Guvernul va propune FMI creşterea deficitului la 7% pentru investiţii în infrastructură

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Radu Berceanu, a declarat vineri (16 aprilie 2010) într-o conferinţă de presă susţinută la Târgu Mureş, că Guvernul va propune Fondului Monetar Internaţional (FMI) să permită creşterea deficitului bugetar la 7% din Produsul Intern Brut (PIB) pentru investiţii în infrastructură, aşa cum au procedat şi alte state.

‘Ideea era ca acum la sfârşitul lunii aprilie când vin FMI şi UE să le propunem să ne permită o depăşire a actualului deficit bugetar – dacă Franţa are 8,5 deficitul bugetar şi are datorie aproape de 100% din PIB, noi, care avem o datorie de cam 22% din PIB, am putea să ne ducem şi noi la 7% deficit bugetar anul acesta. Toate ţările au mers pe investiţii în infrastructură prin creşterea deficitelor. Ar putea fi o variantă. Dânşii ar putea să aibă şi alte variante, nu numai neapărat asta este varianta.

Dar eu cred cu tărie că ar fi benefic pentru relansarea economică a României să facem nişte investiţii de tipul acesta’, a susţinut Radu Berceanu.
Ministrul crede că sunt multe investiţii care creează locuri de muncă şi au un efect multiplicator, dar şi investiţii care dau de lucru celor care produc aparatura prin alte ţări, prin diferite achiziţii.

‘Pe nişte investiţii de acest tip, multiplicatoare, cu angajamentul că banii se cheltuiesc pentru acea investiţie, nu pentru pensii, salarii sau ne cumpărăm nu ştiu ce mobilier, maşinuţe sau alte cheltuieli. O să vedem dacă au vreun apetit să discutăm şi eventual să şi aprobe sau să găsească o formulă de genul ăsta’, a precizat Berceanu.
Ministrul a arătat că a propus în cadrul Guvernului să se încerce alocarea unui fond de 1,5 – 2 miliarde de euro pe un anumit număr de proiecte, nu numai de infrastructură de transporturi, ci şi pe alte proiecte, ‘dar pe un număr de proiecte foarte bine cunoscute şi fix şi redus’.

‘Pentru astea 5 sau 7 proiecte mai cheltuim un miliard şi jumătate, dar sunt proiecte care dau drumul la economia ţării şi peste tot într-o perioadă de criză se face aşa ceva. Spania zilele trecute a aprobat vreo 13 miliarde de euro pentru aşa ceva. E una din metodele care întotdeauna s-a folosit, o fac foarte multe ţări acum şi ar trebuie s-o facem noi pentru că sunt proiecte care oricum sunt necesare şi care determină un efect multiplicator în economie, respectiv se lucrează cu materiale de construcţie româneşti, cu muncitori români, cu utilaje care sunt aici şi aşa mai departe’, a mai declarat Radu Berceanu.

În privinţa finanţărilor prin MTI, acesta a arătat că prioritatea ‘000’ este alocarea de fonduri pentru partea de cofinanţare a proiectelor din fonduri europene nerambursabile, apoi bani pentru cofinanţarea proiectelor finanţate cu bani de la BEI, BERD – 55% de la guvern, şi 45% de la bănci – iar a treia prioritate, proiecte cum e Bechtel ‘care e 100% de la bugetul de stat, care nu ştii niciodată cât costă pentru că aşa s-a făcut contractul’.

‘Momentan cu Bechtel nu se întrevăd lucruri foarte pozitive în perioada imediat următoare. (…) Anul trecut am terminat o porţiune destul de avansată şi era păcat să n-o terminăm, dar anul acesta nu avem de unde să punem bani la autostrada Transilvania. Avem o alocare destul de mare dar care sunt bani pe care-i datorăm pentru lucrări pentru ultima parte a anului trecut. Avem nişte sume, dar plătim datorii de anul trecut.

Ca să facem ceva nou, nu avem. Iniţial acest proiect era cu finanţare, dar după 3 săptămâni cuvântul finanţare a dispărut. Le-am spus celor de la Bechtel să găsească o formulă în care să lucreze cu finanţarea lor, dacă nu o să mai lucrăm atunci când, după alocarea de bani la primele două priorităţi, rămân bani pentru a treia prioritate, adică lucrări făcute cu bani integral de la buget’, a mai spus Radu Berceanu.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata