Inflația ridicată a alimentelor a crescut luna trecută cheltuielile cu alimentele din Marea Britanie, determinând mulți consumatori să reducă achizițiile discreționare, potrivit datelor sectorului de retail publicate marți.
Cifrele de la organismul de comerț British Retail Consortium și KPMG, firma de servicii de consultanță, au arătat că vânzările de alimente din Marea Britanie au crescut cu o rată anuală de 9,6% în luna mai, mult peste media de 12 luni de 6,9%.
Cifra a fost, de asemenea, mai mult decât dublă față de rata generală de creștere a vânzărilor cu amănuntul de 3,9%, cea mai lentă din ultimele șase luni, subliniind modul în care creșterea prețurilor la alimente este acum principalul motor al inflației generale.
Ritmul cheltuielilor globale cu amănuntul din luna mai a fost tras în jos de vânzările de produse nealimentare, care au rămas în mare parte stagnante la 0,7 la sută. Datele BRC nu sunt corectate pentru ritmul de schimbare a prețurilor, sugerând că consumatorii au cumpărat mai puține bunuri decât în mai 2022.
Paul Martin, șeful britanic al comerțului cu amănuntul la KPMG, a declarat că sectorul alimentar a fost „partea cu cea mai rapidă creștere a portofelului de consum”, ceea ce înseamnă că consumatorii „trebuie să cheltuiască mai mult … în singurul domeniu care devine disproporționat de scump”.
Inflația din Marea Britanie a scăzut mai puțin decât se aștepta între martie și aprilie, de la 10,1% la 8,7%, potrivit datelor oficiale publicate luna trecută. În aprilie, prețurile la alimente au crescut cu o rată anuală de 19,1%, în scădere doar marginal de la un maxim al anilor 45 de 19,2% în martie.
Martin a adăugat că comercianții cu amănuntul ar „spera că nivelurile inflației în economia mai largă vor continua să se miște în direcția corectă pentru a stimula încrederea atât de necesară a consumatorilor”.
Datele separate de la Barclays, care monitorizează aproape jumătate din toate tranzacțiile cu carduri de credit și de debit din Marea Britanie, au arătat, de asemenea, o creștere rapidă a cheltuielilor în supermarketuri, cu 9,4% în mai. În plus față de inflația ridicată a alimentelor, banca a atribuit creșterea cheltuielilor cu alimentele la petrecerile pentru a marca weekendul de sărbătoare bancară Coronation și concursul Eurovision Song Contest.
Cheltuielile în baruri și pe mesele la pachet au continuat, de asemenea, să aibă performanțe bune, înregistrând creșteri de 6,4 la sută și 13 la sută. Dar cheltuielile în restaurante și pe mobilă și electronice s-au contractat față de anul precedent, iar achizițiile de bunuri de uz casnic și îmbrăcăminte au scăzut cu 4,2% și, respectiv, 5,1% față de mai 2022.
Cheltuielile generale de consum au crescut cu doar 3,6%, potrivit Barclays, mult sub rata inflației și în scădere de la 4,3% în aprilie. Esme Harwood, director la Barclays, a declarat că mulți consumatori au fost „nevoiți să renunțe la achiziții discreționare pentru a compensa creșterea prețurilor la alimente, cu îmbrăcăminte și restaurante cel mai mult afectate”.
Între timp, cheltuielile cu combustibilul au scăzut cu 10,7%, a declarat banca, reflectând scăderea costurilor energiei din luna mai a anului trecut, când prețurile la gaz și benzină au crescut vertiginos după invazia pe scară largă a Rusiei în Ucraina.
Silvia Ardagna, șefa departamentului de cercetare economică europeană la Barclays, a declarat că scăderea a ajutat Marea Britanie să evite o recesiune tehnică – definită ca două trimestre consecutive de contracție economică. Dar ea a adăugat că „perspectiva de viitor rămâne una în care este probabil ca economia să stagneze”.
Sursa – www.ft.com