Airbus a cedat la presiunile managerului miliardar de fonduri de acoperire Chris Hohn și a renunțat la oferta sa de a cumpăra o participație minoritară într-o unitate a companiei franceze de servicii IT Atos.
Acțiunile Atos s-au prăbușit cu 17% la 10,72 euro la începutul după-amiezii la Paris, după ce compania a confirmat că producătorul european de avioane nu va mai continua discuțiile pentru a prelua o participație de 29,9% în Evidian, divizia sa digitală și de date mari.
Pierderea acestei opțiuni va spori presiunea asupra Atos, lucru care va îngrijora guvernul francez, deoarece compania deține active sensibile de calcul cuantic și apărare cibernetică pe care Parisul le consideră strategice.
Investiția de la Airbus ar fi ajutat Atos să realizeze o divizare planificată a operațiunilor sale după o perioadă de pierderi grele.
Airbus a început discuțiile cu Atos pentru că era interesată să stimuleze digitalizarea și dezvoltarea tehnologică în întreaga sa activitate, a declarat o persoană familiarizată cu această chestiune, dar a decis că achiziționarea unei participații de aproximativ 30% din Evidian nu era cea mai bună cale de urmat.
Airbus nu ar fi fost în măsură să gestioneze afacerea, care se află în mijlocul unei transformări, chiar și după ce a investit o sumă semnificativă.
Dar cele două companii au declarat, în declarații separate, că vor continua să discute alte modalități de colaborare. Airbus a subliniat că un parteneriat are „potențialul de a crea o valoare semnificativă pentru ambele companii”, lucru repetat de Atos.
Atos a declarat că va „explora alte opțiuni cu Airbus și va continua să lucreze la un parteneriat strategic și tehnologic pe termen lung”.
Airbus a declarat că a ajuns la concluzia că preluarea unei participații minoritare „nu îndeplinește obiectivele companiei în contextul actual și în cadrul structurii actuale”. Aceasta va continua să exploreze „alte opțiuni potențiale”, a adăugat.
Decizia vine după ce Hohn, al cărui fond TCI este unul dintre cei mai mari acționari ai constructorului european de avioane, a cerut să renunțe la interesul său, descriind tranzacția propusă ca fiind o „salvare a Atos, o companie care este împovărată cu niveluri nesustenabile de datorii și alte obligații”.
Hohn a pus, de asemenea, sub semnul întrebării utilizarea timpului de management pentru această tranzacție, susținând că Airbus ar trebui să se concentreze în schimb pe îndeplinirea obiectivelor de livrare a noilor aeronave.
TCI, care deține o participație de peste 3 la sută la Airbus și este acționar din 2012, a depus o moțiune pentru ca producătorul să răspundă la 16 întrebări legate de tranzacție la adunarea generală anuală de luna viitoare.
Atos anunțase în iunie anul trecut că intenționează să se scindeze în două companii separate, proces pe care intenționa să îl finalizeze cel mai devreme până la jumătatea anului 2023.
Pe de o parte ar fi jumătatea de servicii IT tradiționale a afacerii, numită Tech Foundations, care a avut vânzări de aproximativ 6 miliarde de euro anul trecut și un profit operațional îngust.
Cealaltă parte ar fi Evidian, care încorporează activitățile de afaceri digitale, big data și de securitate ale Atos. Afacerea, care are aproximativ 60.000 de angajați și venituri anuale de aproximativ 5 miliarde de euro, securizează comunicațiile pentru armata franceză, printre alți clienți.
Eșecul cu Airbus ar putea oferi o deschidere altor pretendenți pentru diverse părți ale Atos pentru a încerca să facă presiuni asupra consiliului de administrație pentru a-și reconsidera poziția.
De mult timp precaut în ceea ce privește vânzarea Atos în părți, președintele Bertrand Meunier a respins interesul anterior al grupului de electronice de apărare Thales pentru activitatea de securitate cibernetică BDS. Miliardarul ceh Daniel Kretinsky a fost, de asemenea, în jurul Tech Foundations, dar se spune că vrea să fie plătit cu sute de milioane pentru a o prelua, având în vedere nevoia de restructurare.
Guvernul francez a urmărit îndeaproape evoluțiile de la Atos, au declarat persoane apropiate situației, și ar urmări să protejeze activele strategice din cadrul companiei. „Ei se vor consola cu faptul că discuțiile continuă între Atos și Airbus”, a declarat una dintre aceste persoane.
Sursa – www.ft.com