Ce trebuie să facă America în legătură cu TikTok?
Videoclipurile sale excentrice au atras 150 de milioane de utilizatori activi din SUA. Cu toate acestea, oficialii americani se tem că Beijingul ar putea submina aplicația deținută de chinezi pentru a-i spiona pe americani sau pentru a răspândi propagandă. Mulți părinți, între timp, sunt îngrijorați de impactul TikTok asupra sănătății mentale a adolescenților. Discuțiile cu un organism de supraveghere din SUA cu privire la planurile aplicației de a izola datele din SUA pe servere americane au eșuat. Apariția recentă a directorului general Shou Zi Chew în fața legislatorilor nu a reușit să le liniștească îngrijorările. Administrația Biden a dat un ultimatum proprietarilor chinezi ai TikTok: vindeți unitatea americană – la care Beijingul a declarat că se va opune – sau vă veți confrunta cu o potențială interdicție. Însă o interdicție ar înfuria legiunile de tineri americani.
Cazul de securitate națională împotriva TikTok este că societățile cu o prezență în China sunt obligate să predea date dacă li se cere să ajute serviciile secrete de stat. ByteDance, compania mamă chineză a TikTok, este deținută în proporție de 60% de investitori globali; angajații au 20%. Dar fondatorul său chinez Zhang Yiming deține restul și are controlul prin intermediul unor acțiuni supervotante, spun persoane apropiate de ByteDance.
Chew insistă asupra faptului că TikTok nu a fost niciodată rugat să prezinte date din SUA oficialilor chinezi și nu ar face-o niciodată. Nu a fost prezentată nicio dovadă de supraveghere în masă. Dar în ultimul an au apărut cazuri în care angajații ByteDance, cu sediul în China, au accesat datele utilizatorilor americani, inclusiv ale jurnaliștilor. Oficialii din domeniul securității avertizează, de asemenea, că puternicul algoritm al TikTok ar putea fi modificat pentru a semăna dezinformări în numele Beijingului.
TikTok nu a reușit să convingă Comitetul pentru Investiții Străine în SUA (Cfius) că planul său de 1,5 miliarde de dolari, „Project Texas”, de a securiza datele utilizatorilor americani pe serverele Oracle, este etanș. Pentru a rezolva disputa care a urmat între SUA și China, o vânzare a TikTok ar fi preferabilă unei interdicții. Însă China a adăugat algoritmul ByteDance pe o listă de exporturi restricționate și afirmă că se va opune oricărei divizări forțate a TikTok.
Interzicerea TikTok ar echivala cu cenzurarea unui serviciu folosit de milioane de oameni și, cel mai probabil, ar face obiectul unei contestații la Primul Amendament. Beijingul ar vedea-o ca pe o nouă încercare a SUA de a zdrobi poveștile sale de succes corporative. Și, în timp ce poate fi privită ca o oglindă a restricțiilor impuse de China asupra Facebook, Google și Twitter, ar oferi o acoperire pentru orice guvern străin de a interzice companiile de tehnologie din SUA pe motive similare.
Perspectiva unei interdicții ar putea totuși să convingă TikTok să ofere Cfius garanții suplimentare. Dar SUA ar trebui să încerce să rezolve problemele legate nu doar de aplicația deținută de chinezi, ci și de toate companiile de tehnologie, prin instituirea unui cadru federal cuprinzător privind confidențialitatea datelor, pentru întreprinderile străine și naționale, în locul mozaicului actual de legi schimbătoare. Acesta ar trebui să interzică transferul de date către țări străine și să limiteze brokerii de date care culeg informații personale ale cetățenilor în cantități industriale și le vând tuturor celor care vin.
Deși TikTok este preferatul adolescenților de astăzi, cealaltă prioritate majoră de a proteja adolescenții de daunele online ar fi, în mod similar, mai bine realizată prin măsuri de protecție federale care să se aplice tuturor companiilor de social media. Controalele din SUA sunt inferioare celor din UE și celor care urmează să fie adoptate de Regatul Unit.
Multe state iau deja propriile măsuri; luna trecută, Utah a devenit primul stat care a cerut firmelor de social media să obțină consimțământul părinților pentru ca copiii să folosească aplicațiile și să verifice dacă utilizatorii au 18 ani sau mai mult. Controale de vârstă similare ar trebui să fie adoptate la nivel federal, împreună cu cerințe mai stricte privind moderarea și controlul conținutului dăunător, precum și cu reguli care să reglementeze publicitatea adresată minorilor sub 18 ani. America trebuie să își protejeze cetățenii, în primul rând copiii. Dar acest lucru înseamnă să își reglementeze în mod corespunzător propriile companii, precum și pe cele din China.
Sursa – www.ft.com