Înainte de războiul din Ucraina, UE depindea de Rusia pentru motorină, precum și pentru gaze naturale. A interzis importurile maritime de motorină rusească pe 5 februarie. Acest lucru a determinat previziunile privind o criză a ofertei. În schimb, prețurile la motorină și marjele de rafinare au scăzut. Asta este contra-intuitiv.
Europa nu produce suficientă motorină proprie. Continentul are un deficit structural de aproximativ 1,4 milioane de barili pe zi, față de o producție de aproximativ 5 milioane. Motorina rusească a umplut odată jumătate din acest gol. Orice întrerupere a aprovizionării ar trebui să crească prețurile locale la motorină și acțiunile la rafinăriile europene. Acestea includ specialistul în biodiesel Neste Oil din Finlanda și Repsol din Spania. Nu s-a materializat niciun miting.
Călătoriile cu cisternele s-au prelungit însă. Companiile petroliere rusești trimit mai multe livrări în America Latină și Africa. Europa a înlocuit importurile Rusiei cu motorină din Asia și Orientul Mijlociu. Indicele navelor cisterne curate din Marea Baltică a crescut cu 68% de la intrarea în vigoare a interdicției din februarie.
Marjele de rafinare diesel au scăzut, în ciuda călătoriilor mai lungi. Diferența dintre prețurile motorinei și țițeiului – cunoscută sub numele de crack spread – este aproape de minimele de un an de aproximativ 19 dolari pe baril, potrivit datelor ICE ale Bloomberg. La sfârșitul lunii ianuarie, spread-ul era de aproximativ 44 USD.
Există trei cauze posibile. În primul rând, creșterea economică globală încetinește, în al doilea rând, rafinăriile sofisticate din China, India și Turcia par să fi crescut producția. Ei au cumpărat cu bucurie țiței rusesc la preț redus. Țițeiul de calitate Urals se tranzacționează la o reducere de 20-30 de dolari pe baril sub nivelul de referință Brent. India și-a crescut producția în acest an, notează Rystad Energy. În al treilea rând, UE a construit stocuri tampon de alimentare cu motorină înainte de începerea interdicției de import.
Din toate aceste motive, prețurile acțiunilor rafinăriilor europene nu au mers nicăieri în acest an. Ei vor rămâne în viteză redusă, cu excepția cazului în care economiile vor relua. Mai pozitiv, motorina la prețuri accesibile arată că UE se înțărcă de aprovizionarea cu energie a Rusiei mai puțin dureros decât se prevedea.
Sursa – www.ft.com