Una dintre numeroasele afirmații ale grupului de sănătate a consumatorilor Haleon este că urmărește să facă „gurile lumii mai sănătoase” prin mărci precum pasta de dinți Sensodyne.
După ce a fost desprinsă din grupul farmaceutic GSK și listată ca o companie separată la Londra în iulie, Haleon a încercat să demonstreze că face și randamentele investitorilor mai sănătoase.
Haleon a fost o societate mixtă între GSK și Pfizer care a inclus mărci de consum achiziționate de la Novartis. Acțiunile Haleon au fost doborâte în această săptămână după ce compania farmaceutică americană Pfizer a confirmat că va începe să vândă propria sa participație de 32% din afacere.
Oscilația a venit în ciuda faptului că Haleon a reiterat miercuri, la rezultatele primului trimestru, că creșterea veniturilor din acest an va fi spre limita superioară a intervalului său de îndrumare de 4-6 procente.
Pe termen lung, totuși, investitorii nu ar trebui să simtă că divizarea a dus la vreo decădere.
Întreprinderea comună a stat în cadrul GSK înainte de divizare, care a creat, la momentul respectiv, singura afacere de sănătate de consum pur din lume disponibilă pentru investitori. Haleon are acum un omolog direct după ce Johnson & Johnson și-a listat săptămâna aceasta și afacerea de sănătate a consumatorilor Kenvue în SUA.
Lex Populi a susținut săptămâna trecută că, deși sunt greu de evaluat de către investitori, conglomeratele pot atenua volatilitatea și pot crea economii de scară.
Dar, de asemenea, fuziunile pot debloca valoare atunci când circumstanțele se potrivesc. În cazul GSK, grupul farmaceutic a fost supus de ani de zile presiunilor de destrămare din partea acționarilor, care au susținut că suma diferitelor activități ale GSK era mai mare decât evaluarea sa.
De asemenea, aceștia au crezut că analiștii de consum ar evalua mai generos activitatea Haleon, având în vedere înțelegerea lor a termenelor mai scurte și a bugetelor mai mici pentru cercetare și dezvoltare în comparație cu activitatea farmaceutică de bază.
Succesul listării la bursă a Haleon va fi întotdeauna judecat în raport cu o ofertă de 50 de miliarde de lire sterline făcută de Unilever pentru afacerea de sănătate a consumatorilor. GSK a respins oferta în ianuarie 2022, susținând că aceasta „subevaluează în mod fundamental” unitatea de sănătate de consum. Chiar dacă GSK ar fi îmbrățișat o tranzacție, acționari proeminenți ai Unilever s-ar fi opus acesteia din motive de costuri și riscuri.
Astăzi, Haleon are o valoare de întreprindere de puțin peste 42,5 miliarde de lire sterline, adică capitalizarea sa de piață plus 9,9 miliarde de lire sterline de datorie netă. Această valoare este mai mică decât oferta Unilever, care a reprezentat, de asemenea, o datorie de 10 miliarde de lire sterline. Dar trebuie făcute ajustări pentru factorii externi. În special vânzarea bruscă a acțiunilor farmaceutice din august, când investitorii s-au îngrijorat de posibilele responsabilități legale legate de afirmațiile – negate de producătorii de medicamente – conform cărora medicamentul Zantac, care provoacă arsuri la stomac, ar fi cauzat cancer. GSK și Pfizer au vândut anterior Zantac, la fel ca și alții.
Acțiunile Haleon s-au tranzacționat cu mult sub prețul lor de 330p la IPO până în ianuarie. Dar o victorie într-un proces juridic în decembrie a ajutat la atenuarea îngrijorărilor acționarilor producătorilor de medicamente cu privire la posibilele responsabilități ale Zantac. Acțiunile Haleon au crescut acum cu 11% de la listare, față de o creștere de 8% a indicelui FTSE 100 în aceeași perioadă.
Luați în calcul câteva miliarde de lire sterline pentru efectul Zantac, precum și impozitul pe profit pe care GSK ar fi trebuit probabil să îl plătească la vânzarea afacerii de sănătate a consumatorilor, iar diferența față de oferta Unilever se diminuează.
Valorile combinate ale întreprinderilor GSK și Haleon se ridică astăzi la aproximativ 119 miliarde de lire sterline, incluzând aproximativ 27 miliarde de lire sterline de datorii nete combinate. Aceasta comparativ cu o valoare de întreprindere pentru GSK înainte de fuziune de aproximativ 108,5 miliarde de lire sterline, inclusiv o datorie netă de 21,5 miliarde de lire sterline.
Unul dintre avantajele pentru GSK de la separare a fost, de asemenea, un dividend de 7 miliarde de lire sterline care a contribuit la reducerea datoriei nete de 19,8 miliarde de lire sterline la sfârșitul anului 2021.
Întotdeauna există riscul ca alți factori externi să acrească beneficiul financiar al divizării. Dar, având mai mult timp la dispoziție, divizarea ar trebui să se dovedească a fi forma corectă de operațiune.
Sursa – www.ft.com