Sâmbătă, premierul indian Narendra Modi trebuia să dea startul, prin intermediul unei conexiuni video, primei plecări a unui nou serviciu de tren expres Vande Bharat („Salutare Indiei”) care leagă statul vestic Goa de capitala comercială Mumbai.
Cu toate acestea, lansarea a fost anulată ca urmare a celui mai grav dezastru feroviar din India din ultimele decenii, un accident feroviar cu trei trenuri care a ucis cel puțin 275 de persoane și a rănit alte sute de persoane în statul estic Odisha vineri.
Expresul Goa-Mumbai, al 19-lea dintr-o flotă de prestigiu de servicii Vande Bharat cu viteze maxime de 160 km / h, este un semn al creșterii investițiilor și al îmbunătățirii standardelor în cel mai mare sistem feroviar din lume de când Modi a preluat funcția în 2014.
Dar, în timp ce salvatorii din Odisha au extras morții și răniții din vagoanele mutilate, dezastrul de vineri a evocat trecutul mai întunecat al unui sistem afectat anterior de subinvestiții în infrastructură, întreținere și material rulant.
Lungimea liniilor de cale ferată electrificate din India a crescut de peste două ori din 2014, de la 21.000 km la peste 50.000 km în 2022. Proporția de linii electrificate a ajuns la 65,8% în 2021, mai mare decât cea a Franței, de 60,3%, și a Regatului Unit, de 38%.
Ashwini Vaishnaw, ministrul căilor ferate și un aliat al lui Modi, cunoscut pentru că distribuie modele miniaturale de trenuri Vande Bharat la întâlniri, trebuia să participe la inaugurarea noului expres la stația Madgaon din Goa. În schimb, el a călătorit vineri seară la locul dezastrului pentru a supraveghea eforturile de salvare.
Vaishnaw a declarat duminică că primele constatări ale guvernului au sugerat că accidentul din Odisha a fost rezultatul unei erori de semnalizare cauzată de o defecțiune a sistemului de „interblocare electronică”, care ajută la reglarea circulației trenurilor între șine.
El a cerut Biroului Central de Investigații din India, cea mai importantă agenție de aplicare a legii din țară, să deschidă o anchetă penală asupra accidentului.
Dezastrul a fost cel mai mortal accident feroviar din India din 1999, când aproape 300 de persoane au fost ucise într-un accident în Bengalul de Vest.
Datele guvernamentale privind siguranța arată că India a redus numărul de accidente feroviare începând cu 1980. Accidentele la un milion de kilometri parcurși au scăzut la 0,05 în 2019, de la 2,2 în 1980 și 5,5 în 1961.
Dar adversarii lui Modi au profitat de dezastru pentru a acuza guvernul că încearcă să devieze atenția de la eșecul său de a investi în mecanisme de siguranță.
Mallikarjun Kharge, președintele Congresului Național Indian, cel mai mare partid de opoziție, i-a scris luni lui Modi, susținând că „persoanele responsabile – bunul dvs. și ministrul Căilor Ferate Ashwini Vaishnaw – nu vor să admită că există probleme”.
„CBI, sau orice altă agenție de aplicare a legii, nu poate stabili responsabilitatea pentru eșecurile tehnice, instituționale și politice”, a adăugat el.
Datele oficiale arată că India a investit sume record în rețeaua sa feroviară – inclusiv în domeniul siguranței – în anii de la preluarea mandatului de către Modi.
„Începând cu anii 1990 și 2000, pe măsură ce economia indiană a crescut mai constant, bugetele indiene au părut mult mai sănătoase și au existat mai mulți bani de cheltuit pentru căile ferate”, a declarat Partha Mukhopadhyay, cercetător senior la Centrul pentru Cercetare Politică din New Delhi.
Bugetul Indiei pentru anul financiar 2023-24 a alocat 2,4 miliarde de rupii (29 miliarde de dolari) pentru investiții de capital în sectorul feroviar, cu 50% mai mult decât anul trecut.
Cu toate acestea, experții s-au întrebat în unele cazuri dacă New Delhi investește în locurile potrivite și au sugerat că îmbunătățirea capacității personalului feroviar nu a ținut pasul.
Datele privind investițiile de capital arată un decalaj mare și persistent între ceea ce India cheltuiește pentru noi linii și material rulant și ceea ce investește în întreținerea liniilor existente și în reînnoirea șinelor.
Un nou sistem de siguranță lansat anul trecut pentru a preveni coliziunile nu fusese încă introdus în locația în care s-a produs accidentul de vineri.
Numărul total de decese legate de transportul feroviar în cea mai populată țară din lume rămâne uimitor. Potrivit datelor furnizate de statele și teritoriile indiene, peste 16.000 de persoane au murit în 2021 în căderi din trenuri, accidente pe șine sau din alte cauze – deși doar aproximativ 100 dintre acestea au pierit în deraieri sau coliziuni.
Swapnil Garg, un fost oficial feroviar care lucrează acum la Indian Institute of Management din Indore, a declarat că accidentul de vineri a evidențiat defectele care au rămas încorporate în sistemul feroviar indian, în ciuda investițiilor guvernului în infrastructură și tehnologie.
Una dintre cele mai mari îngrijorări, a spus el, a fost că mulți dintre angajații feroviari responsabili de siguranță erau suprasolicitați în mod cronic, subcalificați și dezamăgiți.
„Aceasta este o fază de tranziție pentru căile ferate indiene”, a declarat Garg. „La fel de repede cum ne mișcăm pe partea tehnică – cheltuind bani, construind noi infrastructuri – partea de resurse umane este cea în care ne lipsește.”
Sursa – www.ft.com