Provocările lui Elon Musk și Tesla pe piața chineză
O situație complicată pentru Tesla
Elon Musk,al doilea cel mai bogat om din lume,se confruntă cu una dintre cele mai dificile perioade de la înființarea companiei sale,Tesla. Deși a reușit să depășească numeroase obstacole în Occident, acum se află într-o poziție delicată pe piața chineză.
Intrarea pe piața chineză
În 2018, Tesla a devenit primul producător străin care a deschis o fabrică proprie în China, investind aproximativ 2 miliarde de dolari în facilitățile din Shanghai. Aceasta este unică prin faptul că este deținută integral de compania americană, spre deosebire de alte mari mărci auto care operează prin parteneriate locale.
Creșterea vânzărilor globale de automobile electrice
Industria auto globală a fost afectată semnificativ de pandemia COVID-19; totuși, vânzările automobilelor electrice au continuat să crească. Conform unui raport Statista, China a vândut 1.246 milioane mașini electrice în 2020 – o creștere cu 15% față de anul anterior – iar alte piețe importante precum Germania și Franța au raportat creșteri semnificative.
Susținerea guvernului chinez
Guvernul chinez s-a aratat favorabil față de investițiile lui Musk și i-a oferit sprijin pentru fabrica din Shanghai. În contrast cu percepția sceptică din Statele Unite asupra activităților sale comerciale,Musk a lăudat progresele Chinei în infrastructură și energie regenerabilă.
Dilemele actuale ale Tesla
Problemele recente ale producției
Recent însă, planurile pentru extinderea capacității fabricii din Shanghai s-au oprit brusc după ce Tesla nu a licitat pentru un teren suplimentar necesar acestei expansiuni.Această decizie ar putea fi influențată parțial de taxele impuse asupra importurilor americane sub administrația Trump.
În ciuda acestor provocări economice externe, vânzările Tesla au crescut considerabil anul trecut în China datorită cererii crescute generate chiar și pe fondul crizei sanitare globale.
Rechemarea vehiculelor
În februarie 2023, peste 130.000 modele produse la fabrica din Fremont au fost rechemate datorită unor probleme tehnice legate de sistemele touchscreen ale vehiculelor Model S și X. Această măsură a fost urmată rapid și la nivelul autorităților chineze care au solicitat rechemarea altor 285.000 mașini fabricate local din motive similare legate de siguranță.
Impactul asupra pieței locale
Pe fondul acestor dificultăților întâmpinate recent , companiile auto chinezești precum Nio și Xpeng își consolidează poziția pe piață: Nio raportează dublarea vânzărilor comparativ cu anul precedent iar Xpeng își extinde rapid cotele printr-o creștere semnificativã a numărului total al vehiculelor comercializate.
Tesla se aflã astfel într-un moment critic unde trebuie să navigheze printre provocările interne şi externe pentru menţinerea competitivitãţii sale într-o piaţă tot mai aglomerată şi competitivã ca cea chinezã.