Meta va bloca știrile pentru unii utilizatori din Canada, în încercarea de a descuraja guvernul țării să adopte un proiect de lege care ar obliga grupurile online să plătească editorii și radiodifuzorii pentru a le difuza conținutul.
Compania mamă a Facebook și Instagram a declarat vineri că va începe teste pe ambele platforme care vor limita „un mic procent” de utilizatori din Canada de la vizualizarea, postarea sau partajarea știrilor.
Mișcarea este o demonstrație de putere în timp ce Ottawa se pregătește să adopte Legea privind știrile online, un proiect de lege care ar obliga marile grupuri tehnologice să negocieze acorduri cu editorii și radiodifuzorii media canadieni, fie în mod privat, fie prin negocieri colective. Legea propusă ar obliga platformele de internet precum Facebook și Google să intre în arbitraj obligatoriu dacă nu se poate ajunge la un acord.
Tensiunile dintre Meta și guvernul canadian s-au aprins deja după ce, în luna mai, președintele pentru afaceri globale al companiei, Nick Clegg, a amenințat că va bloca complet știrile din regiune dacă legea va fi adoptată, ceea ce este așteptat până la sfârșitul lunii.
Meta a declarat vineri că testul îi va permite să se pregătească pentru această eventualitate. „Testele randomizate ne vor ajuta să construim o soluție de produs eficientă pentru a pune capăt disponibilității știrilor în Canada”, a scris Meta, adăugând că testele vor fi efectuate timp de mai multe săptămâni, începând cu zilele următoare.
„Am făcut alegerea noastră”, a adăugat aceasta. „În timp ce aceste teste de produs sunt temporare, intenționăm să punem capăt definitiv disponibilității conținutului de știri în Canada, în urma adoptării proiectului de lege C-18.”
„Faptul că Facebook refuză în continuare să lucreze cu canadienii arată cât de profund iresponsabili și de lipsiți de contact sunt”, a scris vineri pe Twitter Pablo Rodriguez, ministrul pentru patrimoniul canadian. „Încă o dată, aceasta este o mișcare dezamăgitoare din partea marilor tehnologii și canadienii nu vor fi intimidați de aceste tactici”.
Decizia Meta urmează unei mișcări similare a Google la începutul acestui an, când a dezactivat știrile din motorul său de căutare pentru câteva săptămâni pentru o mică parte – mai puțin de 4 la sută – din utilizatorii canadieni. Primul ministru Justin Trudeau a catalogat decizia drept o „greșeală teribilă” din partea Google.
„Ei se joacă, sincer”, a declarat Paul Deegan, directorul executiv al asociației comerciale News Media Canada, despre tacticile Google.
Meta s-a confruntat cu o reacție la începutul anului 2021 când a decretat o interdicție temporară de știri ca răspuns la un proiect de lege similar în Australia, provocând controverse, deoarece paginile anumitor organizații guvernamentale de sănătate și servicii de urgență au fost, de asemenea, blocate.
Proiectul de lege din Canada a fost prezentat de legislatori ca o modalitate de a egaliza terenul de joc între marii giganți tehnologici și industria media digitală în scădere, acordând mai multă putere în special jucătorilor mai mici de știri locale.
Meta susține că aplicațiile sale conduc la implicarea editorilor de știri, nu invers. Aceasta susține că, în Canada, feed-ul Facebook a trimis mai mult de 1,9 miliarde de clicuri în cele 12 luni până în aprilie 2022, „marketing gratuit” în valoare de peste 230 milioane de dolari.
În luna mai, Clegg s-a retras dintr-o audiere la Comitetul pentru Patrimoniu al parlamentului canadian, declarând că aceasta a fost inițial intitulată „Răspunsul companiilor din sectorul tehnologiei informației la proiectul de lege C-18”, dar a fost schimbată în ultimul moment în „Utilizarea actuală și continuă a giganților din tehnologie a tacticilor de intimidare și subversiune pentru a evita reglementările în Canada și în întreaga lume”.
Compania a sugerat amendamente la proiectul de lege, inclusiv unul care ar elimina din domeniul de aplicare al acestuia schimbul de hyperlink-uri. Hiperlinkurile reprezintă aproximativ 90 la sută din știrile postate pe Meta, ceea ce înseamnă că impactul legislației ar fi serios diluat dacă amendamentul ar fi adoptat.
„Pentru cineva care are un paywall greu de plătit, puteți ajunge la punctul în care epuizați proiectul de lege”, a spus Deegan. „În prezent, este rezonabil, corect și echilibrat”.
Jason Kint, director executiv al Digital Content Next, a avertizat că orice blackout de știri ar putea afecta afacerea de publicitate a Meta.
„Pentru o companie care de ani de zile s-a prezentat ca fiind preocupată de integritatea informațiilor și de dezinformare și de daunele care decurg din aceasta, vor bloca literalmente știrile credibile din feed și le vor lăsa la dispoziția conținutului generat de utilizatori”, a spus el.
Sursa – www.ft.com