Fondatorul Google, Larry Page, l-a convins pe Demis Hassabis să vândă compania sa de inteligență artificială DeepMind cu o promisiune. Start-up-ul cu sediul la Londra ar fi protejat de presiunea de a face bani pentru a se concentra pe un singur obiectiv: crearea unui software de calculator care să egaleze sau să depășească inteligența umană.
De la afacerea de 400 de milioane de lire sterline din 2014, Hassabis a luptat pentru a menține promisiunea lui Page și, potrivit a trei persoane care au cunoștință de aceste eforturi, a mers și mai departe. DeepMind a făcut presiuni pentru a obține un statut juridic independent, asemănător unui ONG, cu un consiliu de guvernanță independent care să supravegheze tehnologia puternică pe care încerca să o construiască.
Totuși, astfel de demersuri s-au încheiat săptămâna trecută, când Sundar Pichai, succesorul lui Page la șefia Alphabet, compania mamă a Google, a anunțat că DeepMind va fuziona cu Google Brain, propriul laborator de inteligență artificială al gigantului tehnologic cu sediul în California.
Mișcarea înseamnă că Hassabis va ceda independența prețuită de DeepMind în schimbul unei mai mari puteri și influențe asupra viitorului AI. Unitatea nou formată „Google DeepMind” va fi condusă de el, cu misiunea clară de a dezvolta „sisteme generale de inteligență artificială” care sunt și mai „capabile și mai responsabile” și care pot fi integrate în noi produse și servicii, potrivit lui Pichai.
Reorganizarea Google a fost declanșată de ascensiunea OpenAI, grupul susținut de Microsoft care a lansat în noiembrie anul trecut ChatGPT, un chatbot care oferă răspunsuri textuale plauzibile și nuanțate la întrebări.
Popularitatea bruscă a ChatGPT, folosit de peste 100 de milioane de persoane începând cu luna ianuarie, a spulberat convingerea Google că are un avans puternic în cursa pentru construirea și comercializarea inteligenței artificiale.
De atunci, Microsoft a anunțat că va încorpora instrumente construite de OpenAI în software-ul său de productivitate. Rivalii cu buzunare adânci, de la Meta la Alibaba, au anunțat investiții mari în produse de inteligență artificială. Mai multe start-up-uri bine finanțate, inclusiv un efort incipient din partea lui Elon Musk, șeful Tesla și Twitter, sunt pregătite să ofere și mai multă concurență.
Cât de multă influență păstrează DeepMind … afectează în mare măsură cât de responsabil (Google) va fi.
Google se confruntă, de asemenea, cu o dilemă existențială. Afacerea sa de căutare, care a reprezentat majoritatea veniturilor anuale ale Alphabet de 283 miliarde de dolari în 2022, pare să fie direct amenințată. Modelele lingvistice mari, cum ar fi ChatGPT, pot răspunde la interogări cu răspunsuri scrise complete, mai degrabă decât cu un set de link-uri. Aceste instrumente ar putea oferi milioanelor de utilizatori o cale de a ocoli publicitatea online.
Încercând să răspundă la această amenințare, Google s-a reorganizat astfel încât Hassabis să fie mai clar responsabil de lupta companiei, potrivit unor persoane care au cunoștință de această mișcare.
Pentru a accelera eforturile gigantului de căutare, Hassabis a declarat că noua sa echipă va trebui „să lucreze cu o viteză mai mare, o colaborare și o execuție mai puternică și să simplifice modul în care luăm decizii pentru a ne concentra pe obținerea celui mai mare impact”.
Pentru a se confrunta cu OpenAI, unitatea nou formată Google DeepMind va trebui să lase deoparte anii de rivalitate, potrivit mai multor foști angajați ai Google și DeepMind și colaboratori ai acestora.
Deși în Google Brain lucrau, de asemenea, cercetători de elită în domeniul inteligenței artificiale, cele două echipe aveau culturi distincte. DeepMind, cu sediul la Londra, era considerată bijuteria coroanei companiei, în mare parte închisă față de restul grupului și având o abordare de sus în jos, potrivit a patru foști angajați din ambele organizații.
Adesea, lucra la proiecte în secret, deși acest lucru a devenit mai greu de realizat pe măsură ce acestea au început să consume tot mai multă putere de calcul în centrele de date ale Google. Misiunea sa de a „rezolva” inteligența era sacră. Succesul angajaților săi era măsurat prin publicarea lucrărilor în reviste științifice de top, precum Nature. Trei persoane apropiate de DeepMind au declarat că liderii săi se concentrează pe „probleme de nivel Nobel” sau pe probleme care, dacă ar fi rezolvate, ar fi demne de un premiu Nobel.
Între timp, Brain, cu sediul în California, a fost mai deschisă și mai nestructurată. A contribuit în mod semnificativ la profitul Google de-a lungul anilor, potrivit mai multor foști angajați. Producția Brain a fost integrată în căutare, anunțuri, traducere și alte părți ale activității Google.
În ciuda acestor succese, angajații spun că începuseră să se simtă fără scop. „Am simțit că structura organizatorică (la Brain) a fost de fapt, de la bun început, una care nu se putea extinde”, a declarat un fost angajat al Google.
Liderul Brain, Jeff Dean, un cercetător îndelungat și foarte respectat în domeniul inteligenței artificiale în cadrul companiei, nu a fost dispus să ia deciziile dificile necesare pentru a se concentra și a scala ideile, cum ar fi abordarea problemelor de personal sau uciderea proiectelor care eșuează, a spus persoana respectivă.
„Dacă ar trebui să rezum de ce OpenAI este unde este cu atât de puține resurse și oameni în comparație cu Google, este pentru că au oferit o misiune clară. Brain își pierduse calea”, au adăugat aceștia.
Potrivit lui Pichai, reorganizarea de săptămâna trecută îi va permite lui Dean să se concentreze pe cercetare, lăsându-l pe Hassabis să se ocupe de un grup extins de oameni de știință.
În timp ce schimbările vor „răvăși probabil multe pene” și vor provoca o anumită schimbare de personal, aceasta ar putea fi cea mai bună șansă a Google de a conduce „o navă mai strânsă” și de a ajunge din urmă concurenții săi, potrivit unor persoane care au cunoștință despre fuziune.
Cele două echipe de inteligență artificială sunt deja responsabile de progrese majore în domeniul inteligenței artificiale. Printre contribuțiile DeepMind se numără AlphaFold, un software care poate prezice forma aproape tuturor proteinelor cunoscute. Cele ale Brain includ transformatorul, o tehnică de inteligență artificială care stă la baza noului val de produse de inteligență artificială generativă, inclusiv ChatGPT și propriul chatbot Bard al Google.
În ultimii doi ani, Hassabis a ajuns să accepte necesitatea unei mai mari colaborări cu Google, potrivit unor persoane apropiate companiei.
Cantitatea de putere de calcul și investițiile necesare pentru a construi așa-numitele modele lingvistice mari, care pot genera texte sofisticate și plauzibile, a crescut rapid. Recrutarea de talente în domeniul IA este din ce în ce mai costisitoare. Microsoft a anunțat anul acesta că va investi până la 10 miliarde de dolari în OpenAI pe parcursul mai multor ani pentru a face față acestor provocări.
Ridicarea lui Hassabis înseamnă, de asemenea, că inima operațiunii AI a Google se mută la Londra, o mișcare cu implicații profunde.
„Cât de multă influență păstrează DeepMind … afectează în mare măsură cât de responsabil (Google) va fi”, a declarat Dan Hendrycks, director de cercetare al Centrului pentru siguranța IA. El a remarcat că Shane Legg, co-fondator al DeepMind, s-a concentrat pe siguranța și riscul IA de mai bine de un deceniu, în timp ce Google Brain nu a avut o echipă dedicată siguranței sau alinierii. Google a declarat că are sute de persoane care lucrează la AI responsabilă în cadrul companiei.
Persoane apropiate de noua divizie au declarat că sunt de părere că fuziunea va fi benefică pentru cercetarea AI în general. Pichai a declarat că cel mai „critic și strategic” proiect de inteligență artificială va implica construirea unei serii de „modele de inteligență artificială puternice și multimodale”. Acestea ar fi similare cu GPT-4, care alimentează o parte din motorul de căutare Bing al Microsoft și LamDA, modelul Google care alimentează chatbotul său Bard.
Dar nu era încă clar cum va duce reorganizarea la produse comerciale mai ambițioase, au spus persoanele respective. La urma urmei, DeepMind nu a susținut niciodată în mod activ necesitatea de a face bani din munca sa. Apropiații lui Hassabis susțin că acesta înțelege că acum este momentul schimbării.
„Demis este foarte pragmatic și foarte, foarte competitiv”, a declarat un fost angajat al DeepMind. „El este ideologic în ceea ce privește … viziune, dar el vrea să fie la granița acestui lucru. El nu este anticomercial. Acesta este cel mai bun mod pentru el de a-și face treaba, altfel nu ar fi fost de acord cu asta”.
Sursa – www.ft.com