Finalizarea Autostrăzii Cernavodă – Constanța: Proiecte și Termene
Autostrada Cernavodă – Constanța va fi complet operabilă înainte de debutul sezonului estival din 2011. Anunțul a fost făcut marți, 10 martie 2009, de către ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, în cadrul unei conferințe de presă. Contractele pentru construcția secțiunilor Cernavodă – Medgidia și Medgidia – Constanța au fost deja semnate cu Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADR).
Detalii despre Constructori
Pentru tronsonul Cernavodă – Medgidia, care se întinde pe o distanță de 20 km, constructor este compania franceză Colas. În ceea ce privește tronsonul Medgidia – Constanța, cu o lungime de 32 km, lucrările vor fi realizate de un consorțiu format din companiile Anstaldi și Max Boegl.
Ministrul Berceanu a menționat că constructorii trebuie să finalizeze anumite proiecte tehnice înainte ca lucrările să înceapă efectiv în termen de două până la trei luni.
Finanțarea Proiectului
Valoarea primului contract pentru porțiunea Cernavodă – Medgidia se ridică la aproximativ 180 milioane euro. Din această sumă, Banca Europeană de Investiții contribuie cu 71% (128 milioane euro), iar restul reprezintă contribuția României (aproximativ 53 milioane euro). Radu Berceanu a adus în discuție negocierile cu Uniunea Europeană pentru obținerea unor fonduri nerambursabile în valoare de 45 milioane euro care ar putea acoperi parțial contribuția națională.
Termenul stabilit pentru finalizarea acestui tronson este fixat la douăzeci și patru luni; astfel că lucrările ar trebui să fie terminate înaintea Paștelui din anul 2011.
Al doilea Tronson: Medgidia – Constanța
Contractul aferent secțiunii Medgidia – Constanța are o valoare estimată la 168 milioane euro. Similar primului tronson, finanțarea provine tot în proporție de 71% din partea Băncii Europene de Investiții iar restul reprezintă contribuția României (din care majoritatea provine tot din fonduri UE). Astfel România va contribui cu aproximativ doar șapte milioane euro.
Acest segment al autostradei are același termen limitat la douăzeci și patru luni pentru finalizare.
Centura Constantei: Un Nou Pas Înainte
În ceea ce privește centura orașului Constanța, lucrările au fost deja adjudecate unui consorțiu format din FCC și Anstaldi. Termenul estimat pentru realizarea acestei porțiuni este mai extins—de treizeci și șase luni.
Penalizări Inovatoare Pentru Constructorii De Autostrada
Radu Berceanu a subliniat faptul că CNADR a implementat un nou tipar contractual prin care poate aplica penalizări constructorilor care nu respecta termenele intermediare—sancțiuni ce pot ajunge până la suma maximala de cinci zeci mii lei. De asemenea, CNADR va verifica progresurile lucrării trimestrial; nerespectarea termenelor poate atrage amenzi considerabile.
O altfel important aspect menționat include posibilitatea rezilierii unilaterale a contractelor fără riscul unor litigii legale dacă termenele nu sunt respectate—așadar o abordare mai stricta față dе vechile practici unde constructorii câștigau licitațiile prin oferte subevaluate dar apoi solicitau majorări semnificative ale costurilor iniţiale convenite.