Pasagerii companiilor aeriene se confruntă cu tarife mai mari în temeiul noilor norme UE consolidate, menite să abordeze emisiile din aviație, în semn că era călătoriilor aeriene super low-cost ar putea fi pe cale să se încheie.
Amenințarea cu tarife mai mari vine pe măsură ce transportatorii au ridicat prețuri pentru a-i ajuta să-și revină după pandemia de coronavirus, pe fondul cererii reînnoite de zboruri, odată cu încetarea restricțiilor de călătorie.
UE dorește să oblige industriile cu consum intens de carbon să plătească mai mult pentru poluarea lor, prețurile biletelor crescând cu până la 10 EUR per zbor dus-întors din cauza taxelor crescute asupra emisiilor din aviație, potrivit analiștilor.
Legislatorii UE au dat aprobarea inițială actualizării regulilor de preț al carbonului din bloc, care obligă industriile, inclusiv aviația, să cumpere suficiente cote pentru a-și acoperi poluarea în cadrul sistemului de comercializare a emisiilor.
Regulile elimină treptat practica actuală de a permite companiilor aeriene să obțină gratuit o proporție semnificativă din permisele de care au nevoie până în 2026. Numărul total de certificate din sistem va scădea, de asemenea, în timp, ceea ce analiștii se așteaptă să crească prețurile.
Olivier Jankovec, directorul general al organismului industriei aeroportuare ACI Europe, a declarat în cadrul unei conferințe industriale că UE trece printr-o „resetare majoră a politicii” care va schimba „economia sectorului”. „Va duce la creșterea costurilor pentru companiile aeriene, la creșterea tarifelor și la scăderea cererii.”
Companiile aeriene pentru Europa, grupul de lobby, a spus că „legislația de sustenabilitate precum cea a UE . . . ar putea vedea zborurile prin hub-urile UE precum Amsterdam, Paris sau Frankfurt devenind cu aproximativ 23-29% mai scumpe în 2035”. Acesta a spus că acest lucru ar putea duce la cu până la 17% mai puțini pasageri care călătoresc prin hub-urile UE.
Șeful Ryanair, Michael O’Leary, a spus anterior că creșterea taxelor de mediu, alături de prețurile mai mari ale petrolului, a însemnat că era tarifelor ieftine „absurd(ly)” sa încheiat.
Costul conformării cu EU ETS ar crește la 5 miliarde EUR în 2027 pentru cei mai mari șase transportatori intra-UE, în creștere de la 0,5 miliarde EUR în 2019, a estimat analistul Bernstein Alex Irving. „Companiile aeriene nu pot absorbi asta. . . și va trebui să crească prețurile”, a spus el.
Pasagerii ar ajunge să plătească între 8 și 10 EUR în plus pe zbor dus-întors, a adăugat el.
Analistul Deutsche Bank, Jaime Rowbotham, a estimat că Ryanair, easyJet și Wizz Air vor cheltui un total de 785 de milioane de euro pe certificate de carbon în anii fiscali 2023, echivalentul a aproximativ 2,60 de euro pe călătorie. Aceasta ar putea ajunge la 2,25 miliarde de euro până la jumătatea deceniului, a spus el.
EasyJet a spus că este imposibil de prezis prețurile viitoare, dar că industria are nevoie de mai mult sprijin guvernamental pentru a ajunge la zero net.
Ryanair a raportat anul trecut că a cheltuit 51 de milioane de euro pe credite și a spus că „pe termen mediu și lung” nu va putea „elimina” impactul creșterii costului certificatelor prin acoperire la termen.
Prețul certificatelor din sistemul UE s-a tranzacționat la aproape maximele istorice, aproape de 100 de euro pe tonă vineri. Veniturile din ETS vor fi destinate schemelor de stimulare a utilizării combustibililor durabili pentru aviație.
Emisiile companiilor aeriene reprezintă aproximativ 3% din emisiile de gaze cu efect de seră ale UE, marea majoritate provenind de la zboruri internaționale.
Sistemul european de comercializare a certificatelor de emisii este un element emblematic al planului UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990.
Grupurile de mediu au spus că schema este o modalitate eficientă de a controla emisiile de carbon și au făcut eforturi pentru extinderea acesteia.
„Prețul carbonului este un instrument esențial pentru reducerea emisiilor în Europa. . . este corect ca companiile aeriene să-și plătească cota echitabilă pentru emisii”, a declarat Jo Dardenne, director de aviație la Transport & Environment, un ONG.
Bas Eickhout, un europarlamentar verde, a susținut ca alocațiile gratuite să fie eliminate cât mai curând posibil, numindu-le „subvenție pentru combustibili fosili”.
Companiile aeriene sunt acoperite de ETS din 2012, deși numai pentru zborurile din Spațiul Economic European. Un efort de a extinde acest lucru la zborurile din afara zonei a fost opus cu succes de țări, inclusiv China și SUA.
Companiile aeriene europene nu se confruntă doar cu un cost crescut pentru emisiile lor de carbon. UE negociază, de asemenea, norme pentru a impune adoptarea de combustibili durabili pentru aviație – alternative mai puțin poluante la combustibilii fosili – precum și creșterea taxelor pe kerosen.
Actualizarea sistemului de comercializare a certificatelor de emisii nu va intra în vigoare până când legea finală nu va fi aprobată printr-un vot de către parlamentul european și de către miniștrii mediului din UE în primăvară.
Sursa – www.ft.com