Peste 12 milioane de adulți români urmăresc videoclipuri pe YouTube, iar peste 150 de canale cu sediul în România au peste un milion de abonați, potrivit unui studiu Ipsos comandat de Google.
În primăvara anului 2013, Google a lansat versiunea în limba română a YouTube, adaptând conținutul său la utilizatorii locali și permițând creatorilor de conținut să fie descoperiți mai ușor. La un deceniu de la lansarea YouTube România, compania a anunțat că peste 12 milioane de adulți români urmăresc videoclipuri pe YouTube, potrivit datelor Google.
Un studiu comandat de Google și realizat de Ipsos arată că marea majoritate a românilor (98%) găsesc conținut de calitate pe YouTube, definit ca fiind acela care este relevant pentru ei personal și care îi ajută să învețe ceva nou. 91% dintre românii care folosesc YouTube spun că au învățat ceva nou vizionând videoclipuri pe platformă. Opt din 10 români găsesc pe YouTube conținut unic pe care nu îl pot găsi în altă parte, potrivit aceluiași studiu.
Ecosistemul creatorilor de conținut a crescut semnificativ de la lansarea YouTube România.
Pe lângă creșterea cantitativă, diversitatea conținutului în limba română a crescut exponențial, acoperind acum domenii de interes pentru publicul românesc. Datele Google arată că, la sfârșitul anului 2022, existau peste 8.000 de canale românești cu peste 10.000 de abonați, o creștere de 15% față de anul precedent, și 1.600 de canale cu peste 100.000 de abonați (+15% față de 2021).
Primul creator român de conținut pe YouTube care a ajuns la 1 milion de abonați a fost Mihai Alexandru Hash (Mikey Hash), care a atins această bornă în 2016. La sfârșitul anului 2022, în România existau peste 150 de canale cu peste 1 milion de abonați, o creștere de 20% față de sfârșitul anului 2021.
Primul „buton de redare de diamant” din România, acordat canalelor care depășesc 10 milioane de abonați, a fost câștigat în 2020 de LooLoo Kids, care a fost, de asemenea, primul canal YouTube din Europa Centrală și de Sud-Est care a atins această bornă.
„YouTube România a însemnat și deschiderea programului de parteneriat YouTube în țara noastră, care oferă tuturor creatorilor de conținut, mari și mici, o modalitate de a-și monetiza videoclipurile încărcate. YouTube oferă companiilor și brandurilor posibilitatea de a-și promova produsele în fața publicului de creatori de conținut, aceștia din urmă primind majoritatea bugetelor de publicitate investite”, a precizat compania într-un comunicat citat de Economica.net.
Potrivit studiului Ipsos, 85% dintre românii care accesează YouTube consideră că vizionarea de conținut și utilizarea platformei i-a ajutat să ia o decizie de cumpărare. Aproape trei sferturi dintre ei (74%) spun că reclamele de pe YouTube i-au ajutat să descopere produse și mărci noi.
„Totul a evoluat cu o viteză aproape de neimaginat”, a declarat Elisabeta Moraru, country director al Google România. „Există zeci de canale YouTube românești cu peste 1 milion de abonați și 1 miliard de vizualizări. În același timp, advertiserii și companiile din România dedică tot mai multe resurse pentru a-și dezvolta prezența pe YouTube, prin canale proprii, crearea de conținut exclusiv și campanii dedicate”, a adăugat ea.
Cel mai popular artist român pe YouTube la nivel global este INNA, în timp ce cel mai popular artist pe YouTube în România este Andra. Selly este cel mai urmărit creator de conținut generalist din țară, iar canalul pentru copii LooLoo Kids este cel mai urmărit la nivel internațional.
Studiul Ipsos, intitulat „WhyVideo”, a fost realizat în iunie 2022 pe un eșantion reprezentativ la nivel național de 2.000 de persoane cu vârste cuprinse între 18 și 64 de ani care urmăresc orice tip de conținut video, indiferent de platformă și ecran.
Sursa – www.romania-insider.com