Puține industrii de băuturi sunt atât de omniprezente ca berea și au o infrastructură atât de vastă pentru a susține furnizarea și distribuția acesteia. În ultimii ani, producătorii de bere au fost supuși unei presiuni intense, inițial din cauza pandemiei, unde blocările au tăiat clienții din baruri și restaurante. Mai recent, inflația galopantă a umflat costurile de producție pentru orice, de la orz la cutii și sticle.
Producătorul olandez de bere Heineken a răspuns prin creșterea prețurilor pentru clienți, a declarat compania acționarilor la rezultatele din această săptămână. În medie, prețurile au urcat cu 12% mai mult în primele trei luni ale acestui an, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Acestea au fost „cum nu s-a mai întâlnit niciodată în industrie”, spune Trevor Stirling, analist la casa de brokeraj Bernstein.
În mod natural, consumatorii au redus consumul de bere Heineken ca urmare a acestui fapt. Volumele de vânzări Heineken au fost cu 3% mai mici în aceeași perioadă, cam atât cât se așteptau analiștii. Rezultatele sale trimestriale dezvăluie, de asemenea, idiosincrasiile diferitelor piețe de bere.
Economiile în curs de dezvoltare sunt importante pentru Heineken, deoarece vânzările de bere sunt strâns corelate cu creșterea economică. Totuși, aceste piețe pot fi, de asemenea, volatile, așa cum au ilustrat rezultatele sale, deși nu neapărat din cauza creșterilor de preț.
Ca exemplu, în Nigeria, volumele au scăzut cu un sfert. Cea mai mare economie din Africa reprezintă aproximativ un sfert din vânzările Heineken pe continent. O lansare ratată a noilor bancnote nigeriene în februarie a dus la un scurt șoc economic. Acest lucru explică în parte de ce volumele unității producătorului de bere din Africa, Orientul Mijlociu și Europa de Est (aproape o cincime din total) au scăzut cu aproape 9%, mult mai mult decât se aștepta.
Volumele din Asia-Pacific au înregistrat o scădere și mai mare, mai mult de o zecime. Vina a căzut pe afacerea sa din Vietnam, unde stocurile locale acumulate pentru sărbătorirea Anului Nou Lunar au fost suprastocate, diminuând cererea ulterioară.
Surprizele pozitive au venit pe piețele dezvoltate. Rezistența consumatorilor din Europa a fost remarcabilă. În ciuda creșterii prețurilor cu aproape 14 procente, volumele au scăzut cu doar 1 procente. Temerile legate de o contracție economică severă în acest an se atenuează: șomajul scăzut înseamnă mai puțină nevoie de a face reduceri la alimente de bază, cum ar fi berea. Europa dezvoltată reprezintă peste 30 la sută din volumul Heineken.
Această constanță a determinat investitorii să cumpere acțiuni ale producătorilor de bere, care au depășit performanța pieței generale de la începutul anului. Prețul acțiunilor Heineken a crescut cu 15 procente din ianuarie. La o evaluare de 18 ori câștigurile viitoare, Heineken se tranzacționează ieftin, aproape de partea inferioară a intervalului de cinci ani. Dacă profiturile din acest an vor continua să depășească așteptările, Heineken ar trebui să continue să atragă cumpărători.
Pare realist. Marjele de profit ale Heineken rămân sub nivelurile de dinainte de pandemie, în ciuda eforturilor semnificative de reducere a costurilor de atunci. O strategie de încurajare a consumatorilor către mărcile premium ar trebui să susțină marjele de profit pe măsură ce prețurile medii de vânzare cresc.
Dacă se combină acest lucru cu potențialul de reducere a presiunilor asupra costurilor de intrare – prețurile energiei și ale cerealelor sunt deja în scădere de la an la an – cu volume de vânzări stabile, acționarii ar trebui să aibă un motiv bun pentru a închina pentru Heineken.
Goldman Sachs: Gândirea GreenSky
Fuziunile și achizițiile sunt pâinea și untul din veniturile Goldman Sachs. Dar o piață a tranzacțiilor în stagnare a lăsat directorii și acționarii săi în pană de calorii.
Banca de investiții a declarat marți că veniturile și profiturile sale globale din primul trimestru au scăzut cu 5% și, respectiv, cu 18%, de la an la an. Un record de 2021 pentru dealerii de pe Wall Street pare o amintire îndepărtată, după ce veniturile din consultanță au scăzut cu 27%.
Ambițiile proprii ale Goldman s-au ofilit, de asemenea. Directorul executiv David Solomon a recunoscut că GreenSky, un creditor de consum pe care l-a achiziționat pentru 2,2 miliarde de dolari cu doar un an în urmă, ar putea să nu se potrivească în bancă până la urmă.
Nu este o surpriză, într-adevăr. Goldman a recunoscut deja că impulsul său de creditare a consumatorilor – numit Marcus – a eșuat. Goldman a sperat să construiască o bancă de retail online de lux. În ziua în care a venit vestea că a vândut împrumuturi de consum de 1 miliard de dolari pe care unitatea le-a inițiat.
Goldman încearcă să își reseteze afacerea, dar punctele sale forte tradiționale, de la consilierea clienților corporativi până la tranzacționarea valorilor mobiliare, rămân sub presiune. Veniturile din venituri fixe – inclusiv tranzacționarea și vânzarea de obligațiuni – au scăzut cu aproape o cincime.
Banca a confirmat, de asemenea, ceea ce rivalii de pe Wall Street au spus cu toții recent. Creșterea împrumuturilor și profiturile din împrumuturi nu au suferit nici de încetinirea economică, nici de implozia de la băncile regionale, cum ar fi Silicon Valley Bank.
În acest sens, incursiunea inițială a lui Goldman în domeniul bancar de consum are mai mult sens, având în vedere cât de profitabilă poate fi deservirea americanilor individuali. Goldman însuși nu a abandonat complet acest domeniu. A anunțat un nou produs de cont de economii cu dobândă mare pentru clienții care au folosit cardul de credit pe care îl comercializează împreună cu Apple.
În ciuda unor afaceri nesigure, Goldman a raportat o rentabilitate sănătoasă a capitalului propriu de aproape 12%. Acest raport al profitului net ca procent din capitalul propriu al acționarilor este o măsură tipică a profitabilității băncilor. Goldman a generat, de asemenea, comisioane semnificative de gestionare a activelor, în timp ce veniturile din investițiile în acțiuni și-au revenit după scăderea valorilor activelor de anul trecut.
Goldman nu a beneficiat de șovăielile din sectorul bancar. Propriile sale active de consum vor fi vândute la prețuri de lichidare. Da, fuziunile și ofertele publice inițiale se vor relua în cele din urmă, permițându-i lui Goldman să-și reafirme dominația. Dar irosirea resurselor pentru achiziția GreenSky a contribuit aproape sigur la reducerea drastică a locurilor de muncă la Goldman.
Poate că bancherii de investiții rămași acolo vor fi învățat câteva lecții. Dacă da, ei pot oferi mai multă umilință în sfaturile lor pentru clienți cu privire la impactul fuziunilor și achizițiilor asupra cumpărătorilor.
Sursa – www.ft.com