Redresarea economică a Chinei este mai slabă decât se aștepta, deoarece consumatorii ies „amețiți” din întreruperile cauzate de pandemii și de o prăbușire imobiliară anul trecut, potrivit șefului AP Møller-Maersk.
Vincent Clerc, noul director executiv al celui de-al doilea mare grup de transport maritim de containere din lume, a declarat, totuși, că volumele de tranzacționare asociate cu economia chineză au rămas rezistente, cu puține semne de impact negativ din partea eforturilor conduse de SUA de a se „decupla” de China.
„Când am început anul, a existat această speranță că, pe măsură ce China se redeschide după Covid, vom vedea o revenire cu adevărat puternică”, a declarat Clerc într-un interviu la Beijing. „Cred că nu am văzut-o încă …Consumatorul chinez este un pic mai uimit de ceea ce s-a întâmplat și nu este într-o dispoziție de risipă în acest moment”.
China a stabilit o țintă de creștere de 5% în acest an – cea mai mică creștere din ultimele decenii – după ce a doua cea mai mare economie din lume a subestimat așteptările în 2022 ca urmare a strategiei stricte a președintelui Xi Jinping de zero-Covid.
Dar mulți economiști speră la o performanță mai puternică după ce China a renunțat brusc la controalele sale Covid-19 în decembrie. FMI preconizează o creștere de 5,2% în China în acest an.
Cu toate acestea, Clerc a declarat că unii dintre clienții Maersk au făcut o paralelă cu izbucnirea sindromului respirator acut sever, sau Sars, în 2003, când consumatorii din zonele cele mai afectate au avut nevoie de timp pentru a-și recăpăta încrederea.
„Aceasta nu este chiar starea de spirit de tip „roaring ’20s” la care ne-am fi putut aștepta după această lungă întrerupere”, a declarat Clerc, care a fost printre directorii executivi mondiali reuniți la Beijing în weekend pentru conferința anuală a investitorilor din China Development Forum.
Șeful Maersk, Vincent Clerc: „S-ar putea să existe un efect întârziat, pe măsură ce oamenii își reintră în rutina (de cheltuieli)” © Angel Garcia/Bloomberg
El a spus că 70% din economiile chinezești sunt în sectorul imobiliar, care a fost afectat puternic de o măsură drastică a guvernului împotriva efectului de levier, în timp ce acțiunile chinezești au fost, de asemenea, neperformante. Starea de spirit negativă a fost agravată de tensiunile geopolitice dintre SUA și China.
„Nu este ca și cum ai avea o mulțime de optimism în jur atunci când urmărești știrile și așa mai departe, așa că ar putea exista un pic de efect întârziat pe măsură ce oamenii se întorc în rutina lor (de cheltuieli)”, a spus Clerc.
Maersk a obținut o expunere mai mare la piața internă de consum din China prin achiziționarea în 2021, în valoare de 3,6 miliarde de dolari, a LF Logistics din Hong Kong, care are operațiuni logistice extinse pe continent.
Grupul danez încearcă să depășească activitatea sa de bază de linie de transport maritim în piețe care variază de la comerțul electronic la transportul rutier și aerian.
Comerțul mondial ar urma să revină la niveluri mai „normale” în acest an, deoarece importatorii europeni și americani au epuizat stocurile excedentare acumulate anul trecut pentru a contracara întreruperile lanțului de aprovizionare, a declarat Clerc.
Clerc a adăugat că nu există niciun semn de decuplare dincolo de sectorul de înaltă tehnologie, care reprezintă o fracțiune din volumul exporturilor și importurilor din China. „Într-un fel, China nu a făcut niciodată schimburi comerciale atât de mari cu restul lumii ca anul trecut și, în același timp, vorbim despre decuplare, așa că eu cred că este un contrast foarte interesant”, a spus el.
Maersk a prognozat că profiturile de bază vor scădea în acest an la o valoare cuprinsă între 2 și 5 miliarde de dolari, în scădere față de recordul de 31 miliarde de dolari pe care l-a realizat anul trecut în timpul boom-ului condus de pandemie.
Sursa – www.ft.com