Investițiile chinezești în Europa au scăzut anul trecut la cel mai scăzut nivel din aproape un deceniu, deoarece țările europene au înăsprit normele pentru a împiedica o serie de achiziții chinezești.
Scăderea cu 22% a investițiilor în 2022, evidențiată într-un studiu realizat de Rhodium Group, o companie de cercetare, și Merics, un think-tank cu sediul la Berlin, reflectă recentele mișcări ale Europei de a supraveghea vânzarea de active către China după ani de zile de curtare entuziastă a investițiilor de la Beijing.
Cercetătorii au constatat că cel puțin 10 din 16 tranzacții de investiții urmărite în 2022 de entități chinezești nu au putut fi finalizate în sectoarele tehnologiei și infrastructurii, în principal din cauza obiecțiilor ridicate de autoritățile din Marea Britanie, Germania, Italia și Danemarca.
Mai multe dintre afacerile avortate, cum ar fi achizițiile de semiconductori propuse în Germania și în Regatul Unit, au fost blocate în urma unor analize privind tehnologia specifică vizată de investitorul chinez. În alte cazuri, tranzacțiile deja convenite au fost anulate sau au eșuat după impunerea unor prevederi de reglementare, a adăugat raportul.
„Este probabil ca examinarea sporită a investițiilor primite să continue în anii următori”, a declarat raportul realizat de Agatha Kratz și Mark Witzke de la Rhodium Group și Max Zenglein și Gregor Sebastian de la Merics. Autorii au precizat că studiul lor asupra a 16 tranzacții de investiții nu a fost deloc exhaustiv, deoarece analizele guvernamentale ale tranzacțiilor nu sunt adesea făcute publice.
Printre tranzacțiile blocate de autoritățile europene de reglementare se numără interzicerea de către Germania a achiziției propuse de Sai MicroElectronics a activelor de cipuri auto ale Elmos Semiconductor, împiedicarea de către Marea Britanie a Super Orange din Hong Kong de a cumpăra compania de proiectare electronică Pulsic și anularea de către Italia a vânzării unui grup de drone militare, Alpi Aviation, către companii chineze susținute de statul chinez.
Autorii au subliniat faptul că tot mai multe țări din UE își înăspresc supravegherea investițiilor chinezești, inclusiv cu puteri de revizuire a aprobărilor de reglementare pentru tranzacții anterioare.
„În 2023, mecanismele de revizuire vor intra în vigoare în Belgia, Estonia și Irlanda, în ultimul caz și cu efect retroactiv”, se arată în raport. „Țările de Jos intenționează să lanseze un sistem de revizuire mai amplu care va permite revizuirea tehnologiilor și energiilor sensibile, de asemenea cu efect retroactiv.”
Creșterea examinării europene a tranzacțiilor urmează o tendință similară în SUA, unde Comitetul pentru investiții străine în SUA – organismul inter-agenții care examinează tranzacțiile efectuate de companii din afara SUA – a devenit mai activ în examinarea achizițiilor chinezești propuse de active tehnologice americane.
Nivelul general al investițiilor chineze în UE și în Regatul Unit a scăzut cu 22%, ajungând la 7,9 miliarde de euro în 2022, se arată în raport. Nivelul de investiții a fost o fracțiune din cele 47,4 miliarde de euro înregistrate în 2016 și cel mai mic total înregistrat din 2013. Totalurile includ investiții în operațiuni noi, precum și fuziuni și achiziții.
Alți factori care au cântărit asupra fluxurilor de investiții au inclus pandemia de coronavirus, care a limitat sever călătoriile în Europa ale oamenilor de afaceri chinezi, și controalele interne chinezești asupra capitalului de ieșire.
Barierele de reglementare în calea achizițiilor chinezești în Europa au însemnat că investițiile greenfield domină acum profilul Chinei în Europa, reprezentând 4,5 miliarde de euro în 2022 sau 57% din total.
Un mare obiectiv al investițiilor a fost lanțul valoric al vehiculelor electrice, companiile chineze de baterii anunțând investiții de 17,5 miliarde de dolari în Europa începând cu 2018.
„Interesul Chinei pentru Europa, a doua cea mai mare piață de vehicule electrice din lume după China, este … nu este surprinzător”, se arată în raport. „Are o infrastructură de încărcare relativ bună și subvenții guvernamentale generoase pentru achiziții, dezvoltate în cadrul unei agende verzi mai largi de decarbonizare a transportului rutier”.
Sursa – www.ft.com