Cum și unde sunt stocate informațiile cruciale ale firmei dumneavoastră, și cum circulă ele în cadrul operațiunilor de afaceri? Această chestiune rămâne controversată, pentru că datele se deplasează simultan pe diverse canale neoficiale, indiferent de eforturile companiilor de a limita acest aspect. E-mail, stocare în cloud, mesagerie instantanee, stick-uri USB, imprimante, un lucru este sigur: în absența unei atenții corespunzătoare din partea angajaților, datele de afaceri pot fi ușor compromise.
De aceea, ne propunem să evidențiem principalele riscuri asociate scurgerilor de date, să detaliem vectorii de risc și să creionăm strategii de abordare, astfel încât la final să arătăm modul în care o soluție DLP, de prevenire a pierderii de date, vă poate sprijini în menținerea controlului.
Ce informații business ar trebui protejate atent de companii?
- Datele financiare și strategice ale companiei
- Informațiile colectate de la clienți, parteneri și angajați
- Datele despre depozite, inventare și resurse umane
- Codurile sursă al aplicațiilor dezvoltate, planuri și proiecte
1. CE RISCURI IMPLICĂ SCURGERILE DE DATE ÎN AFACERI
Riscurile asociate fluxului de date devin evidente, dat fiind că numeroși angajați sau chiar echipe întregi au acces la date critice în diverse puncte ale procesului de afaceri. Aceștia pot efectua modificări, pot furniza date către exterior, altor companii, sau pot șterge informații fie din greșeală, fie intenționat. Scurgerile de informații pot apărea în orice moment, iar fiecare fază a fluxului de date reprezintă un risc potențial în ceea ce privește securitatea acestora.
De asemenea, în timpul procesului de digitalizare prin care majoritatea companiilor au trecut sau trec, apar riscuri inerente legate de manipularea datelor. Datele, acum prezentate în formate digitale, pot fi identificate și transferate prin diverse canale, majoritatea dintre acestea fiind neoficiale și unele complet inadecvate pentru gestionarea informațiilor sensibile ale companiei:
- Site-uri de partajare, social media și mesagerie (WeTransfer, Whatsapp, FB Messenger, Teams, etc.)
- Stocări Cloud populare (OneDrive, Dropbox, Google Drive, SharePoint)
- Via e-mail și Internet folosind toate protocoalele populare
- Via Microsoft 365 (Exchange sau SharePoint Online)
- Stocare mobilă (carduri USB de memorie sau SSD-uri externe)
- Operațiuni diverse (Copy-Paste, Drag and Drop, captură de ecran)
Așadar, datele sunt expuse zilnic unor riscuri certe:
Manipularea neglijentă a datelor de către membrii echipelor
Tendințele în evoluția spațiilor de lucru digitale, a muncii hibride și a lucrului la distanță aduc o creștere continuă a amenințărilor din interior, alături de abordările „bring your own device”, care permit angajaților să utilizeze și dispozitivele personale în scopuri profesionale. Mai mult, angajații se confruntă cu oboseală, stres sau nu sunt pe deplin conștienți de procesele de securitate și a importanței protejării datelor.
Doar în ultimii doi ani numărul total de incidente a crescut cu 44%, cele mai multe dintre acestea fiind neintenționate – 56% au fost de pildă provocate de neglijențe din interior, în timp ce 26% au fost rău intenționate.
Datele pot extrase deliberat
Datele reprezintă un activ de mare valoare pentru companii și pot fi ușor transformate în surse de venituri; există chiar entități specializate în obținerea de date sensibile. Prin urmare, angajații pot fi motivați să sustragă datele companiei și să le vândă terților sau concurenței, sau să le utilizeze la noul loc de muncă.
La final însă, indiferent de natura intenției care dus la pierderea de date, consecințele asupra companiei sunt la fel de dăunătoare.
2. CARE SUNT CONSECINȚELE SCURGERILOR DE DATE
Reputație afectată
Atunci când apare o breșă de date, reputația unei companii este amenințată. O expunere negativă în urma unui astfel de incident poate conduce la scăderea numărului de clienți și, implicit, la diminuarea profitului.
Potrivit Alianței Naționale pentru Securitate Cibernetică din SUA, aproximativ 60% dintre companiile mici se închid în termen de șase luni de la o scurgere majoră de date, iar 85% dintre companii se confruntă cu o încălcare a securității datelor. Breșele de date cauzate de persoane din interior pot fi catastrofale.
Amenzi pentru reglementări încălcate (de exemplu GDPR)
În cazul unei încălcări a securității datelor, autoritățile impun amenzi semnificative. Cea mai cunoscută reglementare, deși nu este nici pe departe unică, este GDPR. Companiile care încalcă cerințele GDPR se pot aștepta la amenzi extrem de mari (pot ajunge până la 2% sau 4% din veniturile anuale, colectate la nivel mondial de companie).
3. CUM PROTEJAȚI DATELE COMPANIEI
Indiferent de numărul de canale prin care datele companiei dvs. circulă, există câteva modalități generale de a vă proteja datele.
- Implementați un proces de audit pentru a identifica și proteja datele critice. Este crucial să cunoașteți locațiile unde sunt stocate informațiile vitale pentru operațiunile companiei și să reglementați accesul la acestea.
- Dezvoltați politici comprehensibile pentru manipularea datelor sensibile, clarificând cine are permisiunea de acces și în ce scopuri. Aceste politici ar trebui să fie ușor accesibile și înțelese de către toți angajații.
- Furnizați instruire constantă angajaților cu privire la importanța securității datelor și implementați campanii de conștientizare periodică pentru a menține vigilența în privința manipulării datelor.
- Asigurați-vă că toate datele sunt criptate, pentru un nivel suplimentar de protecție. În cazul în care dispozitivul unui angajat este pierdut, criptarea garantează că datele rămân ilegibile și în siguranță.
O soluție de Data Loss Prevention vă poate automat ajuta să:
- blocați încărcarea datelor pe site-uri de partajare a fișierelor sau pe canale neoficiale din afara companiei și să avertizați automat angajații despre operațiunile riscante.
- limitați trimiterea de date critice către adrese de e-mail externe necunoscute și notificați automat angajații cu privire la potențiale încălcări de securitate a datelor.
- verificați ce tip de documente tipăresc angajații pe baza informațiilor contextuale și chiar să restricționați tipărirea anumitor documente sensibile.
Pentru că datele sunt cel mai important activ al companiei dvs., este imperios necesar să le protejați corespunzător.
Implementarea unei soluții software de prevenire a pierderii de date (DLP) nu doar protejează datele sensibile ale companiei împotriva amenințărilor din interior sau a pierderii acestora, ci contribuie și la asigurarea viitorului organizației dvs., având în vedere continuitatea afacerii, reputația și gestionarea know-how-ului. Această soluție este esențială în procesul decizional bazat pe date, permițând prevenirea sau gestionarea eficientă a incidentelor legate de date și facilitând educarea angajaților cu privire la necesitatea tratării datelor ca un activ extrem de valoros pentru afacere.
Iată cum soluțiile Data Loss Prevention de la Safetica protejează datele companiei dvs.
- Monitorizează fluxul de date
Safetica oferă funcționalități avansate de urmărire și protecție a diverselor canale sau fluxuri de date utilizate de compania dvs. De asemenea, aceasta poate notifica utilizatorii cu privire la comportamente considerate riscante și poate bloca acțiuni periculoase de partajare a fișierelor.
- Asigură conformitate cu reglementările
Cu ajutorul Safetica puteți stabili reguli specifice care vă asigură conformitatea cu GDPR sau alte reglementări privind protecția datelor. Aveți posibilitatea de a monitoriza activitatea angajaților în ceea ce privește manipularea datelor personale și a altor informații sensibile. Safetica vă oferă capacitatea de a gestiona riscul de utilizare abuzivă sau de încălcare accidentală a politicilor, datorită notificărilor în timp real care vă alertează în cazul potențialelor breșe de securitate.
- Criptează datele
Safetica vă oferă opțiunea de a gestiona criptarea dispozitivelor USB și a discurilor cu ajutorul BitLocker.
- Protejează datele împotriva amenințărilor din interior
Prin intermediul Safetica, se monitorizează comportamentul utilizatorilor și veți primi notificări în momentul identificării unor anomalii. Dacă un utilizator începe să transmită cantități mai mari de date în afara orelor de program sau interacționează brusc cu diverse tipuri de date, există un risc, iar sistemul vă va alerta pentru a putea lua măsurile adecvate.
Testați Safetica NXT – o soluție Data Loss Prevention ușor de implementat
Safetica NXT reprezintă o soluție de securitate a datelor de ultimă generație, proiectată pentru a proteja datele critice împotriva accesului neautorizat prin detectarea riscurilor de securitate la nivelul dispozitivelor și prevenirea incidentelor. Acest DLP nativ în cloud poate fi implementat rapid și este compatibil atât cu sistemele de operare Windows, cât și cu macOS. Cu sute de șabloane încorporate și setări simple și automatizate, Safetica NXT se evidențiază ca o soluție DLP ușor de utilizat.
Pentru a înțelege valoarea Safetica NXT în cel mai scurt timp posibil și pentru a obține o evaluare super-rapidă a securității datelor solicitați un trial complet gratuit Safetica NXT aici:
Veți primi:
- o evaluare a volumului real de date care părăsește compania dvs., informații despre destinațiile datelor, despre tipuri de date și ce informații sensibile ies în afară;
- o sa puteți intra în contact cu primele detecții de riscuri – evenimente demne de remarcat care ar putea prezenta riscuri potențiale în fluxul de date și activitatea utilizatorilor;
- recomandări pentru configurarea Safetica NXT DLP și pentru securizarea proceselor companiei dvs.