Președintele comisiei de revizuire a bilanțului net zero din Marea Britanie și fost ministru al energiei din Regatul Unit au afirmat,
„Autoritatea noastră de reglementare în domeniul energiei, Ofgem, ar trebui să joace un rol crucial în politica climatică dacă vrem să ajungem la zero net, dar în forma sa actuală, nu este potrivită pentru scop.
În ciuda faptului că departamentele guvernamentale au fost aliniate la Legea privind schimbările climatice din 2008, atribuțiile autorității de reglementare nu s-au schimbat substanțial de la înființarea sa în 2000. Acest lucru înseamnă că nu reușește să acorde prioritate decarbonizării energiei electrice, așa cum se prevede în legislația britanică privind cifra zero netă. În calitate de fost ministru al Energiei și autor al revizuirii guvernamentale a ratei zero, consider că Ofgem are nevoie de o reformă pentru a contribui la electrificarea economiei și la reducerea facturilor.
Obligația legală a organizației este de a proteja interesele consumatorilor existenți și viitori. Deși acest lucru include reducerea gazelor cu efect de seră, mandatul nu a fost niciodată suficient de explicit, iar rolul Ofgem a fost în mod tradițional mai mult un regulator economic decât orice altceva. Acest lucru a dus la o concentrare asupra prețurilor și a concurenței, ceea ce a condus la considerații pe termen scurt cu impact negativ pe termen lung.
Trebuie să adoptăm o viziune mai strategică. Se preconizează că un sistem de energie netă zero va fi cu miliarde de dolari mai ieftin decât sistemul pe care îl avem. Dar pentru a ajunge acolo va fi nevoie de investiții inițiale și de planificare.
Analiza mea privind energia netă zero, publicată în acest an, a audiat sute de companii inovatoare dornice să aducă noi tehnologii pe piață. Dar toate acestea sunt împiedicate de o birocrație lentă și greoaie și de o abordare învechită a conexiunilor la rețea, care nu este potrivită pentru o economie electrificată din secolul XXI. Acesta este motivul pentru care prima dintre cele 10 misiuni ale mele, stabilite în cadrul revizuirii, a fost de a reforma „rețeaua și infrastructura” și de ce o recomandare cheie a fost aceea de a acorda Ofgem o taxă netă zero.
În prezent, conexiunile la rețea se construiesc pe o bază „just-in-time” sau retroactivă, mai degrabă decât să fie planificate proactiv în zonele în care știm că se va construi energie regenerabilă. Pentru unele surse de energie regenerabilă pe uscat au fost indicate date de conectare până în 2036, iar în unele cazuri, conectarea energiei eoliene offshore la rețea poate dura de trei până la cinci ori mai mult decât livrarea proiectului în sine.
Întârzierile au devenit noua normalitate: sute de proiecte de energie regenerabilă sunt reținute fie în faza de planificare, fie la coadă pentru conectarea la rețea. National Grid estimează că aproximativ 600 de proiecte cu o capacitate combinată de 176GW (capacitatea noastră actuală este de doar 64GW) sunt blocate într-un sistem sclerotic de desfășurare a energiei regenerabile viitoare. În timpul unei crize a prețurilor la energie, nu ne putem permite să așteptăm.
Nebunia nu se oprește aici. Sistemul actual, supravegheat de Ofgem, favorizează energia electrică provenită din Europa, mai degrabă decât parcurile eoliene construite în cele mai vântoase zone ale Regatului Unit. Din cauza lipsei de investiții în rețelele de transport, producătorii scoțieni sunt dezavantajați în mod semnificativ în comparație cu siturile din Franța, Olanda, Belgia, Germania, Danemarca sau Norvegia.
Ofgem poate și trebuie să ajute la rezolvarea acestei mizerii, dacă i se acordă competențele necesare. După cum a declarat luna trecută directorul executiv al Energy UK, Ofgem devine rapid „autoritatea de reglementare britanică de facto pentru net zero”. Acest lucru vine în urma unor apeluri similare din partea unor organisme de experți, cum ar fi Comitetul pentru schimbări climatice, Comisia națională pentru infrastructură și Comitetul pentru industrie și reglementare al Camerei Lorzilor. Tim Pick, primul „campion al eolienelor offshore” al guvernului, a concluzionat deja că atribuțiile Ofgem ar trebui modificate pentru a „acorda importanța cuvenită” obiectivului pentru 2050.
Propriul director executiv al Ofgem, Jonathan Brearley, a declarat că poate vedea beneficii în definirea unei obligații nete zero pentru Ofgem în statut. Dar ceasul se scurge. În interesul consumatorilor prezenți și viitori, avem nevoie de un organism de reglementare împuternicit, cu o obligație clară de a asigura un sistem energetic net zero”.
Sursa – www.ft.com