatori să se retragă și au introdus o „flotă din umbră” de nave învechite, cu acoperire limitată de asigurare, care urmăresc să preia potențialul profitabil. afaceri de transport de mărfuri sancționate.
Neil Roberts, șeful departamentului maritim și aviației la Lloyd’s Market Association – o asociație comercială care reprezintă asiguratorii de pe piața de specialitate – a subliniat o „flotă gri în creștere care operează dincolo de dolar și diluează eforturile occidentale”.
S&P Global Market Intelligence a estimat că peste 400 de tancuri operează în cadrul flotei din umbră, cu estimări ale grupului mai larg de nave expuse riscului de a încălca sancțiunile de la mii.
„Dacă scopul sancțiunilor este de a face ca un stat să schimbe cursul, testul succesului ar fi să se întrebe dacă țara țintă și-a schimbat acțiunile”, a scris Roberts, într-o postare pe LinkedIn de miercuri.
„Ceea ce este neclar pentru industrie este de ce factorii de decizie cred că 20 de ani de inculcare a Rusiei și nemulțumirile percepute vor fi modificate în mod semnificativ prin constrângeri suplimentare împotriva transportului și asigurărilor.”
Sancțiunile suplimentare, a spus el, „este puțin probabil să miște cadranul strategic, dar vor înfunda și mai mulți dinți în mâna care se hrănește, adică sistemul de aprovizionare plutitor legitim al lumii”. Sectorul maritim, a spus el, este „doar atât de rezistent” și „ar dori clar să fie asigurat că există un Plan B”.
Luna trecută, directorul executiv al companiei norvegiene Gard, unul dintre cei mai mari asigurători de transport maritim din lume, a avertizat că flota în creștere care operează în afara sectorului principal de asigurări, ca urmare a sancțiunilor, este un „dezastru social și de mediu care așteaptă să se întâmple”.
Marile companii petroliere încetează adesea să mai folosească cisterne după 15 ani de uzură. Dar cifrele din industrie se tem că un număr tot mai mare de nave peste această vârstă sunt achiziționate de către armatori neexperimentați pentru a transporta țițeiul rusesc pe distanțe lungi, crescând riscul accidentelor care ar putea duce la scurgeri de petrol sau chiar decese pentru echipaj.
Lloyd’s of London, corporația care conduce piața asigurărilor, a lucrat cu guvernele și autoritățile de reglementare pentru a implementa sancțiuni occidentale pe care le-a descris drept „cea mai bună armă de care dispunem” în urmărirea unui capăt rapid al războiului.
Piața veche de secole a fost în centrul sectorului asigurărilor maritime încă de la începuturile sale. Includerea acesteia în sancțiunile de asigurări occidentale a fost văzută de factorii de decizie politică ca fiind esențială pentru eficacitatea acestora.
Sursa – www.ft.com