Investiții în valoare de aproape 1 miliard de euro vor fi realizate în principalele aeroporturi și în infrastructura aeriană critică din România până în 2024, potrivit datelor publice analizate de specialiștii ONV LAW. Cele mai mari aeroporturi derulează proiecte majore de investiții în valoare de peste 530 de milioane de euro, în timp ce alte 400 de milioane de euro vor fi investite în curând în infrastructura aeriană critică.
Unele dintre proiecte sunt în derulare încă din 2022, urmând ca cele mai multe investiții să fie absorbite până în 2024. Finanțarea provine din fonduri locale sau de la bugetul de stat, dar și fondurile europene accesate de autorități au o pondere semnificativă în dezvoltarea infrastructurii aeriene locale.
Investițiile sunt realizate în condițiile în care fluxul de pasageri care tranzitează România pe rutele aeriene este în creștere, dar și ca urmare a deciziilor strategice de consolidare a bazelor NATO din țară, pe fondul evoluțiilor geopolitice recente.
Potrivit analizei ONV LAW, Aeroportul Internațional Henri Coandă din București, Aeroportul Brașov și aeroporturile din Craiova, Iași, Cluj-Napoca sau Constanța se numără printre cei mai mari beneficiari.
Lista este dominată de Aeroportul Henri Coandă, care beneficiază de o investiție de 163 de milioane de euro în modernizarea căilor de rulare și extinderea platformei de parcare a aeronavelor. Lucrările au demarat etapizat în 2022, iar termenul de finalizare este de doi ani.
Urmează noul Aeroport Internațional Brașov, care a necesitat investiții de 130 de milioane de euro. Aeroportul urmează să devină operațional la 15 iunie 2023.
Între timp, 100 de milioane de euro sunt investite în construcția unui nou terminal la Aeroportul Craiova (cu termen de finalizare sfârșitul anului 2024), investiții de 61 de milioane de euro sunt realizate pentru extinderea terminalelor existente ale Aeroportului Iași (cu termen de finalizare sfârșitul anului 2023), iar 27 de milioane de euro sunt investite în modernizarea și extinderea terminalului de pasageri și în modernizarea platformei de îmbarcare-debarcare și a căii de rulare Alfa de la Aeroportul Tulcea.
De asemenea, Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca își extinde terminalul de plecări în cadrul unei investiții de 46 de milioane de euro, în timp ce Aeroportul Internațional Constanța urmează să construiască un nou terminal, un turn de control și o parcare cu 37 de milioane de euro (proiectul este în curs de licitație, iar termenul de execuție este de șapte luni).
Alte 17 milioane de euro sunt investite într-un nou terminal de plecări pentru zborurile externe la Aeroportul Internațional Timișoara.
„De asemenea, în infrastructura aeriană critică, în curând vor fi realizate investiții majore de peste 400 de milioane de euro, în bazele NATO de la Câmpia Turzii și Mihail Kogălniceanu, ținând cont de ultimele evoluții geopolitice”, se arată în comunicatul de presă al ONV LAW.
În anul 2022, firma de avocatură ONV LAW a asistat astfel de proiecte majore de infrastructură cu un volum de investiții care se ridică la peste 50 de milioane de euro. Potrivit specialiștilor săi, principalele provocări ale proiectelor de acest tip constau în termene de execuție mai scurte decât cele recomandate în studiile de fezabilitate, din cauza lansării târzii a licitațiilor.
„România este un hub important atât pentru călătoriile de afaceri, cât și pentru turismul medical și chiar general, sezonier. În contextul regional recent și al deciziilor strategice geopolitice, ne așteptăm la un volum din ce în ce mai mare de investiții în infrastructura aeriană critică”, a declarat Alina Bilan, Partener ONV LAW și specialist în achiziții publice.
Fluxul de pasageri pe aeroporturile din România a revenit aproape de valorile de dinaintea pandemiei. Dacă în 2019 numărul de pasageri a depășit 23 de milioane, în 2020, fluxul anual a fost de puțin peste 7 milioane, cu o ușoară creștere înregistrată în 2021 (11 milioane). În 2022, s-a înregistrat o creștere de 87% față de anul precedent, cu un volum de peste 21 de milioane de călători pe aeroporturile din România.
În acest an, estimările arată un număr record de pasageri – 24 de milioane, în timp ce, până în 2040, cifra ar putea atinge pragul de 50 de milioane de călători.
Sursa – www.romania-insider.com