Sala de marmură a Gării Maritime din Constanța a găzduit joi după-amiază conferința de presă și festivitatea oficială de prezentare a noii linii maritime comerciale de tip ferryboat/Ro-Ro, pe Marea Neagră între porturile Constanța, Batumi (Georgia) și Ilicevsk (Ucraina).
Evenimentul, organizat de compania românească Romcargo Maritim, inițiatorul și coordonatorul noii linii maritime, s-a bucurat de participarea ambasadorilor Turciei, Ucrainei, Georgiei, Kazahstanului și Azerbaidjanului la București, a secretarilor de stat Bogdan Aurescu, din Ministerul Afacerilor Externe, și Iulian Matache — Ministerul Transporturilor, precum și reprezentanți guvernamentali din Georgia și Ucraina.
Președintele companiei Romcargo Maritim, Dorin Iacob, a declarat că noua linie maritimă este rodul unui proiect realizat pe parcursul a peste 12 luni de negocieri și aranjamente comerciale internaționale, în cooperare cu firma ucraineană Ukrferry LLC, armatorul navei de transport de tip ferryboat/Ro-Ro.
„Practic ceea ce am reușit acum este conexiunea de transport ce lipsea dintotdeauna peste Marea Neagră, între poarta Europei — ce se deschide la Constanța și țările din bazinul Mării Caspice și chiar destinații mai îndepărtate din Orient, refăcând oarecum vechiul Drum al Mătăsii. Noua rută scurtează tranzitul și costurile logistice de transport între UE și țările de la Marea Caspică pentru toate tipurile de mărfuri, de la 25-30 de zile câte se făcea în mod uzual pe ruta Anvers/Rotterdam — regiunea Caspică — la 15 zile în prezent, cu transport feroviar din Europa Centrală până la Constanța și de aici cu linia maritimă ferry/Ro-Ro — până la Poti în Georgia, costurile pentru transportul unui autotren, la bordul navei, fiind de 1.600 de euro”, a precizat Dorin Iacob.
Noua linie de maritimă este deservită de nava tip ferryboat/Ro-Ro „Greifswald” 7.971 tdw, are o capacitate de transport de 90 de autotrenuri cu marfă, de până la 16 m lungime, sau 103 vagoane de tren, ori 750 de autoturisme, nava dispunând și de cabine pentru transportul a 150 de pasageri.
Feribotul va pleca din Constanța, în fiecare zi de joi, la ora 23,59, urmând să ajungă la Batumi, duminica, la ora 7,00, după care seara, la ora 21,00 va părăsi portul pentru a se îndrepta către Ilicevsk (Ucraina), în funcție de partidele de marfă angajate de navlositori. Nava va ajunge miercurea, la orele 7,00, din Portul Ilicevsk și va părăsi portul la orele 21,00, urmând ca joia, la orele 16,00, să ajungă din nou la Constanța.
La început, linia va fi operabilă doar în varianta de transport auto (Ro-Ro), urmând ca în perioada următoare să fie disponibilă și pentru transportul feroviar, după adaptarea ecartamentelor din terminalele feroviare din portul georgian și ucrainean. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)