Oricine și-a petrecut ultimii 20 de ani urcând pe scara corporatistă în speranța de a obține postul de conducere, să fie avertizat: este posibil să fi pierdut deja barca.
În urmă cu câteva săptămâni, un tânăr de 28 de ani a fost numit la conducerea Leroy Merlin France, unul dintre cele mai mari lanțuri de bricolaj din Europa, deținut de familia Mulliez, o familie retrasă.
Promovarea lui Agathe Monpays a stârnit o dezbatere aprigă în mass-media franceză. Mulți comentatori au sugerat că ea ar fi putut obține postul doar datorită legăturilor cu familia. Altfel, de ce ar fi fost pusă o tânără de 28 de ani la conducerea unei companii care are aproximativ 30 000 de angajați și generează vânzări de aproape 10 miliarde de euro pe an?
Dar nu. Leroy Merlin insistă că Monpays nu are nicio legătură cu familia. Ea a ajuns în fruntea companiei pe merite proprii, după abia șapte ani de activitate în cadrul companiei.
Acest tip de prejudecată este familiar pentru alți tineri lideri de afaceri tineri. „Când oamenii îmi spun că sunt prea tânără pentru a fi director general, îi întreb dacă li se pare în regulă să aibă un președinte de 40 de ani?”, spune Marie Sermadiras, care a fost numită la conducerea grupului de ambalaje de lux Cosfibel la vârsta de 32 de ani.
În afară de câteva excepții, este încă rar ca cei care au între 20 și 30 de ani să obțină postul de conducere într-o mare companie, cu excepția cazului în care fie au creat afacerea, fie fac parte din familia fondatoare.
Așadar, este puțin probabil ca zeci de alte companii să se grăbească să urmeze exemplul lui Leroy Merlin. Dar promovarea lui Monpays sugerează că lucrurile încep să se schimbe în consiliile de administrație din Europa, pe măsură ce companiile caută să valorifice o diversitate de opinii și experiențe ca asigurare împotriva unui viitor mai volatil și mai incert.
Pentru prima dată în ultimii ani, vârsta medie a directorilor executivi este în scădere. Anul trecut, aceasta a scăzut de la peste 56 de ani la 53 de ani, spune Jane Stevenson, vicepreședinte al companiei de recrutare de personal Korn Ferry. „Poate că nu mai este 28, dar a fost de 57 și ceva de ani încoace”, adaugă ea.
Alte studii de la Korn Ferry și de la Heidrick & Struggles, firma de recrutare a directorilor executivi, arată că numărul directorilor executivi debutanți este în creștere bruscă, în timp ce locurile din consiliul de administrație care merg la directorii sub 50 au crescut cu 50% în Europa în 2022.
Michael Birshan, codirector al practicii de strategie și finanțe corporative de la McKinsey, consideră că tradiționalul candidat la funcția de director general, cu zeci de ani de experiență managerială în același sector, poate fi depășit. „Trecutul este mai puțin prolog (pentru un post de conducere) decât era înainte”, spune el.
Poate pentru că experiențele din ultimii 20 de ani sunt mai puțin relevante pentru următorii 20. Cei care au condus întreprinderi în ultimele decenii au operat într-o lume cu o prosperitate în creștere și o pace fără precedent.
Următoarea generație va trebui să se confrunte cu o lume în care tinerii vor avea probabil o situație mai puțin bună decât părinții lor, în care un război face deja ravagii la granițele estice ale Europei și în care inflația este galopantă. Și apoi mai este și tehnologia. Inteligența artificială a ajuns în sfârșit la mase și nimeni nu știe încă cum va schimba modul în care vom lucra și vom trăi. Singura certitudine este incertitudinea.
Florian Delmas a ajuns să conducă operațiunile franceze ale producătorului de sucuri Andros la doar 31 de ani și a devenit CEO al grupului doi ani mai târziu. El spune că marele avantaj al tinereții este că este „pozitiv naiv” într-o perioadă de mari schimbări. Acest lucru „ne dă mult mai multă energie pentru a gândi, a face și a construi diferit, cu noi perspective și obiective”.
În acest context, este posibil ca Leroy Merlin să fi fost înțelept în alegerea sa. Nu doar pentru că generațiile mai tinere se simt mai confortabil cu tehnologia, ci și pentru că valorile din interiorul și din afara afacerii s-au schimbat, spune Eliza Filby, istoric intergenerațional și consultant corporatist.
Anunțând numirea, compania mamă a Leroy Merlin, Adeo, a lăudat nu doar abilitățile comerciale și de management ale lui Monpays, ci și „abilitățile sale interpersonale”. Cu o generație în urmă, abilitățile interpersonale nu erau aproape deloc o cerință pentru postul de conducere. Dar acum se așteaptă ca directorii executivi să fie jucători de echipă, spune Stevenson. „Este un mod diferit de a conduce”, spune ea. Incluziunea și conștiința de sine sunt din ce în ce mai importante.
Aceasta nu este o mentalitate care este exclusivă pentru tineri. Și ar fi o prostie să sugerăm că experiența este acum irelevantă. Dar poate că o diversitate de experiență este mai importantă acum.
Marea întrebare pentru Leroy Merlin este cum își va susține noul său director general talentat. Dacă Monpays ar fi fost un antreprenor, i s-ar fi permis să facă greșeli și să o ia de la capăt, cu puține daune pentru reputația sa. Dar, în calitate de director executiv precoce și tânăr al unuia dintre cele mai iubite branduri din Franța, s-ar putea să nu aibă acest lux.
Sursa – www.ft.com