Germania este pe punctul de a anunța că oferă un sprijin de stat semnificativ pentru Northvolt, principalul producător de baterii din Europa, pentru a-și construi următoarea fabrică în regiunea Schleswig-Holstein din nordul Germaniei.
Northvolt a indicat anterior că ar putea să-și pună planurile pentru fabrică pe gheață și să se concentreze numai pe SUA, dacă UE nu va egala subvențiile generoase oferite companiilor de tehnologie verde de către administrația Biden.
Guvernul german va anunța vineri că intenționează să ofere sute de milioane de euro pentru a ajuta start-up-ul suedez să construiască cea de-a treia fabrică de baterii în Heide, potrivit a două persoane informate cu privire la aceste planuri.
Aceștia au spus că nu s-a decis cât de multă finanțare publică va primi Northvolt în total. Orice subvenție va fi supusă aprobării UE în conformitate cu normele sale privind ajutoarele de stat.
Northvolt are deja o gigafabrică în funcțiune în Suedia și o alta în construcție.
Lupta pentru amplasarea următoarei fabrici a Northvolt a devenit cel mai vizibil semn al luptei transatlantice pentru subvențiile ecologice. Compania a anunțat în urmă cu un an că intenționează să construiască o fabrică în Heide, după o căutare îndelungată a unei locații în Germania cu suficientă energie verde.
Legea de reducere a inflației a administrației Biden valorează până la 8 miliarde de euro pentru fiecare fabrică de baterii, potrivit Northvolt.
Northvolt plănuiește să analizeze posibilitatea de a deschide o fabrică nord-americană în paralel cu fabrica sa din Germania. Dar, fără sprijinul german, era probabil ca grupul suedez să fi dat prioritate unei fabrici în SUA sau Canada în detrimentul Schleswig-Holstein, a declarat Northvolt oficialilor UE.
UE a investit sume importante de bani și timp în încercarea de a dezvolta o industrie internă a bateriilor pentru a concura cu companiile asiatice care domină sectorul.
Dar IRA a dus la o creștere a investițiilor din partea companiilor europene și asiatice producătoare de baterii în America de Nord. Volkswagen a optat să construiască următoarea sa fabrică de baterii în Canada, mai degrabă decât în Europa de Est, atras de subvențiile pe care producătorul de automobile le-a estimat că ar putea valora 10 miliarde de euro pe durata de viață a fabricii.
Uimită de întreruperile comerțului mondial observate în timpul pandemiei Covid-19 și a războiului din Ucraina, Europa dorește să crească producția internă de componente esențiale și să scurteze lanțurile de aprovizionare pentru a le face mai puțin vulnerabile la șocurile externe.
Germania a apărut ca un beneficiar major al efortului UE pentru o mai mare suveranitate, cu strategia sa de a-și spori autonomia în sectoare critice, cum ar fi bateriile și semiconductorii, cloud-ul de date și produsele farmaceutice.
Țara a înregistrat investiții străine uriașe în sectorul său de baterii, deoarece companiile se grăbesc să deservească industria sa de vehicule electrice în expansiune.
Microvast și CATL din China construiesc fabrici de baterii, una în Ludwigsfelde, la sud de Berlin, și una în Erfurt, în timp ce BASF construiește o fabrică în Schwarzheide, în estul Germaniei, pentru a produce materiale active catodice utilizate în bateriile litiu-ion.
Germania pune, de asemenea, la dispoziția companiilor din domeniul tehnologiei subvenții mari. Intel primește o finanțare publică de 6,8 miliarde de euro pentru fabrica de 17 miliarde de euro pe care intenționează să o construiască în orașul Magdeburg din estul țării, deși spune că are nevoie de mai mult din cauza costurilor mai mari cu energia și construcția.
Sursa – www.ft.com