În contextul celor trei articole de astăzi. În primul rând, de ce utilizarea banilor de la bugetul UE pentru a finanța fabricile de arme ar depăși o linie roșie mare, apoi expertul nostru BCE previzualizează decizia de astăzi privind rata de dobândă, iar o idee de a lăsa statele membre și nu doar Bruxelles-ul să reglementeze Big Tech.
Paradoxul apărării
O nouă propunere a Comisiei Europene publicată ieri permite utilizarea banilor din bugetul UE pentru „producția de produse de apărare relevante”, dar interzice în mod explicit cheltuirea acestora pentru „operațiuni cu implicații militare sau de apărare”. Se poate avea cu adevărat una fără cealaltă?
În acest context, ca parte a revizuirii sale în domeniul apărării pentru a ajuta Ucraina și pentru a stimula capacitatea de producție de apărare a UE, Comisia a prezentat un plan care ar permite investirea de numerar al UE în fabrici de armament. Acest lucru nu s-a mai făcut niciodată, deoarece tratatul care guvernează UE interzice utilizarea bugetului său pentru arme.
Cei care se află în spatele propunerii, care trebuie aprobată de statele membre și de Parlamentul European, spun că aceasta se încadrează în limitele tratatului. Și chiar dacă le îndoaie puțin, războiul din Ucraina este o criză fără precedent care necesită răspunsuri fără precedent.
Un mod inteligent prin care ideea ocolește litera – dacă nu spiritul – regulilor, este că permite statelor membre să redirecționeze fondurile de coeziune care sunt concepute pentru a ajuta regiunile mai sărace.
Aceștia sunt în mare parte bani din bugetul UE, dar – susțin susținătorii – redirecționarea lor către liniile de producție care fabrică rachete ar fi o decizie a guvernului național. Idem cu utilizarea banilor pentru a ajuta țările să se refacă după pandemie.
În ceea ce privește ghicitoarea mea de început, până în această dimineață, Comisia nu a răspuns la o cerere de răspuns. Întrebarea pertinentă este dacă vreun capital, deputat european sau cetățean al UE va cere o explicație.
Un loc strâmt
În ultimele săptămâni, se pare că de fiecare dată când factorii de decizie ai Băncii Centrale Europene sunt pe cale să decidă cât de mult să crească ratele dobânzilor, o altă bancă americană se prăbușește, scrie Martin Arnold.
În contextul dat, confiscarea First Republic din această săptămână a avut loc cu doar câteva zile înainte ca BCE să majoreze astăzi ratele dobânzilor pentru a șaptea oară consecutiv. La ultima ședință a BCE din martie, aceasta a trecut cu vederea eșecul Silicon Valley Bank de a majora ratele cu o jumătate de punct procentual.
Președintele BCE, Christine Lagarde, a subliniat în martie că nu a existat „niciun compromis” între impulsul său de a domoli inflația prin creșterea ratelor și dorința de a păstra stabilitatea financiară. Analiștii se așteaptă la o altă creștere în această săptămână, deși una mai mică, de un sfert de punct.
Se așteaptă ca majorarea de ieri a ratei dobânzii de un sfert de punct a Rezervei Federale a SUA să fie ultima, ceea ce ridică întrebarea dacă Lagarde va spune că și BCE este aproape de o pauză. Frederik Ducrozet, economist la Pictet Wealth Management, spune că „rămâne de văzut cât timp politicile monetare ale BCE și Fed pot fi divergente”.
Un alt punct de interes pentru cei care urmăresc BCE este dacă Lagarde va semnala accelerarea procesului de reducere a vastului bilanț al băncii centrale.
BCE și-a redus portofoliul de obligațiuni de 4,9 miliarde de euro prin faptul că nu înlocuiește 15 miliarde de euro din cele care ajung la scadență în fiecare lună. Acest lucru ar putea crește la aproximativ 25 de miliarde de euro din iulie, potrivit economistului Barclays Silvia Ardagna.
Dar riscul este că, împreună cu retragerea planificată a 480 de miliarde de euro de finanțare ultra ieftină de la bănci în iunie, o astfel de măsură ar putea accentua o presiune asupra împrumuturilor, care s-a intensificat deja în primul trimestru în cel mai rapid ritm de la criza datoriilor din zona euro din 2011.
„Este o problemă regională – băncile din sudul Europei sunt foarte expuse la condițiile financiare mai stricte și se bazează pe finanțarea BCE”, spune economistul Generali, Martin Wolburg.
Inteligența roială
Organismul olandez de supraveghere a concurenței solicită o mai mare coordonare între autoritățile de reglementare din UE pentru a verifica dacă Big Tech respectă normele digitale, scrie Javier Espinoza.
Context: Normele de concurență în UE sunt aplicate în mod tradițional de către Comisie, dar statele membre s-au luptat pentru a obține mai multe competențe în ceea ce privește aplicarea legislației în sectorul digital.
Șeful olandez al concurenței, Martijn Snoep, a cerut ca autoritățile de reglementare să creeze grupuri de cooperare departe de Bruxelles. „Nu poate fi condus doar de Bruxelles”, a declarat el pentru FT.
„Trebuie să ne punem la punct și să înființăm ceva asemănător în sectorul bancar, în stilul echipelor de supraveghere în modul în care Banca Centrală Europeană lucrează împreună cu autoritățile naționale de reglementare bancară”, a spus Snoep.
Într-o postare pe blog care urmează să fie publicată astăzi, el scrie: „Nici un singur organism de reglementare nu este capabil să îndeplinească sarcina de a asigura chiar și conformitatea legală, cu atât mai puțin conformitatea efectivă. Soluția constă în activarea înțelepciunii mulțimii”.
Snoep a adăugat că autoritățile de reglementare ar trebui să se bazeze din ce în ce mai mult pe instrumentele de inteligență artificială și de date pentru a detecta comportamentele ilegale.
Sursa – www.ft.com