Potrivit unui nou raport al Agenției Internaționale pentru Energie (IEA) din Paris, vânzările globale de vehicule electrice (VE) vor depăși 20 de milioane în 2025, reprezentând mai mult de un sfert din totalul mașinilor vândute la nivel mondial. În primele trei luni ale anului 2025, vânzările de automobile electrice au crescut cu 35% față de aceeași perioadă a anului trecut. IEA sugerează că cota de piață a vehiculelor electrice va depăși 40% până în 2030, pe măsură ce modelele mai mici și mai accesibile devin din ce în ce mai utilizabile în mai multe piețe.
Creșterea vânzărilor de vehicule electrice în china șI alte piețe emergente
Anul trecut, aproape jumătate dintre toate vânzările de automobile din China au fost electrice. Piețele emergente din Asia și America Latină au devenit de asemenea noi centre de creștere, cu vânzările totale de vehicule electrice din aceste regiuni crescând cu peste 60% în 2024, conform IEA. În Statele Unite, vânzările de VE au crescut cu aproximativ 10% de la an la an.
Fatih Birol, directorul executiv al IEA, afirmă: “Datele noastre arată că, în ciuda incertitudinilor semnificative, vehiculele electrice rămân pe o traiectorie puternică de creștere la nivel global. Vânzările continuă să stabilească noi recorduri, cu implicații majore pentru industria auto internațională. Anul acesta, ne așteptăm ca mai mult de una din patru mașini vândute la nivel mondial să fie electrică, cu o accelerare a creșterii în multe economii emergente. Până la sfârșitul acestui deceniu, este prevăzut să fie mai mult de două din cinci.”
Impactul subsidierilor asupra pieței europene
China, care reprezintă mai mult de 70% din producția globală de vehicule electrice, a exportat anul trecut aproape 1,25 milioane de mașini electrice în alte țări. Încetarea subvențiilor pentru vehicule electrice în Uniunea Europeană a afectat vânzările europene. Conform Asociației Constructorilor de Automobile din Europa, cota de piață a VE în UE a scăzut în 2024 la 13,6%, o scădere de 1% față de anul anterior.
Reconsiderarea strategiilor de EV
Marci de lux de la Volkswagen, inclusiv Porsche, Bentley și Lamborghini, își reevaluează strategiile privind vehiculele electrice. Porsche a redus planurile pentru o gamă complet electrică după o scădere de 49% a vânzărilor modelului Taycan. Bentley a amânat lansarea primului său vehicul electric din acest an până anul viitor și a extins termenul limită pentru eliminarea motorului pe benzină până în 2035. Lamborghini a amânat lansarea modelului său electric Lanzador pentru 2029, în cel mai bun caz.
Prețurile vehiculelor electrice șI cererea de modele accesibile
În Statele Unite, potențialii cumpărători ar putea găsi un Porsche Taycan folosit (având o autonomie de 416 mile) la un preț de mai puțin de jumătate din cel inițial, iar în prezent există 930 de Taycane folosite disponibile pe Auto Trader, cu prețuri de la doar 44,000 USD când un model de bază costă cel puțin 100,000 USD nou. Un Taycan cu doar 11,000 de mile poate fi achiziționat cu 47,000 USD.
Producătorii americani și europeni de automobile – atât cei tradiționali, cât și noii veniți – ar dori să existe o cerere mare pentru vehicule electrice de lux. Totuși, în ultimii ani, piața a cerut, în schimb, modele mai accesibile. Dale Harrow, președintele și directorul Centrului de Design Mobilitate Inteligentă de la Royal College of Art din Londra, subliniază că strategia modernă a industriei auto de a aduce cele mai bune produse pe piața de lux și a le lăsa să “trick-leze” în modelele inferioare nu este realistă în prezent.
“Tehnologia este, practic, aceeași în toate vehiculele electrice,” spune Harrow. “Așadar, pentru prima dată, nu există nicio garanție că cheltuind mult mai mulți bani vei obține un produs mai bun. Uită-te la vehiculele care vin de la BYD.”
O necesitate pentru accesibilitate
Harrow consideră că producătorii auto trebuie să se desprindă de dependența de automobilele de lux, imitând strategia clasică a modelului T de la Ford, și să se concentreze pe construirea de vehicule electrice accesibile maselor, printr-o combinație de prețuri accesibile, simplitate și producție în masă. Și cine a înțeles deja această strategie? China, unde aproape 40% din toate modelele electrice sunt prețuite sub 25,000 USD.
Este această strategie, mai degrabă decât trucurile gimmick, cea care va conduce la o adoptare reală și va încuraja extinderea rețelelor viabile de încărcare. La urma urmei, ubiquitatea modelului T a jucat un rol esențial în dezvoltarea stațiilor de benzină și nu există absolut nicio reason pentru care același truc să nu fie aplicat în epoca electrică.
Perspective viitoare pentru industria auto
De-a lungul următorilor ani, se estimează că cererea globală pentru vehicule electrice va continua să crească, alimentată de inovațiile tehnologice, de scăderea costurilor bateriilor și de politicile guvernamentale care susțin tranziția către automobilele electrice. Producătorii de automobile vor fi nevoiți să se adapteze la o piață în schimbare rapidă, oferind soluții inovatoare și accessibile pentru consumatori. La orizont, vehiculele electrice nu sunt doar o tendință trecătoare, ci reprezintă viitorul mobilității la nivel mondial.