În acest an, creșterea și profitabilitatea asiguratorilor vor fi, cel mai probabil, afectate negativ de provocările macroeconomice și geopolitice actuale, cum ar fi amenințarea recesiunii globale, efectele invaziei Rusiei în Ucraina și îngrijorările persistente legate de COVID-19, potrivit perspectivelor Deloitte privind asigurările în 2023.
Creșterea și profitabilitatea asigurătorilor vor fi afectate negativ
Principalele provocări privind reziliența asigurătorilor vor fi creșterea inflației și a ratelor dobânzilor, creșterea costurilor cu daunele, schimbările climatice care afectează bunurile asigurate, dar și intrarea unor noi tipuri de concurență din partea InsurTechs. Reasigurarea este un alt factor de presiune pentru sector, ca urmare a schimbărilor în ceea ce privește costurile, condițiile și capacitatea generală de reasigurare, ceea ce poate duce la presiuni asupra tarifelor de primă, la revizuirea condițiilor de subscriere, la creșterea eforturilor de retenție sau chiar la reconsiderarea viabilității anumitor linii de afaceri.
Dar, în ciuda contextului problematic, există și oportunități care pot contribui la creșterea asigurătorilor și la creșterea eficienței operaționale. Asigurarea cibernetică este una dintre ele, întrucât este mai solicitată, deși studiul recomandă ca aceasta să fie tratată cu prudență, deoarece frecvența ransomware și plățile medii de răscumpărare au înregistrat o creștere de trei cifre începând cu 2019. Polițele de asigurare care acoperă tranziția către energia verde pentru companiile care doresc să atingă emisii nete de carbon zero reprezintă o altă nișă care trebuie exploatată de asigurători, potrivit studiului, întrucât se așteaptă ca, până în 2030, cumpărătorii de polițe din întreaga lume să cheltuiască anual 125 de miliarde de dolari în plus pentru costurile de tranziție legate de asigurări.
Transportatorii ar trebui, de asemenea, să exploreze parteneriate pentru a profita de piața în creștere a asigurărilor încorporate, care se referă la acoperirea achiziționată la punctul de vânzare al unui alt produs sau serviciu. Se preconizează că primele brute globale vândute în acest mod vor crește de șase ori, ajungând la 722 de miliarde USD până în 2030. Lumea activelor necorporale, care sunt definite ca proprietăți non-fizice cu valoare monetară, se extinde și ea și creează noi expuneri de acoperit, de la criptomonede și NFT-uri la activități virtuale în metavers.
Potrivit studiului, capitalizarea unei infrastructuri digitale reprezintă, de asemenea, o oportunitate pentru transportatori de a răspunde așteptărilor privind produsele, canalele și serviciile personalizate. Accelerarea inițiativelor de transformare tehnologică susținute de eforturile de îmbunătățire a capacităților personalului poate aduce beneficii nu numai în domeniul inovației produselor, ci poate, de asemenea, să îmbunătățească eficiența operațională, acuratețea prețurilor, gestionarea cererilor de despăgubire și experiența clienților. Începând cu 2023, au intrat în vigoare noile standarde internaționale de raportare financiară IFRS 17, care schimbă regulile jocului în ceea ce privește modul în care sunt evaluate și prezentate în bilanțuri activele și pasivele aferente contractelor de asigurare. Noul standard a sporit colaborarea între actuari, contabili și analiști și planificatori financiari.
„Asigurătorii se concentrează acum pe înțelegerea și explicarea către părțile interesate a impactului noilor norme contabile IFRS 17, care merge dincolo de simpla schimbare a modului de raportare. În timp ce aceasta este în prezent o provocare semnificativă pentru toate companiile de asigurări, este în egală măsură și o oportunitate pentru industrie de a crește eficiența prin ajustarea modelelor operaționale și îmbunătățirea managementului datelor”, a declarat Claudiu Ghiurluc, Partener Audit și Asigurare, Deloitte România.
Majoritatea asigurătorilor non-viață au raportat o creștere a veniturilor datorită creșterii puternice a tarifelor pentru asigurări de bunuri și daune, deși nu toate liniile de produse și piețele individuale din fiecare țară au înregistrat aceleași niveluri de creștere. Liniile comerciale au înregistrat, în general, o creștere mai robustă decât liniile personale, în timp ce primele pentru proprietarii de locuințe au crescut, de obicei, mai repede și mai mult decât cele pentru auto personale, tendințe care vor continua probabil în 2023, având în vedere condițiile concurențiale, macroeconomice și geopolitice actuale. În ciuda faptului că majorările de prețuri au determinat creșteri ale volumului de prime, profitabilitatea asigurătorilor este subminată de o serie de factori, cum ar fi inflația, care a determinat creșterea costurilor cu daunele pe majoritatea piețelor, costurile ridicate ale despăgubirilor de asigurare, din cauza frecvenței crescute a litigiilor, a definițiilor mai largi ale răspunderii și a deciziilor juridice care tind să fie mai mult în favoarea reclamanților. Printre factorii negativi se numără, de asemenea, creșterea ratelor de reasigurare și impactul tot mai mare al evenimentelor meteorologice catastrofale și al riscurilor cibernetice, iar efectele acestora vor persista probabil până în 2023. Asigurătorii se confruntă, de asemenea, cu perspectiva reducerilor de acoperire din partea clienților de asigurări comerciale și personale, care și-ar putea reduce cheltuielile cu asigurările ca răspuns la creșterile costului vieții.
Pentru asigurătorii de viață, creșterea bruscă a primelor determinată de pandemie începând cu 2020 pare să scadă, în principal din cauza presiunii asupra veniturilor disponibile determinate de inflație și a volatilității pieței financiare.
Potrivit studiului, mulți asigurători au luat măsuri pentru a construi o infrastructură organizațională care să abordeze provocările reprezentate de preocupările legate de mediu, sociale și de guvernanță (ESG), care includ numirea unor directori principali de sustenabilitate pentru a conduce inițiativele de raportare, de conformitate și de atenuare. Dar, în timp ce majoritatea asigurătorilor au o abordare reactivă în ceea ce privește ESG, concentrându-se pe conformitatea cu reglementările, pe colectarea și raportarea de date specifice și pe consolidarea gestionării riscurilor, raportul sugerează că aceștia ar trebui să înțeleagă beneficiile unei abordări pro-active, ceea ce implică diferențierea lor în rândul concurenților prin includerea inițiativelor ESG în strategia lor de lansare pe piață și în cultura corporativă. Industria poate juca un rol crucial în tranziția către o economie cu emisii reduse de dioxid de carbon, întrucât transportatorii sunt subscriptori ai industriilor cu emisii mari de dioxid de carbon și, de asemenea, investitori instituționali în aceste domenii, subliniază raportul.
Asigurătorii ar trebui să se aștepte să fie judecați din ce în ce mai mult de către părțile interesate în funcție de răspunsul lor la prioritățile mai largi de sustenabilitate, cum ar fi riscul climatic, diversitatea și incluziunea, echitatea socială și guvernanța transparentă, iar fiecare dintre aceste domenii ar putea deveni un diferențiator competitiv în lupta pentru talente, investitori și cotă de piață, potrivit studiului.
Sursa – www.romaniajournal.ro