CNIPMMR Critică Introducerea Impozitului Forfetar în Contextul Crizei Economice
În cadrul unei conferințe de presă desfășurate pe 9 aprilie 2010, Ovidiu Nicolescu, președintele Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), a subliniat că aplicarea impozitului forfetar în perioada actuală de criză economică reprezintă o decizie greșită.
Conform unui proiect de Ordonanță de Urgență propus de Ministerul Finanțelor Publice, impozitul forfetar va fi impus persoanelor juridice române care, la finalul anului fiscal anterior, îndeplinesc simultan anumite criterii: activitatea principală trebuie să fie specificată în actele constitutive conform codurilor CAEN și venitul anual să nu depășească suma de 35.000 euro (sau 100.000 euro).
De asemenea, entitățile nou-înființate pe parcursul anului care au o activitate principală conform legii vor fi obligate să plătească acest impozit încă din momentul înregistrării la registrul comerțului. Impozitul se va declara și plati trimestrial, cu un termen limitat până pe data de 25 a lunii următoare pentru fiecare trimestru.
Ministerul Finanțelor Publice a identificat un total de 28 domenii unde se va aplica acest impozit forfetar. CNIPMMR solicită clarificări privind selecția acestor domenii și criteriile utilizate pentru alegerea lor. De asemenea, este cerut un raport detaliat asupra impactului acestei măsuri asupra IMM-urilor și mediului antreprenorial.
Impozitul forfetar trebuie să se aplice după criză
Ce este impozitul forfetar?
Impozitul forfetar reprezintă o metodă de impozitare simplificată, în care contribuabilii plătesc un suma fixă, independent de veniturile realizate. Acest sistem de impozitare oferă o predictibilitate financiară atât pentru stat, cât și pentru contribuabili, facilitând planificarea bugetară.
Contextul economic actual
După criza economică generată de pandemia COVID-19, multe afaceri s-au confruntat cu dificultăți financiare semnificative. În acest context, aplicarea impozitului forfetar poate să devină o soluție viabilă pentru a revitaliza economia și a oferi un sprijin real întreprinderilor mici și mijlocii.
Avantajele aplicării impozitului forfetar
- Predicție financiară: Companiile pot planifica mai bine cheltuielile și investițiile pe termen lung.
- Reducerea birocrației: Un sistem simplificat reduce sarcina administrativă, economisind timp și resurse pentru antreprenori.
- Stimularea conformării fiscale: O sumă fixă poate încuraja mai mulți contribuabili să se înregistreze și să plătească impozitele datorate.
Beneficiile impozitului forfetar după criză
Implementarea impozitului forfetar după criză poate aduce numeroase beneficii economice și sociale. Iată câteva dintre cele mai importante:
1. Sprijin pentru IMM-uri
Într-o perioadă de redresare economică, micile și mediile întreprinderi (IMM-uri) sunt cele mai afectate. Impozitul forfetar ar putea oferi acestei categorii de întreprinderi o ușurare financiară semnificativă, permițându-le să investească în dezvoltare și să își mențină angajații.
2. Creșterea competitivității
Prin simplificarea procesului de impozitare, impozitul forfetar poate să contribuie la creșterea competitivității pe piață. Companiile ar putea să-și redirecționeze resursele financiare către inovare și dezvoltare de produse.
3. Stabilitatea veniturilor la bugetul de stat
Veniturile din impozitul forfetar sunt mai predictibile, ceea ce poate ajuta la stabilizarea bugetului de stat în timpul recuperării economice. Acest lucru este vital pentru a susține programele sociale și infrastructura esențială.
Studii de caz în aplicarea impozitului forfetar
Țară | Tip impozit forfetar | Rezultate obținute |
---|---|---|
Franța | Impozit forfetar pe venit | Creșterea conformării fiscale cu 15% |
Italia | Impozit forfetar pentru antreprenori | Reducerea birocrației și creșterea numărului de start-up-uri |
Spania | Impozit forfetar pe afaceri mici | Sprijin pentru 20.000 de IMM-uri afectate de criză |
Experiența antreprenorilor cu impozitul forfetar
Mulți antreprenori din țările care au implementat deja impozitul forfetar subliniază beneficiile oferite de acest sistem. „Este un mod excelent de a ne asigura o reducere a stresului financiar. Știm exact ce trebuie să plătim și putem planifica mai bine viitorul afacerii noastre”, afirmă un antreprenor din Franța.
Sfaturi practice pentru implementarea impozitului forfetar
- Analizați impactul: Înainte de implementare, realizați o analiză detaliată a impactului economic și social al impozitului forfetar.
- Consultarea cu specialiști: Colaborați cu experți fiscali pentru a defini cele mai bune practici de implementare.
- Informați contribuabilii: Asigurați-vă că toți contribuabilii sunt bine informați despre noul sistem și beneficiile acestuia.
Provocări în aplicarea impozitului forfetar
Deși impozitul forfetar are numeroase beneficii, există și provocări. Acestea includ:
- Reticența la schimbare: Unele companii ar putea fi reticente în a se adapta la un nou sistem de impozitare.
- Determinarea sumei corecte: Stabilirea unei sume forfetare corecte, care să reflecte realitățile economice, poate fi un proces complex.
Concluzie
Aplicarea impozitului forfetar după criză reprezintă o oportunitate de a revitaliza economia și de a sprijini întreprinderile afectate. Prin simplificarea procesului de impozitare, acest sistem poate avea un impact semnificativ asupra stabilității financiare a IMM-urilor și a bugetului de stat.
Organizația cere ca reglementările referitoare la impozitul forfetar să se concentreze prioritar asupra sectoarelor dominate de companii multinaționale sau mari întreprinderi cu profitabilitate scazută. Printre acestea se numără industria petrolieră (inclusiv chimică și petrochimică), sectorul tutunului, industria alcoolică și jocurile de noroc.
„O astfel de abordare ar asigura o fundamentare solid economic și social”, afirmând că este esențial să evităm discriminarea sau favorizarea anumitor sectoare sau companii.
Președintele CNIPMMR a adaugat că selecția domeniilor vizate trebuie bazată pe analize economice riguroase pentru a evita eventualele inechități sociale.
Membrii organizației consider că plafonul optim pentru aplicarea impozitului ar trebui să rămână la nivelul celor 35.000 euro propusi inițial, respingând ideea unui plafon mai ridicat precum cel menționat anterior (100.000 euro). În plus, CNIPMMR solicită clarificări privind formulele utilizate pentru calcularea acestui impozit în funcție de codurile CAEN specifice; totodată subliniazând necesitatea ca valoarea acestuia să nu depașească cota standard a impozitării profiturilor stabilită la 16%.