În ajunul aniversării unui an de la invazia Ucrainei de către Vladimir Putin, oficialii germani au sperat să folosească Conferința de Securitate de la München de weekend-ul viitor pentru a-și dezvălui strategia de securitate națională mult așteptată.
Însă dezacordurile din coaliția de guvernare a cancelarului Olaf Scholz au dat rezultate acestor planuri. Întâlnirea anuală de securitate, numită „Davos al apărării”, nu va fi cel mai probabil locul în care să prezinte progresul promisiunii lui Zeitenwende, sau punctul de cotitură istoric, care a promis un rol mai ferm pentru Germania în apărarea europeană.
Disputa se concentrează pe un dezacord cu privire la faptul dacă Berlinul ar trebui să înființeze un Consiliu Național de Securitate (NSC) în stil american – o idee despre care unele ministere germane se tem că ar putea da prea multă putere biroului lui Scholz.
„Problema este: cât de mult din creier și mușchi din acea configurație ar trebui să revină cancelariei și cât de mult cu celelalte ministere?” a spus o persoană familiară cu discuțiile. Un altul a spus-o mai direct: „Este o întrebare de putere”.
Secretarul de stat al SUA Antony Blinken, stânga, și ministrul german de externe Annalena Baerbock, în centru, fotografiați în timpul unei discuții la Conferința de securitate de la München din 2022 © Alexandra Beier/Getty Images
Diplomații germani și unii dintre aliații occidentali ai țării au susținut de mai bine de 10 ani că Germania are nevoie de o abordare coerentă a securității naționale, care să se potrivească situației sale politice și economice – și să evite greșeli precum orbirea pe care factorii de decizie au arătat-o față de riscurile dependenței de gazul rusesc. .
Guvernul lui Scholz, care a ajuns la putere în decembrie 2021, a inclus un angajament în acordul său de coaliție de a elabora o strategie de securitate națională. Invazia pe scară largă a Ucrainei de către Rusia în februarie următoare a adus o nouă urgență sarcinii.
„În fața acestei mari puteri armate nucleare din Europa – Rusia – trebuie să ne unim inteligența”, a spus Ekkehard Brose, un fost diplomat care acum conduce Academia Federală pentru Politică de Securitate, finanțată de guvern. „Există o provocare foarte concretă, nu doar o conștientizare abstractă că asta este ceea ce alții așteaptă de la noi.”
Deși au existat diverse documente politice germane care abordează securitatea de-a lungul anilor, nu a existat niciodată o „strategie interministerială cu adevărat integrată”, potrivit Sarah Brockmeier, cercetător la Institutul de Cercetare a Păcii din Frankfurt.
Ea a subliniat două evenimente din 2021 – gestionarea haotică de către Berlin a retragerii internaționale din Afganistan, care i-a lăsat pe afganii angajați de armata germană la cheremul talibanilor și inundațiile devastatoare din valea Ahr a Germaniei – ca exemple de planificare strategică și mai mare. luarea unei decizii mai clare ar fi putut limita prejudiciul.
Sarcina de a conduce procesul de elaborare a unei strategii de securitate națională a fost încredințată Annalenei Baerbock, ministrul de externe Verzi. Ea a spus că Germania trebuie să se gândească la securitatea națională ca mult mai mult decât „militare plus diplomație” și a cerut țării să „abordeze cu rigurozitate dependențele noastre economice”, mai ales când vine vorba de China.
Ministrul german de externe Annalena Baerbock, ministrul economiei Robert Habeck, cancelarul german Olaf Scholz și șeful Cancelariei Federale Wolfgang Schmidt participă la reuniunea săptămânală a cabinetului de la Berlin © Christian Mang/Reuters
Baerbock a subliniat rolul afacerilor, municipalităților și universităților în luarea deciziilor importante din punct de vedere strategic și a cerut ca strategia să cuprindă răspunsul la consecințele schimbărilor climatice și a politicii comerciale, precum și atacurile cibernetice și războiul convențional.
O politică separată privind relația Berlinului cu Beijingul este de așteptat să fie publicată odată ce strategia generală va fi în cele din urmă stabilită.
Disputele care au susținut planul, potrivit unuia dintre oficialii informați cu privire la detalii, includ întrebarea dacă să includă un angajament de a îndeplini cerința NATO de a cheltui cel puțin 2% din produsul intern brut pentru apărare. Există, de asemenea, dezacord cu privire la modul de coordonare a răspunsului la dezastrele naturale.
Dar cea mai sensibilă problemă este ideea înființării unui NSC, cum ar fi cele din SUA și Marea Britanie, care reunesc miniștri din întreaga guvernare împreună cu reprezentanți ai serviciilor de informații și ai altor agenții.
Cadavrul s-ar afla aproape sigur în cancelarie. Însă ministerul de externe al lui Baerbock este reticent să dea prea multă putere lui Scholz și echipei sale.
Christoph Heusgen, un consilier de lungă durată în politică externă al fostului cancelar Angela Merkel, care este acum președintele Conferinței de Securitate de la München, a declarat săptămâna aceasta că guvernul anterior nici măcar nu a abordat subiectul „pentru că știam că va reprezenta genul de ruptură fundamentală. , genul de schimbare structurală, care ar fi imposibil de stăpânit într-un guvern de coaliție.”
Avocații unui NSC german susțin că cancelarul are deja ultimul cuvânt în chestiuni critice, cum ar fi decizia de luna trecută de a trimite tancuri Leopard 2 în Ucraina. „În cele din urmă, pentru managementul crizelor, se întâmplă oricum”, a spus Julia Friedlander, fost membru al NSC al SUA, care acum conduce biroul din Berlin al Atlantic Bridge, care promovează legături mai strânse între Germania și SUA. „Dar trebuie să existe un fel de structură mai formalizată pentru comunicare.”
Unii susțin că un consiliu de securitate nu este sigur împotriva deciziilor proaste.
Peter Ricketts, un fost funcționar public britanic de rang înalt care a contribuit la înființarea propriului NSC al Regatului Unit în 2010, a declarat că versiunea britanică nu a reușit să se pregătească pentru coronavirus, deși o pandemie a fost stabilită ca unul dintre principalele riscuri cu care se confruntă țara. „Există o problemă legată de urmărirea progresului și de urmărire”, a spus el. Totuși, el crede că sistemul „dezarticulat” al Germaniei ar beneficia de un NSC pentru a îmbunătăți coordonarea și a promova gândirea pe termen lung.
Berlinul a încercat să minimizeze gravitatea dezacordurilor. Un purtător de cuvânt al Scholz a refuzat să fie atras la întrebările legate de disputele interne la o conferință de presă luna trecută, spunând doar că discuțiile „au progresat bine” și că strategia va fi finalizată înainte de sfârșitul lunii martie.
Dar experții se întreabă ce va mai rămâne și dacă va fi prea diluat pentru a avea sens – poate prin evitarea deciziei de a forma un NSC. Ricketts a avertizat împotriva acestui lucru: „O strategie de securitate națională fără un Consiliu Național de Securitate este doar la jumătatea drumului – este doar un document”.
Sursa – www.ft.com