Prima barcă din lume descoperită de arheologi a fost barca de la Dugout datând din anul 6300 î.Hr.
În 4000 î.Hr, în Egipt, au fost făcute bărci lungi, înguste, cu mulți vâslași. În următorii 1000 de ani, egiptenii au început să folosească vele de bumbac făcute pentru a ajuta bărcile lor să meargă mai repede și să fie mai puțin de vâslit. Apoi au făcut corăbii suficient de mari pentru a traversa oceanul. Aceste nave au avut vele și vâslași și le-au folosit pentru călătorie și comerț.
În 1200 î. Hr., fenicienii și grecii au fost cei mai mari navigatori de-a lungul Mediteranei. Ei au făcut bărci de marfă foarte mari și îmbunătățite. Din 500 î.Hr., au construit barca cu două catarge mari. Unul era un catarg de mijloc cu o pânză pătrată, iar celălalt era pentru navigat triunghiular și sprijinea vela principală. Aceste bărci au fost de aproximativ 100 de metri lungime și puteau transporta 100-200 de tine (90-180 tone metrice).
Aproape de anul 100 î.Hr., navele romane deveneau conducătoarele de pe Mediterana. Romanii au construit cele mai mari bărci comerciale din timpul lor, aveau 180 de metri lungime și 45 de metri lățime. Ele puteau transporta 1.000 de oameni și 1.000 de tone de marfă. Bărcile romane transportau și persoane deoarece nu au fost proiectate doar pentru a transporta pasageri. Singura problemă a fost că pasagerii nu aveau adăpost pe timp de noapte deoarece nivelul inferior a fost folosit de obicei pentru lucruri comerciale și negustori.
Acum vom merge în anul 1000, atunci când vikingii au ajuns pe oceane. Bărcile vikingilor aveau aproximativ 80 de metri lungime și 17 metri lățime. Cele mai multe dintre aceste bărci au avut 20 de rame pe o parte, unele chiar și 30. Acestea au fost utilizate în principal pentru raiduri în alte țări și, de asemenea, pentru tranzacționare și colonizare. Ei aveau armele în partea de jos a bărcii.
În 1200, atunci când nava Cog a venit, vikingii au pierdut controlul asupra oceanelor. Nava Cog avea o velă mare pătrată în mijloc. Avea, de asemenea, și pupa. Pupa era o platformă mare unde stăteau marfa, oamenii și tunurile. Mai târziu velele au fost triunghiulare în loc de vele pătrate. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)