Săptămâna trecută, distribuția și directorii din spatele serialului Succession de la HBO s-au adunat la o petrecere fastuoasă pentru a sărbători premiera ultimului sezon al emisiunii de succes. La Lincoln Center din Manhattan, distribuția a dansat pe melodia „Call Me Maybe” a lui Carly Rae Jepsen, în timp ce invitații au băut un cocktail de whisky personalizat numit „F*CK OFF” – o referință la personajul irascibil Logan Roy.
Este un moment triumfător pentru compania-mamă Warner Bros Discovery, care a petrecut ultimul an într-o campanie de reducere a costurilor. Noul sezon a primit recenzii entuziaste din partea criticilor, în timp ce primul episod a atras 2,3 milioane de telespectatori – un maxim al seriei.
Dar finalul lui Succession ar putea fi, de asemenea, un final de carte pentru o epocă remarcabilă a Hollywood-ului: fenomenul cunoscut sub numele de „peak TV”, o perioadă legată inextricabil de economia și sistemul financiar american mai larg.
Succesiunea a fost lansată în urmă cu cinci ani, o perioadă mai amețitoare în care politica monetară ușoară și piețele bursiere în creștere au stimulat un flux de bani fără precedent la Hollywood. Cu Wall Street încurajându-i, cele mai mari studiouri americane au aruncat zeci de miliarde de dolari în producția de noi emisiuni și filme, într-o goană după abonați la streaming. Erau zile de glorie pentru orice idee de scenariu cât de cât decentă și au permis consumatorilor să se bucure de mai multă televiziune ca niciodată, la o fracțiune din costurile televiziunii tradiționale.
Această extravaganță s-a oprit brusc anul trecut, aparent în același timp cu începutul celei mai agresive serii de creșteri de rate din ultimele decenii a băncii Rezervei Federale a SUA. La 16 martie, Fed a majorat rata dobânzii de referință cu un sfert de punct procentual, dând astfel startul unei serii de creșteri. O lună mai târziu, Netflix a dezvăluit că a pierdut clienți pentru prima dată în mai mult de un deceniu, ceea ce a provocat o scădere dramatică a evaluării acțiunilor celor mai mari companii de divertisment din lume.
După mai mulți ani de inundare a publicului cu mai multă televiziune decât ar putea urmări vreodată, entuziasmul de la Hollywood a fost înlocuit cu austeritate, chiar timiditate. Toate marile grupuri media își încetinesc creșterea cheltuielilor. Sunt anulate emisiuni, inclusiv cele care începuseră producția.
John Landgraf, veteranul executiv de televiziune care a inventat termenul „peak TV”, a declarat în ianuarie că se așteaptă ca numărul de emisiuni cu scenarii din SUA să scadă cu 20-30% în acest an, ceea ce l-ar readuce la nivelurile din 2015-16.
Acest lucru este deja evident în primele două luni ale anului. În ianuarie și februarie, în SUA au fost comandate 452 de emisiuni de televiziune, în scădere cu 23% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor Ampere.
În acest sens, înăsprirea monetară a Fed s-a scurs de la factorii de decizie economică de la Washington, la vedetele de la Hollywood și la americanii de acasă, pe canapelele lor. „Dacă aceste efecte macro nu ar fi existat, probabil că ați fi avut în continuare servicii de streaming care ar fi cheltuit din ce în ce mai mult”, a declarat Tom Harrington, analist la Enders.
Pentru consumatori, acest lucru înseamnă că vom plăti mai mulți bani pentru mai puțin conținut, pe măsură ce serviciile de streaming își vor crește prețurile. Avalanșa de emisiuni din ultimii ani ne era servită la prețuri subvenționate de către platformele de streaming care înregistrau pierderi record.
Warner a fost printre cele mai agresive din industrie în reducerea costurilor, în timp ce directorul executiv David Zaslav vizează o marjă de profit pe termen lung de peste 20%.
Un fost director executiv al unui studio important a declarat că „zeii financiari au venit acasă pentru a se înfrunta”. „Nu era nevoie de un doctorat în economie pentru a înțelege că, în cele din urmă, nu puteai să ai un flux de numerar negativ, să cheltuiești atâția bani și să continui să fii recompensat de piață”.
Dar praful nu s-a așezat încă. Iar „peak TV” nu a însemnat niciodată neapărat o televiziune mai bună. De fapt, atunci când Landgraf a vorbit despre „peak TV” în 2015, a lansat un avertisment: „Există pur și simplu prea multă televiziune”.
Poate că cel mai rău aspect al acestei noi ere pentru streaming este nerăbdarea față de emisiunile care nu atrag instantaneu audiență sau aprecieri. Unele emisiuni sunt anulate înainte de a ajunge să fie difuzate. Chiar și cele de care sunt atașate nume mari, cum ar fi Demimonde, un serial SF realizat de JJ Abrams, creatorul serialului Lost, pe care HBO Max l-a pus pe rafturi vara trecută.
Succesiunea a avut un început lent. Când a debutat în 2018, recenziile pentru primele două episoade au fost mai degrabă negative. La petrecerea de premieră de la New York din luna mai a acelui an, nu era clar dacă serialul – care mai târziu ar fi obținut mai mult de o duzină de premii Emmy – va fi preluat pentru un al doilea sezon, potrivit unor persoane familiare cu această chestiune. HBO a rămas cu el. Imaginați-vă dacă nu ar fi făcut-o?
Sursa – www.ft.com