Finanțarea europeană pentru podul Vidin-Calafat, în pericol
Conform publicației bulgare 24 Ceasa, Bulgaria și România riscă să piardă fondurile europene destinate construcției podului ce leagă orașele Vidin și Calafat. Informațiile provenite din surse guvernamentale bulgare sugerează că Bruxelles-ul nu va extinde termenul memorandumului de finanțare, ceea ce ar putea duce la neutilizarea celor 70 de milioane de euro alocate prin programul ISPA.
În încercarea de a salva proiectul, premierii Boiko Borisov și Emil Boc vor efectua o vizită pe șantier vineri. Programul ISPA urmează să expire în acest an, iar termenele pentru finalizarea lucrărilor au fost amânate repetat, cu un nou termen stabilit pentru sfârșitul anului 2011. Dacă Comisia Europeană nu va accepta prelungirea memorandumului financiar, construcția podului ar putea fi realizată exclusiv din fonduri bugetare naționale.
Ministrul bulgar al dezvoltării regionale, Rosen Plevnaliev, a discutat despre această situație cu comisarul european Johannes Hahn. Plevnaliev a subliniat necesitatea unui efort comun din partea ambelor țări pentru finalizarea proiectului și s-a angajat să colaboreze strâns cu constructorii spanioli de la Fomento de Construcciones y Contratas (FCC).
Întâlnirile privind stadiul lucrărilor au fost amânate la cererea părții române. Premierul Borisov a declarat că este esențial să se evalueze progresul construcției și că un termen realist ar fi un an pentru finalizare. El a comparat situația actuală cu cea din Budapesta unde există nouă poduri funcționale între orașe.
La întâlnirea dedicată Strategiei Dunării desfășurată la Budapesta, România a evidențiat prioritățile sale diferite față de Bulgaria; aceasta își concentrează atenția pe dezvoltarea unei linii feroviare rapide între Constanța și marile capitale europene precum Paris sau Londra. În contrast, Bulgaria consideră că infrastructura feroviară trebuie să traverseze teritoriile sale spre Serbia și vestul Europei.
Serbia nu fiind membru al Uniunii Europene complică accesarea fondurilor necesare pentru aceste mari proiecte infrastructurale; astfel Sofia își dorește ca Belgrad să adere cât mai curând posibil la UE.
Partenerii europeni ai Bulgariei sunt îngrijorați deoarece în ultimii 15 ani nu s-a reușit construirea unui alt pod peste Dunăre în afară celui existent între Giurgiu și Ruse. Autoritățile bulgare subliniază faptul că prioritatea lor este crearea unor legături nord-sud între România,Bulgaria si Grecia prin coridorul numărul 4; pe când România se axează mai mult pe dezvoltările est-vest.
Primarul orașului Vidin, Rumen Vidov,a menționat importanța urgentării lucrarilor si spera ca vizita premierilor sa contribuie pozitiv in acest sens . Valoarea totalã estimata a proiectului este peste 225 milioane euro ,din care aproximativ 70 milioane provin din programulde preaderare ISPA , iar restu provenind din diverse surse financiare inclusiv Banca Europeanã de Investiții si bugetele naţionale ale celor două ţări implicate .
Podul va avea o lungime aproximativãde doi kilometri şi va include două benzi rutiere pe sens ,o linie feroviara ,douã trotuare şi o pistã dedicatã bicicliştilor .