Apetitul ridicat al românilor pentru cumpărături realizate prin intermediul internetului este evidențiat de datele celui mai recent raport din domeniu – România ocupă locul al treilea în Europa Centrală și de Est şi locul 12 la nivel european.
După mulți ani în care țara noastră s-a situat în partea superioară a topurilor europene legate de mediul online doar în aria vitezelor de acces oferite de rețelele de internet, iată că utilizatorii români s-au obișnuit cu shopping-ul la distanță.
De pe browser și din aplicații mobile dedicate, utilizatorii români plasează comenzi online tot mai des și în volume tot mai mari, pentru fel de fel de produse și servicii. Avansuri importante sunt consemnate și în utilizarea cardurilor bancare, plățile online fiind din ce în ce mai mult adoptate ca obicei standard la cumpărături.
Retailerii, băncile și companiile de carduri au derulat de-a lungul timpului numeroase campanii promoționale și de informare pentru a încuraja utilizarea acestor instrumente de plată în mediul virtual.
Ce preferă românii în materie de cumpărături pe internet
Cel mai des se comandă în România articole fashion (îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii), precum și produse cosmetice și pentru casă. Conform celei mai mari e-platforme de vânzări din România, produsele de uz curent au devenit tot mai căutate la online shopping.
În prima jumătate a anului 2023 s-au consemnat cu peste 20% mai multe comenzi care au inclus produse pentru îngrijirea casei, cosmetice, jucării, haine, cafea sau ceai. Pentru acestea, costul mediu / persoană a fost de 259 de lei în fiecare lună.
Datele din piață indică un obicei similar pe segmentul de servicii contractate online. A crescut masiv interesul românilor pentru a cumpăra de pe internet servicii de divertisment precum pachetele turistice, biletele la evenimente precum concerte, festivaluri, spectacole, competiții sportive.
De asemenea, volumul online în domeniul jocurilor video susține aproape integral această categorie. Sectorul de jocuri de casino online (L2160797Y000396 ONJN, 18+, Joacă Responsabil!) este, la rândul său, aliniat trendului, fiind în creștere. După reglementarea pieței jocurilor de noroc (din anul 2015), atât operatori cu ștate vechi în industrie, cât și operatori mai noi au aplicat pentru licențe locale ONJN, iar numărul lor a crescut de la un an la altul.
Românii, tot mai bine conectați la mediul online
Cele mai recente date INS indicau faptul că 8 din 10 gospodării din România dețin o conexiune de internet. Mai important este însă faptul că tot mai multe persoane capătă competențe digitale și ajung să folosească mediul online în mod activ, pentru diverse aspecte personale și profesionale.
„În România 92% din populația țării folosește internetul și dintre aceste persoane 52% au comandat în ultimul an măcar o dată online. Suntem printre statele care oferă unele dintre cele mai bune servicii în ceea ce privește comerțul online, avem lucruri la care vest europenii doar visează, de exemplu livrarea a doua zi, care este deja considerată standard”, a declarat Cristian Pelivan – Director Executiv al Asociației Române a Magazinelor Online, citat de postul de televiziune Pro TV.
Merită semnalate două alte aspecte importante: s-a dezvoltat accelerat nișa de comenzi de mâncare gata preparată și de produse din supermarket cu livrare foarte rapidă (în aceeași zi), iar companiile de curierat au investit puternic în crearea de rețele de puncte de ridicare a comenzilor din comerțul online, pentru a se optimiza costurile de transport și pentru a ajuta clienții să nu mai fie incomodați de un anumit moment al livrării.