Pentru că sunt un tocilar al politicii regionale, partea din discursul lui Jeremy Hunt privind bugetul din martie care mi-a atras atenția nu a fost despre schimbările regulilor de pensii, ci despre promisiunea „12 potențiale Canary Wharfs” în afara Londrei, prin crearea de noi zone de investiții.
Analogia cancelarului evidențiază din neatenție eșecul cronic al politicii care împiedică orașele din Regatul Unit dincolo de capitală: transportul.
Semințele succesului dezvoltării docurilor londoneze ar fi putut avea originea în „zona de întreprindere urbană” cu taxe reduse a lui Michael Heseltine. Dar a beneficiat și de extinderea liniei Jubilee extrem de costisitoare, finalizată la sfârșitul anilor 1990. Factura pentru proiectul Tube a fost de peste 3 miliarde de lire sterline.
Leeds, care a fost alocat pentru unul dintre aceste noi Canary Wharfs, rămâne cel mai mare oraș din Europa care nu are un sistem de transport în masă. Când Boris Johnson, pe atunci prim-ministru, și-a dezvăluit planul feroviar integrat în noiembrie 2021, el a promis orașului că miniștrii vor elabora în sfârșit un plan pentru o rețea, în schimbul scoaterii Leeds-ului din calea ferată de mare viteză redusă și amânată a Angliei.
Dar, în timp ce se lucrează la un plan, un mecanism de finanțare cu care să furnizeze echivalentul Leeds al beneficiului liniei Jubilee rămâne evaziv.
Astfel de probleme au stat la baza raportului de săptămâna trecută privind finanțarea locală din partea Northern Powerhouse Partnership, care a sugerat o ipoteză în stil francez de asigurări naționale: păstrarea 1p la nivel local și destinarea acestuia către mega-proiecte. Un flux de venit garantat pe termen lung le-ar oferi primarilor cu ce să se împrumute; Acesta este motivul pentru care primarii din Greater Manchester și West Midlands au susținut menținerea tarifelor de afaceri pentru „zonele de nivelare” peste 25 de ani, argument pe care l-au câștigat în buget.
Cu toate acestea, chiar dacă pentru oamenii din nord argumentul pare de la sine înțeles, există o luptă pentru a convinge guvernul că investițiile majore în transport în afara Londrei sunt de dorit din punct de vedere economic.
Poate se datorează faptului că realitatea sumbră și impactul economic al conexiunilor de transport care deservesc Leeds și alte orașe din nord sunt greu de apreciat dacă nu le folosiți. Performanța Transpennine Express, operatorul care deservește nordul Angliei, este acum atât de îngrozitoare încât a devenit o glumă. Luna aceasta, primarul din West Yorkshire, Tracy Brabin, a întârziat la o conferință despre starea transportului din nord, după ce un șir de trenuri de la Leeds la Newcastle au fost anulate peste noapte.
O decizie guvernamentală cu privire la contractul TPE urmează să fie iminentă, dar între timp Tom Forth, șeful de date la Open Innovations din Leeds, a făcut câteva calcule pentru a cuantifica costul haosului.
Populația efectivă din Leeds, estimează el, ar fi fost cu 44% mai mare dacă TPE nu ar fi anulat aproape unul din patru trenuri, așa cum a făcut în ianuarie, iar economia sa ar fi cu 5,5% mai mare. „Timpul înseamnă bani”, spune el. Fiecare oră în care cineva stă pe o platformă are un cost pentru Leeds, nordul Angliei și UK plc.
Într-un raport privind inegalitatea economică regională luna trecută, academicienii Anna Stansbury și Dan Turner, împreună cu fostul cancelar din umbră Ed Balls, au identificat transportul urban deficitar drept unul dintre cele patru bariere cheie în calea unei productivități mai bune. Starea infrastructurii urbane din afara capitalei „se remarcă în context internațional”, au scris ei, și nu într-un sens bun. „Datele privind cheltuielile sugerează că se poate face mai mult”, adaugă ei.
Deci, în acest context, guvernul vorbește despre crearea noului său Canary Wharfs. Cele 80 de milioane de lire sterline – repartizate pe cinci ani – care vin cu noile zone trebuie împărțite între stimulente fiscale și alte investiții, cum ar fi infrastructura. Asta nu va construi Leeds o linie Jubilee.
Totuși, o imagine reprezintă o mie de cuvinte, așa că, atunci când geograful Alasdair Rae a postat luna aceasta o hartă care arată cum ar arăta noua linie Elizabeth a Londrei dacă ai lua-o și ai pune-o în nordul Angliei, a devenit, fără surpriză, virală.
Nu este faptul că nordul Angliei neapărat neapărat să deranjeze Londrei legăturile sale feroviare. Este că argumentul de creștere pentru a investi în mod corespunzător și în transportul în afara capitalei se simte atât de evident. Atât de evident, într-adevăr, încât chiar și retorica cancelarului este de acord.
Sursa – www.ft.com