O companie de băuturi deținută de Sean Combs, cunoscut sub numele de Diddy, a dat în judecată Diageo pentru presupusă discriminare rasială, susținând că conglomeratul global nu a investit în mod adecvat în mărcile asociate cu rapperul.
În documentele judiciare depuse la tribunalul statului New York din Manhattan, compania muzicianului Combs Wines and Spirits a declarat: „Diageo l-a tratat pe domnul Combs și mărcile sale mai rău decât alții pentru că este negru”.
Marca de tequila DeLeón, deținută în comun de cele două grupuri, și marca de vodcă Cîroc a Diageo, la care colaborează cu Combs, au fost „catalogate” și tratate ca „mărci de culoare” care ar trebui să se adreseze consumatorilor „urbani”, potrivit procesului juridic.
Diageo a caracterizat divergențele dintre grupuri ca fiind o „dispută de afaceri”, adăugând că „suntem întristați de faptul că domnul Combs a ales să reformuleze această chestiune ca fiind altceva decât atât”.
Acesta a declarat că a negat categoric acuzațiile, că se va „apăra viguros” și că are un „angajament ferm față de diversitate”.
Dar Combs Wines and Spirits a declarat că mărcile sale de băuturi au fost „lipsite” de resurse de producție, distribuție și vânzări în detrimentul altora, cum ar fi tequila Casamigos. Actorul hollywoodian George Clooney a vândut această marcă către Diageo în 2017 pentru până la 1 miliard de dolari.
Documentele juridice au adăugat că directorul executiv al Diageo, Stephen Rust, i-a spus lui Combs, cunoscut anterior sub numele de P Diddy și Puff Daddy, la sfârșitul anului 2019, că „dacă ar fi fost Martha Stewart, mărcile sale ar fi fost mai răspândite”.
Rapperul american devenit mogul de afaceri a cumpărat tequila DeLeón împreună cu Diageo în 2014. Acest lucru a urmat succesului acordului de marketing comun al grupurilor și de împărțire a profitului pentru vodca Cîroc a Diageo, în plină dezvoltare, pentru care Combs este director de creație.
Compania lui Combs a declarat că Don Julio, o marcă de tequila deținută integral de Diageo, este distribuită în 36% din punctele de vânzare din SUA, în timp ce Casamigos este în 34%. DeLeón este prezentă doar în 3 la sută din punctele de vânzare din SUA.
Combs Wines a declarat că nu i-a rămas „altă opțiune” decât să apeleze la justiție pentru a obține „același tratament (Diageo) pe care îl acordă altor mărci de tequila de succes”.
Băuturile spirtoase susținute de celebrități au proliferat în ultimii ani, iar Diageo, cel mai mare producător de băuturi spirtoase din lume, s-a grăbit să preia în proprietate astfel de mărci.
În 2014, grupul a încheiat un parteneriat cu fotbalistul David Beckham pentru a lansa Haig Club, un whisky scotch. De asemenea, a cumpărat o marcă de gin deținută în coproprietate de actorul Ryan Reynolds într-o tranzacție din 2020 în valoare de 610 milioane de dolari.
În 2022, tequila a fost băutura spirtoasă cu cea mai rapidă creștere în SUA, americanii cheltuind peste 13,3 miliarde de dolari pentru băuturile spirtoase din agave – o categorie care include și mezcal – un total mai mare decât cheltuielile pentru whisky-urile fabricate în SUA. În 2023, astfel de băuturi vor depăși vodca ca fiind cel mai bine vândut spirtoasă din America, potrivit grupului de cercetare IWSR.
Tequila a fost un motor de profit pentru Diageo, reprezentând mai mult de jumătate din creșterea grupului din 2018, ajustând fluctuațiile valutare, potrivit RBC Capital Markets.
Sursa – www.ft.com