Un organism de reglementare din Marea Britanie a mustrat poliția din Surrey și Sussex pentru înregistrarea ilegală a peste 200.000 de convorbiri telefonice și capturarea datelor personale fără știrea celor care au sunat.
Biroul Comisarului pentru Informații, care este organismul independent de reglementare pentru protecția datelor, a declarat marți că a aflat în 2020 că 1.015 angajați ai celor două forțe de poliție au descărcat o aplicație de telefon mobil care a înregistrat apelurile primite și efectuate.
Software-ul a fost inițial destinat să fie utilizat doar de un număr mic de personal specializat al poliției, dar a fost pus la dispoziție pe scară largă.
Dezvăluirile vin în contextul în care încrederea publică în poliția din Anglia a scăzut
Dezvăluirile vin în contextul în care încrederea publică în poliția din Anglia a scăzut în urma unui val de scandaluri legate de rasism, sexism și hărțuire, precum și a condamnării unui ofițer din cadrul Poliției Metropolitane din Londra pentru crimă și a altuia pentru multiple acuzații de viol.
„Poliția din Sussex și poliția din Surrey nu au reușit să folosească datele personale ale oamenilor în mod legal, înregistrând sute de mii de apeluri telefonice fără știrea lor”, a declarat Stephen Bonner, comisar adjunct al ICO.
„Oamenii au dreptul să se aștepte ca atunci când vorbesc cu un ofițer de poliție, informațiile pe care le dezvăluie să fie tratate în mod responsabil”, a adăugat el. „Nu putem decât să estimăm cantitatea uriașă de date personale colectate în timpul acestor conversații, inclusiv informații extrem de sensibile legate de infracțiuni suspecte.”
Ofițerii de poliție care au descărcat aplicația nu știau că toate apelurile vor fi înregistrate, iar membrii publicului nu au fost informați că conversațiile lor sunt înregistrate, a declarat ICO. De atunci, software-ul a fost retras și tot materialul probatoriu aferent a fost distrus.
În loc să lovească fiecare forță cu o amendă de 1 milion de lire sterline, autoritatea de reglementare a ales să emită o mustrare formală, în conformitate cu o nouă abordare care urmărește să reducă impactul amenzilor asupra serviciilor publice.
„Mustrarea reflectă utilizarea puterilor mai largi ale ICO față de sectorul public, deoarece amenzile mari ar putea duce la reducerea bugetelor pentru furnizarea de servicii vitale”, a declarat Bonner.
ICO a declarat că poliția din Surrey și Sussex trebuie să se asigure că drepturile de protecție a datelor sunt respectate înainte de a implementa noi aplicații și că personalul ar trebui să primească îndrumări pe această temă. Aceasta a acordat ambelor forțe trei luni pentru a furniza dovezi că respectă legislația privind protecția datelor.
Cele două forțe au recunoscut că „dovezi ale unei infracțiuni care este sau a fost investigată” au fost găsite pe un număr mic de înregistrări, iar în trei cazuri acestea se refereau la cazuri penale.
Poliția din Sussex a declarat că majoritatea recomandărilor ICO au fost deja implementate.
„A fost pus în aplicare un nou proces de guvernanță, asigurându-se că toate noile aplicații sunt conforme cu legislația în vigoare înainte de a fi puse la dispoziție. Tot personalul primește instrucțiuni și îndrumări privind protecția datelor în ceea ce privește utilizarea oricăror aplicații prin intermediul unui mesaj care apare pe ecranul din față al tuturor dispozitivelor”, a declarat aceasta.
Fiona Macpherson, adjunctul șefului adjunct al poliției din Surrey, a declarat: „Acest caz a expus o lipsă de guvernanță în jurul utilizării acestei aplicații digitale, iar acest lucru este regretabil. De îndată ce a fost raportată eroarea, am luat măsuri urgente pentru a ne asigura că acest lucru nu se mai întâmplă din nou.”
Sursa – www.ft.com