Impactul cenuşii vulcanice asupra aviaţiei: o provocare continuă, conform unui expert de la Universitatea din Leeds
Lectorul Stephen Wright de la Universitatea din Leeds subliniază că efectele cenuşii vulcanice asupra industriei aviatice sunt departe de a fi complet evaluate. Acesta avertizează că particulele vulcanice ar putea avea un impact semnificativ asupra sistemelor de aer condiţionat ale aeronavelor, care vor continua să absoarbă materialul rămas în atmosferă în săptămânile următoare.
Sistemele de aer condiţionat joacă un rol esenţial în menţinerea unui mediu confortabil pentru piloţi şi pasageri, asigurând circulaţia aerului proaspăt şi controlând presiunea cabinelor. Cu toate acestea, acumularea prafului poate duce la supraîncălzirea acestor sisteme, ceea ce obligă echipajul să efectueze aterizări neplanificate pe aeroporturi alternative. Această problemă este agravată de faptul că unitățile de aer condiționat sunt amplasate adesea sub rezervoarele centrale cu combustibil ale avioanelor.
Hello! How can I assist you today?
„Pe măsură ce aeronavele operează în jurul aeroporturilor, ele absorb particule fine din mediu care pot bloca sistemele”, explică Stephen Wright, fost profesionist în domeniul aviației și actual cadru didactic la Facultatea de Inginerie a universității. „În unele cazuri extreme, nivelurile ridicate ale prafului provenit din cenuşa vulcanică pot determina necesitatea schimbării sistemelor după doar trei sau patru luni; o durată semnificativ mai scurtă comparativ cu cele 18 luni pentru care acestea sunt proiectate.”
Deşi motoarele avioanelor nu suferă daune majore din cauza acestui fenomen, chiar și cantități reduse de cenușă pot afecta eficiența filtrelor destinate purificării aerului.
„Industria aviatică se va confrunta cu costuri suplimentare considerabile pentru întreținerea intensivă a filtrelor”, adaugă Wright. „Aceasta vine într-un moment deja dificil pentru companii, care au suportat pierderi financiare uriașe datorită suspendării zborurilor timp îndelungat.”