Centrul Bosch Engineering din Cluj a anunțat recent instalarea unui sistem de avertizare în caz de coliziune dezvoltat de Bosch, denumit Tram Forward Collision Warning (TFCW), pe un tramvai care face parte din flota Companiei de Transport Public Cluj-Napoca (CTP).
Sistemul asistă conducătorii de tramvaie în situații critice prin furnizarea de avertismente sonore și vizuale, sporind astfel siguranța conducătorilor de tramvaie, a pasagerilor și a celorlalți participanți la trafic. Proiectul local, dezvoltat de Centrul de Inginerie Bosch din Cluj în colaborare cu Compania de Transport Public Cluj-Napoca, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și Primăria Cluj-Napoca, a intrat în prima fază de implementare.
Sistemul de avertizare în caz de coliziune a tramvaielor vine în sprijinul șoferilor în situații critice, avertizându-i în timp util cu privire la obstacolele de pe șine, în special în condiții de trafic aglomerat sau de vizibilitate redusă. Acest lucru le permite conducătorilor auto să evite accidentele sau să reducă semnificativ pagubele.
Tramvaiul echipat cu cea mai recentă versiune a sistemului de evitare a coliziunilor TFCW 2.0 va funcționa ca un laborator pentru dezvoltarea viitoarelor generații ale sistemului, fiind utilizat, de asemenea, în scopuri de cercetare și dezvoltare.
„Avem onoarea și oportunitatea de a implementa o soluție tehnică de ultimă generație în beneficiul și siguranța comunității din Cluj-Napoca”, a declarat Mihai Boldijar, director general al Robert Bosch și reprezentant al Grupului Bosch în România.
„Acest proiect este rezultatul unui parteneriat între mediul academic, autoritățile publice locale și Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, care a făcut posibil acest proiect pilot”, a continuat Boldijar.
Compus dintr-o cameră multifuncțională, un senzor radar și o unitate de control, sistemul monitorizează în timp real traiectoria din față și eventualele obstacole. Funcționarea sa poate fi extinsă pentru a acționa automat frâna de serviciu în cazul în care șoferul tramvaiului răspunde prea târziu sau nu răspunde deloc la avertismentul sistemului. Cu toate acestea, această funcție nu este activată pentru acest tramvai, iar șoferul tramvaiului rămâne în control.
„Viitorul inovației în Uniunea Europeană se scrie și la Cluj. Prin colaborarea excepțională în cadrul ecosistemului local de inovare, reușim să producem sisteme de siguranță de ultimă generație. Și nu ne vom opri aici. Continuăm să fim un laborator pentru a genera idei și soluții inovatoare care îmbunătățesc viața oamenilor. Primăria Cluj a fost și va fi mereu aproape de dumneavoastră în susținerea proiectelor care generează valoare adăugată și consolidează direcția de tranziție a orașului nostru de la „Fabricat în Cluj-Napoca” la „Inventat în Cluj-Napoca””, a declarat Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca.
Sistemul de avertizare a fost dezvoltat de Bosch Engineering GmbH, o filială a Robert Bosch GmbH, reprezentată în România prin Centrul Bosch Engineering din Cluj. Acesta utilizează o tehnologie similară cu cea folosită în industria auto, mai exact tehnologiile avansate de asistență pentru șoferi.
Combinarea datelor de la camera multifuncțională și de la senzorul radar cu rază medie de acțiune îmbunătățește detectarea obstacolelor și minimizează efectele condițiilor meteorologice. Principiul fuziunii senzorilor, adoptat din dezvoltarea vehiculelor automate, combină punctele forte ale mai multor tipuri de senzori, sporind fiabilitatea și performanța sistemului. În acest fel, Bosch Engineering reduce riscul de accidente și asigură o mai mare siguranță și eficiență în transportul public.
În prezent, sistemul Bosch avertizează șoferul tramvaiului în caz de coliziune frontală iminentă, iar în prezent se lucrează la extinderea funcționalității sale și la îmbunătățirea performanțelor.
Echipa globală responsabilă cu dezvoltarea unor astfel de soluții pentru transportul feroviar include peste 20 de programatori din Cluj-Napoca, angajați ai Centrului de Inginerie.
„Un aspect important de menționat este faptul că fiecare oraș are modelul său specific de tramvaie și rute locale, motiv pentru care sistemul TFCW trebuie testat și adaptat la fiecare oraș și tramvai în parte. Atunci când implementăm tehnologia într-un oraș nou, începem prin efectuarea mai multor runde de calibrare pentru a studia traseele și mediul înconjurător. Aici intervine expertiza inginerilor Bosch locali, care adaptează software-ul la specificul local, în acest caz, pentru traseele din Cluj-Napoca”, a declarat Tobias Matter, directorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj.
Sistemul TFCW este deja implementat cu succes în peste 1500 de tramvaie din mai multe orașe din SUA, Australia, Germania, Olanda, Cehia și Ungaria.
Primul proiect pilot de asistență activă în tramvaiele din România a fost implementat în septembrie 2021 de către Centrul de Inginerie Bosch în parteneriat cu Compania de Transport Public București, iar un al doilea proiect pilot a funcționat în Oradea la sfârșitul anului 2022.
radu@romania-insider.com
(Sursa foto: Bosch)
Sursa – www.romania-insider.com