Sistemul de transport al Germaniei a fost paralizat luni de o grevă de avertisment de o zi care a blocat serviciile feroviare naționale și locale, provocând mizerie pentru milioane de navetiști și perturbând grav traficul de marfă în cea mai mare economie a Europei.
Greva de 24 de ore, care a început duminică la miezul nopții, a fost convocată de puternicul sindicat al sectorului serviciilor Verdi și EVG, care reprezintă lucrătorii feroviari. Ei spun că angajatorii ignoră efectele pe care criza crescândă a costului vieții le are asupra membrilor lor.
„Ceea ce pune de fapt o presiune asupra angajaților din sectorul public și, într-adevăr, a tuturor grupurilor cu venituri medii, sunt creșterile uriașe ale prețului gazului, electricității și alimentelor”, a spus Frank Werneke, șeful Verdi. Prețurile energiei casnice germane au crescut cu 32% în anul până în februarie, în timp ce prețurile la alimente au crescut cu 22%, potrivit cifrelor biroului federal de statistică.
Angajatorii spun că grevele încordează negocierile salariale în curs, ADV, asociația germană a aeroporturilor, denumind greva „o escaladare fără precedent”.
„Nu este acceptabil ca Verdi să își îndeplinească cerințele salariale în detrimentul întregii economii germane”, a declarat Markus Jerger, șeful Asociației Germane a Întreprinderilor Mici și Mijlocii.
Cererile pentru salarii mai mari cauzează, de asemenea, probleme pentru stabilitorii de salarii ai Băncii Centrale Europene, ridicând îngrijorarea cu privire la riscul unei spirale autosusținute de salarii și prețuri mai mari.
Costurile orare cu forța de muncă din zona euro le-au depășit pe cele din SUA în ultimul trimestru al anului 2022, când au crescut cu 5,7% – cea mai rapidă rată de când au început să fie colectate astfel de date pentru blocul monetar unic în 2010.
Toate zborurile interne au fost anulate, deoarece unele dintre cele mai mari aeroporturi din Germania și-au închis porțile, lăsând 380.000 de pasageri la sol. Toate trenurile de distanță lungă, regionale și locale operate de Deutsche Bahn au fost, de asemenea, afectate, în timp ce transportul public s-a oprit în șapte din cele 16 regiuni federale ale Germaniei.
Trenurile pe distanțe lungi, regionale și locale operate de Deutsche Bahn și de alte căi ferate ar fi, de asemenea, oprite, a spus EVG.
Angajații din transportul public participă la un protest în fața gării centrale din Frankfurt © Helmut Fricke/dpa
EVG și Verdi, care solicită o majorare de 10,5% pentru lucrătorii din sectorul public, folosesc greva pentru a intensifica presiunea în timpul negocierilor salariale cu angajatorii. Discuțiile continuă luni între sindicate și reprezentanții angajatorilor din sectorul public.
„Oamenii s-au săturat”, a spus Werneke la radioul german, „în special în transportul public și în aeroporturi unde nu câștigă prea mult. Tot ce aud de la angajatori sunt cuvinte calde în loc de o soluție care ține cont de inflație.” Șoferii de tren germani câștigă în medie aproximativ 40.000 de euro pe an, în timp ce cei care gestionează bagajele din aeroport câștigă aproximativ 30.000 de euro, potrivit site-ului de recrutare talent.com.
Grevele de luni subliniază modul în care lucrătorii din Europa își intensifică cererile pentru salarii mai mari pentru a compensa creșterea abruptă a costului vieții. Inflația din zona euro a fost de 8,5% în anul până în februarie.
Inflația germană este de așteptat să crească de la 9,3% în februarie la 9,4% în martie, când cele mai recente cifre privind prețurile sunt publicate joi.
Președintele BCE, Christine Lagarde, a avertizat săptămâna trecută cu privire la riscul unei „dinamice de tip „tit-for-tat” între companii și lucrători, care crește marjele de profit și salariile, crescând presiunile asupra prețurilor, în timp ce ambele grupuri încearcă să evite o lovitură de la creșterea inflației.
BCE a majorat de șase ori ratele dobânzilor cu un total de 3,5 puncte procentuale, dar Joachim Nagel, șeful Bundesbank, a declarat săptămâna trecută pentru Financial Times că sunt necesare mai multe, adăugând: „Dacă vrem să îmblânzim această inflație încăpățânată, vom trebuie să fii și mai încăpățânat.”
Sursa – www.ft.com