– În aceeaşi zi în care în Monitorul Oficial al României a fost publicată OUG nr. 54/2010, privind unele măsuri pentru combaterea evaziunii fiscale, mai exact pe 23 iunie, a intrat în vigoare şi noul Cod Rutier.
– Care este legătura dintre cele două evenimente? Agenţii fiscali vor putea utiliza girofarul, pentru a avea prioritate pe drumurile publice, sau vor putea opri maşini aflate în trafic, pentru „controale specifice”
Modificările aduse regulamentului privind circulaţia pe drumurile publice nu vizează vreo iniţiativă de fluidizare a traficului sau de creştere a siguranţei rutiere, din contră. Guvernanţii s-au gândit că dacă înăspresc măsurile de combatere a evaziunii, trebuie să asigure agenţilor fiscali drepturi asemănătoare angajaţilor din serviciile de urgenţă aflaţi în misiune, precum utilizarea girofarului care le conferă prioritate pe drumurile publice.
De asemenea, conform celor mai recente modificări aduse Codului Rutier, agenţii fiscali vor avea dreptul de a opri maşini în trafic pentru a efectua controale „specifice”, în încercarea de a depista evazioniştii şi mărfurile ilicite.
De asemenea, maşinile Fiscului au dobândit drepturi similare cu maşinile de poliţie sau pompieri aflate în misiune. Astfel, atunci când participanţii la trafic vor observa un autovehicul cu inscripţia ANAF, demarând în trombă şi cu girofarul albastru în funcţiune, se va putea trage concluzia că agenţii fiscali au pornit în misiune de urmărire a contribuabililor care nu şi-au plătit impozitele şi taxele la stat.
Ca urmare, elevii şcolilor de şoferi, dar şi conducătorii auto cu vechime, trebuie să înveţe că pe lângă semnalele poliţiştilor, participanţii la trafic sunt obligaţi să le respecte şi pe cele „ale organelor fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală” (articolul 29, alineatul 2 din OUG 195/2002, modificată şi completată la data de 23 iunie 2010).
Mai mult, la articolul 32 alineatul (2), litera b) se stipulează că maşinile ANAF aflate în misiune pot pune în funcţiune girofarul de culoare albastră, iar după alineatul 4 se introduce un nou alineat, cu următorul cuprins:
„Pe autovehiculele ANAF pot fi instalate dispozitive luminoase cu mesaje variabile, de care se poate face uz pentru oprirea în trafic a autovehiculelor în scopul exercitării atribuţiilor de control specifice, potrivit legii.”
De asemenea, la articolul 100, alineatul 1, punctul 1 se stipulează că nerespectarea semnalelor organelor fiscale din cadrul ANAF constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă din clasa a II de sancţiuni, corespunzătoare a 4 sau 5 puncte amendă.