Scenaristul Lucian Ciuchiţă a dat în judecată realizatorii producţiei hollywoodiene „Escape Plan” – cu Sylvester Stallone şi Arnold Schwarzenegger – pentru drepturi de autor şi drepturi conexe, iar românul cere o despăgubire de 10 milioane de dolari, acţiunea fiind înregistrată vineri la Tribunalul Bucureşti.
Acţiunea este în faza de fond şi pentru moment nu există niciun termen stabilit de instanţă. Potrivit dosarului, acţiunea este îndreptată împotriva a nouă pârâţi: scenariştii filmului, Jason Keller şi Miles Chapman, şi producătorii Canton Production, Atmosphere Entertainment MM LLC, Boies-Schiller Film Group, George Furla, Randal Emmett, Emmett/Furla Films şi Summit Entertainment.
Ciuchiţă a declarat că acţiunea împotriva scenariştilor este penală, în timp ce acţiunea împotriva producătorilor este de drept civil. Acesta a spus că cere, în acţiunea sa, despăgubiri de 10 milioane de dolari şi creditarea sa în calitate de co-scenarist al filmului.
Scenaristul spune că realizatorii filmului s-au folosit de scenariul său — ce are titlul „Insula diavolului. Prizonierii apelor” — fără a-l credita sau fără a-l plăti în acest sens. Ciuchiţă a identificat peste 60 de elemente care leagă acţiunea din „Escape Plan” de scenariul său original şi, în decembrie anul trecut, a obţinut şi o expertiză în acest sens, din partea unei comisii a Uniunii Cineaştilor din România. Ciuchiţă spune că ideea centrală a filmului, aceea a existenţei unei închisori de maximă securitate în mijlocul unui ocean, este cea din scenariul său original.
„Este invenţia mea să fac o puşcărie pe petrolier. Puteau să facă pe navă de croazieră, cargo. Nu. Au lăsat-o aşa cum am construit-o eu, cu toate… cu sala de mese”, a declarat Ciuchiţă.
Mai mult, scenaristului i se pare flagrantă o referire din film la graniţa româno-bulgară unde, în „Escape Plan”, locuieşte un geniu pe care autorităţile vor să îl prindă.
„O chestie inexplicabilă… ce să caute într-un film american o referire la geniu, care este la graniţa româno-bulgară, la 30 de km de Ruse? Întâmplător, eu am casă de vacanţă acolo şi acolo scriu”, a spus acesta. „În această meserie, două coincidenţe înseamnă prea mult. 60 este deja furăciune pe faţă”, a spus Ciuchiţă.
Autorul a povestit că a început să scrie acest scenariu în urmă cu doi ani şi ulterior a trimis o variantă electronică unui cineast român care locuieşte în Statele Unite ale Americii, prin care, cel mai probabil, scenariul său a ajuns la producătorii americani.
„Am avut o discuţie cu un regizor româno-american, căruia i-am şi arătat scenariul în proporţie de 80 la sută. Ulterior i l-am mai dat şi l-a văzut în totalitate, dar atunci când a fost în Statele Unite pe 25 octombrie, în proporţie de 75-80 la sută, scenariul a fost gata. Iar el a recunoscut că vrea să vorbească cu nişte producători”, a declarat Ciuchiţă.
Ciuchiţă a aflat că scenariul său a fost adaptat la Hollywood de la un prieten care a văzut acest film, la finalul anului 2013, la puţin timp după ce
acesta a fost lansat la nivel mondial.
„Am fost sunat pe telefon… un prieten de-al meu m-a sunat pentru că îi povestisem lui şi altor prieteni, la o masă, ce scenariu scriu. El văzând filmul la cinematograf pe data de 15 noiembrie la Bucureşti şi m-a sunat că mi-a văzut filmul dar nu m-a văzut la la scenarişti”, a spus acesta. „Atunci au fost cele mai grele zile ale mele”, a adăugat Ciuchiţă.
Scenaristul a cerut apoi sprijinul Uniunii Cineaştilor, care a format o comisie de expertiză, formată din Călin Stănculescu şi Victoria Marinescu. Această comisie l-a susţinut pe artist, inclusiv în cadrul unei conferinţe de presă de la începutul lui martie, anul acesta. Autorul a declarat că a angajat în această chestiune, iniţial, un avocat din Statele Unite ale Americii, la care ulterior a renunţat. De asemenea, acesta a încercat să ia legătura cu producătorii filmului. Potrivit lui Ciuchiţă, ultimul e-mail de la Summit Entertainment a fost primit de el la jumătatea lui martie, când era anunţat că această companie va desfăşura o anchetă în această problemă.
Scenariul lui Ciuchiţă este înregistrat la DACIN-SARA (Drepturi de Autor în Cinematografie şi Audiovizual — Societatea Autorilor Români din Audiovizual) pe 18 februarie 2013, cu aproximativ opt luni înaintea premierei filmului „Escape Plan”. Potrivit acestuia, scenariul său era încheiat cu 5-6 luni înainte de această înregistrare.
Ciuchiţă spune că suma pe care o cere drept despăgubire a fost calculată în funcţie de încasările declarate ale filmului, de aproximativ 137 de milioane de dolari. Până la soluţionarea procesului, Lucian Ciuchiţă a publicat o carte în care dezvoltă elementele din scenariul „Insula diavolului. Prizonierii apelor”. Cartea, apărută anul acesta la Editura Atec, este intitulată „Insula Purgatoriului” şi are drept subtitlu: „Romanul de faţă este povestea originală care a stat la baza scenariului unui film de succes, lansat anul trecut de către cinci studiouri de producţie de la Hollywood…” (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)