La prima vedere, colierul lung și opulent din aur alb, cu un pandantiv mare, de formă neregulată, ar putea fi o relicvă din Egiptul antic sau din Mesopotamia, direct dintr-o săpătură arheologică. La o privire mai atentă, însă, piatra verde cu model nu este malachit inscripționat într-un limbaj arhaic, ci o bucată de placă de circuite electronice reciclată de Oushaba, cu sediul la Londra – un nou brand care exploatează tendința de a crea bijuterii din materiale aruncate.
Gillian Carr, care a co-fondat Oushaba și a lucrat anterior pentru casa de licitații Christie’s, spune că ideea s-a născut în timpul închiderii Covid. „Dispozitivele noastre electronice erau singura noastră punte de legătură cu lumea exterioară”, spune ea. „Le simțeam ca pe o extensie a corpului nostru și nu mă puteam împăca cu faptul că un telefon atât de aproape de pielea noastră ajunge la groapa de gunoi în 18 luni”.
Astfel, împreună cu alți doi parteneri de afaceri care preferă să rămână anonimi, Carr a luat legătura cu un atelier de bijuterii din Sicilia pentru a procura telefoane aruncate de la un atelier de reparații local și a crea bijuterii în jurul lor. „Piesa electronică reciclată este cea care inspiră bijuteria; noi proiectăm în jurul ei”, explică ea.
Carr, care are în jur de 30 de ani, face parte dintr-o generație crescută în deplină cunoștință de cauză cu privire la provocările urgente ale mediului. Prin urmare, ea este sensibilă la încorporarea unor schimbări structurale în afacerea sa pentru a minimiza impactul acesteia asupra resurselor naturale.
Colier Constelație Oushaba’s Constellation
Iar un raport realizat în 2021 de McKinsey preconizează că, până în 2025, criteriile de sustenabilitate precum acestea vor influența 20-30% din achizițiile de bijuterii fine. Într-un alt studiu, McKinsey evidențiază modul în care 43% din cohorta Gen Z de consumatori de lux născuți – între 1997 și 2012 – preferă deja mărcile cu acreditări de sustenabilitate.
„La vârsta de 16 ani, am fost dusă într-o excursie școlară la o turnătorie locală, unde mi s-a explicat că plăcile de circuit ale telefoanelor noastre mobile conțin aur, platină și argint”, își amintește Eliza Walter. „Acest lucru m-a făcut să mă gândesc la potențialul uriaș al mineritului electronic.” Șapte ani mai târziu, în 2017, ea a lansat Lylie, un brand care folosește aurul recuperat din electronice și obturații dentare pentru a crea modele delicate de bijuterii încrustate cu diamante cultivate în laborator sau pietre naturale reciclate antice.
Fondatorul Lylie Eliza Walter
La început, originea aurului a ridicat câteva sprâncene printre clienții ei, spune Walter. Dar, adaugă ea: „Nu este nevoie de mult timp pentru a-i convinge atunci când le spunem că, dacă ar fi să extragem o tonă de minereu de pe pământ, am obține un randament de mai puțin de 30 de grame de aur, în timp ce dacă am extrage o tonă de deșeuri electronice, am obține 300 de grame.”
Cu toate acestea, în ciuda abundenței aurului care zace în depozitele de deșeuri, achiziționarea de metal exclusiv reciclat este o provocare, deoarece rafinăriile amestecă de obicei aur din diferite surse.
Inelul de argint pentru bărbați al lui Lylie
Sarah Müllertz, fondatoarea brandului de bijuterii sustenabile Kinraden, cu sediul la Copenhaga, spune că accesul la metal reciclat a reprezentat un obstacol în extinderea afacerii sale, până când a stabilit un parteneriat cu o turnătorie specializată. De asemenea, Müllertz își procură lemnul negru Mpingo, pe care îl lustruiește și îl taie la strălucire maximă, ca pe un diamant, dintr-o pădure protejată de WWF din Tanzania. „Inițial, au existat îndoieli cu privire la conceptul de „diamant” din lemn”, spune Müllertz.
Stabilirea unor parteneriate pe termen lung este, de asemenea, calea aleasă de Royal Mint din Marea Britanie care, pentru linia sa de bijuterii 886, se aprovizionează cu aur de la turnătoria de deșeuri electronice Excir și cu argint extras din filme vechi cu raze X prin intermediul Betts Metals, o companie de metale prețioase. Betts se ocupă, de asemenea, de aur și a creat marca „Single Mine Origin” pentru a asigura trasabilitatea metalului.
Între timp, Sole Ferragamo, membră a casei de lux Ferragamo, sfidează noțiunile primite de prețiozitate prin crearea de bijuterii pentru brandul său So-Le Studio, în care pielea – folosită în mod tradițional în bijuterii ca suport – ocupă un loc central, iar utilizarea metalelor este redusă la minimum.
„Când am descoperit pentru prima dată existența atâtor piei abandonate destinate să fie distruse, dorința de a face ceva din ele a venit în mod natural pentru mine”, spune Ferragamo. Ea achiziționează piele nefolosită – cunoscută în comerț sub numele de „slow-moving stock” – și resturi de piele direct de la casele de modă, furnizori sau tăbăcării. Apoi o tratează cu foiță de aur și pudră de aluminiu, printre alte materiale, pentru a conferi pielii aspectul rigid al metalului în creații sculpturale și voluminoase, care sunt ușoare ca o pană și moi.
Cercei So-Le din alamă placată cu aur
Pentru alama care se regăsește în colecția sa Trucioli, Ferragamo folosește resturi de la prelucrarea la strung a metalului.
„Mă duc și le aleg personal în fabrici – alegându-le pe cele care mă inspiră cel mai mult”, spune ea.
Chiar dacă există o dorință de a „da înapoi” societății, componenta emoțională este cea care determină achizițiile
Piesele So-Le Studio, stocate în magazinele unor comercianți cu amănuntul selectați din întreaga lume și în buticul său recent deschis la Milano, au atras o bază largă de clienți care caută mai degrabă originalitatea decât un accesoriu ecologic.
„La consumatori există întotdeauna un decalaj între intențiile declarate și comportament. Chiar dacă există o dorință de a „da înapoi” societății, componenta emoțională este cea care determină achizițiile”, spune Elisabetta Pollastri, co-fondator al companiei de prognoză a tendințelor The Spotter Lab, cu sediul la Paris.
Ferragamo este de acord. „Ei văd în piesele mele altceva – un fel de depășire a granițelor”, spune ea. Desigur, estetica este pe primul loc, dar durabilitatea este un plus binevenit.
Sursa – www.ft.com