Când SUA strănută, America Latină răcește, spune un proverb. Cu toate acestea, în timp ce sectorul tehnologic din SUA a tremurat din cauza unor concedieri masive, omologul său din sud pare surprinzător de vioi.
Departe de a concedia, Mercado Libre, răspunsul Americii Latine la Amazon, angajează. Va angaja încă 13.000 de persoane în acest an, iar acțiunile sale au crescut cu 55% de la 1 ianuarie, depășind cu mult indicele tehnologic Nasdaq.
Directorul executiv Marcos Galperín spune că angajările sale justifică filozofia companiei de expansiune graduală și constantă. „Când toată lumea se dădea peste cap, noi nu”, explică el. „Ne asumăm riscuri, încercăm lucruri noi, dar încercăm să nu o luăm razna”.
În ciuda faptului că au aceleași provocări de finanțare ca și omologii lor din SUA, directorii executivi din domeniul tehnologiei din America Latină sunt mai optimiști din mai multe motive. În primul rând, decalajele de dezvoltare din regiune înseamnă piețe potențiale mai mari. Companiile de comerț electronic au trebuit să construiască întregi rețele logistice în țări care nu le aveau și să dezvolte noi sisteme de plată pentru consumatorii obișnuiți cu banii lichizi. Acum, ele pot culege roadele.
„Setul de oportunități este mai mare în America Latină decât pe piețele mai dezvoltate … pentru că se construiesc piețe care nu au existat înainte”, spune Nicolás Szekasy, cofondator și partener de conducere al Kaszek Ventures, cea mai mare firmă de capital de risc din regiune. El amintește de marea bancă digitală din Brazilia, Nubank, evaluată în prezent la 30 de miliarde de dolari. „Nu există Nubank în SUA, deoarece băncile tradiționale au oferit o experiență digitală suficient de bună.”
Milioane de latino-americani care nu aveau conturi bancare s-au alăturat sistemului financiar datorită fintech-urilor din regiune. „În Argentina, oamenii care cântă muzică în metrou au un cod QR”, spune Galperín. „Oamenii care vând lucruri pe străzi au un cod QR. Acest lucru formalizează economia ca nimic altceva.”
Printre beneficiari se numără start-up-uri precum Dock din Brazilia, care furnizează tehnologia pentru ca alte companii să ofere servicii financiare. Directorul executiv Antonio Soares o descrie ca fiind „unul dintre cele mai mari motoare pentru incluziunea financiară”.
În al doilea rând, tehnologiile din America Latină au trebuit să sară obstacole mai mari pentru început. Francisco Álvarez-Demalde, co-fondator și managing partner al Riverwood Capital, spune că complexitatea sistemelor fiscale și a birocrației din țări precum Brazilia a stimulat inovația. „O companie care a fost capabilă să construiască un produs pentru o piață atât de complexă este apoi pe deplin pregătită pentru a intra pe alte piețe”, spune el.
La Riverwood’s Latam Tech Forum din Miami luna trecută, unde FT a fost partener de conferință, fondatorii de start-up-uri au recunoscut că condițiile de finanțare mult mai dure i-au obligat să se concentreze pe extinderea profitabilă a activității lor de bază și pe reducerea costurilor. Dar au rămas optimiste în ceea ce privește termenul mai lung.
Potrivit asociației latino-americane de capital privat LAVCA, investițiile de capital de risc din regiune s-au redus la 800 de milioane de dolari în primul trimestru al acestui an, cu puțin peste un sfert din suma investită cu un an mai devreme. Evaluările sunt mai mici, iar start-up-urile își amână planurile de a ieși pe piață.
Dar pentru antreprenorii obișnuiți să navigheze cu o inflație anuală de peste 100 % (Argentina), șase președinți în cinci ani (Peru) sau cu schimbări bruște de politică economică (Columbia și Chile), condițiile financiare mai stricte par mai puțin amenințătoare decât ar putea fi pentru un antreprenor american.
Alte tendințe ajută regiunea. Companiile americane reduc costurile prin contractarea dezvoltării de software în locații mai ieftine din America Latină, stimulând industria tehnologică locală. Mexicul, Columbia și Chile au toate o proporție mai mare de studenți care absolvă disciplinele STEM decât SUA, potrivit Unesco.
Și în timp ce formidabilele bariere geografice din America Latină, cum ar fi Munții Anzi sau pădurea amazoniană, au împiedicat comerțul fizic, acestea nu reprezintă un obstacol în calea răspândirii software-ului și a serviciilor online în țări cu culturi similare care vorbesc două limbi principale foarte apropiate.
Deocamdată, investitorii par fericiți să continue să parieze pe antreprenorii din regiune, chiar dacă la o scară mai mică. Álvarez-Demalde spune că societățile din portofoliul Riverwood au înregistrat anul trecut cea mai mare creștere din istorie. Szekasy a declarat că Kaszek nu a avut „nicio problemă” în a strânge aproape 1 miliard de dolari la începutul acestui an pentru a investi în start-up-uri. Poate că sectorul tehnologic din America Latină nu este la fel de febril de exuberant ca în boom-ul din 2021, dar încă nu a suferit o răceală puternică.
Sursa – www.ft.com