Am participat recent la o avanpremieră a unei expoziții de artă la Chatsworth House din Derbyshire – totuși, altceva decât sculpturile a fost ceea ce mi-a atras atenția.
Matt Gibberd, co-fondator al agenției imobiliare de tip boutique The Modern House, era îmbrăcat în pantaloni de tip pescar, un pulover tricotat de culoare marină și un gilet din piele cu garnitură din piele de oaie, toate din colecția de îmbrăcăminte pentru bărbați a soției sale, Faye Toogood. Dar la încheietura mâinii, în loc de ceasul analogic clasic care ar fi pus în valoare look-ul său atent îngrijit, purta un ceas sport din plastic negru.
„Este o evoluție destul de recentă”, a spus el când l-am prins în drum spre prânz. „Am un ceas Heuer din anii 1960 pe care îl purtam, dar acum stă în sertar. Am început să port un Garmin pentru că alerg, îmi place să-mi urmăresc pașii și nu-mi păsa de el într-un mod emoțional. Pot să mă joc cu copiii mei, să alerg, să merg la o vizită pe șantier și să nu-mi fac griji că se va zgâria.”
Gibberd nu este singurul bărbat preocupat de stil care a ajuns în ultima vreme să favorizeze un ceas sport pentru uzul zilnic. Deși odinioară erau doar pentru frații sportivi – genul de bărbați care se antrenează pentru triatlon înainte de micul dejun – acum acestea atrag chiar și bărbații care au o garderobă de ceasuri scumpe din care să aleagă.
Această schimbare către o adopție mai largă a ceasurilor sport a început în timpul pandemiei, potrivit lui Kane McKenna, analist principal pentru dispozitive portabile la CSS Insight, când mulți dintre noi au început să facă exerciții fizice din lipsă de ceva mai bun de făcut. „Faptul de a putea urmări parametrii de sănătate cu detalii granulare le-a dat oamenilor un sentiment de control”, sugerează Matt Zara, strateg la WGSN Consumer Tech.
Cei mai eleganți – și cei mai bogați dintre cunoscuții mei – se distanțează de afișarea exterioară a simbolurilor de bogăție
Daniel Crow, co-fondator al pieței de articole pentru casă Glassette, care este preocupat de modă, recunoaște cu ușurință că în urmă cu jumătate de deceniu nu s-ar fi imaginat „purtând o cutie neagră la încheietura mâinii”. În 2021, totuși, a cedat și a cumpărat unul, iar acum prețiosul său Tudor Black Bay este permanent ascuns într-un sertar, în timp ce el poartă un Apple Watch în jurul, ăăă, ceasului – chiar dacă este în oraș pentru funcții inteligente de seară. Atracția este, spune el, „beneficiile urmăririi stării de sănătate, care creează dependență.” El spune că, chiar și pentru funcțiile inteligente de seară, poartă Apple Watch-ul; singura excepție, „poate o nuntă de vară, dacă purtam o cămașă cu mânecă scurtă”.
În mod similar, Jonathan Heaf, director de conținut al Soho House, spune că nu și-ar fi imaginat niciodată înainte să poarte un ceas sportiv „nu pentru a face sport în el. Întotdeauna am simțit că ceasurile sport te fac să te simți prost îmbrăcat. Ca și cum ai purta pantaloni scurți de tenis la o înmormântare”. Însă, în ultimul an, a purtat un ceas sport TAG Heuer Connected, care, spune el, „îmbină luxul aspirațional, designul și funcționalitatea”.
TAG Heuer este una dintre mărcile OG de ceasuri sport la modă; și-a lansat seria Connected, așa cum își numește ceasurile sport, în 2015, în același an în care Apple a lansat Apple Watch; cel mai recent ceas multisport a ieșit în ianuarie. Teddy Florent, director general pentru Connected Watch Business Unit la TAG Heuer, spune că abordarea sa – spre deosebire de un brand sportiv direct, poate – este „designul mai întâi; capacitatea conectată vine apoi”.
TAG Heuer Connected Calibre E4 Sports Smartwatch
Garmin Vívomove Trend Smartwatch
De atunci, și alte branduri cu design au urmat exemplul, inclusiv Thom Browne, care a colaborat cu Samsung și Louis Vuitton, în timp ce branduri precum Garmin au venit în întâmpinarea lor, oferind modele mai orientate spre modă, cum ar fi Vivomove Trend. „Este un semn că aceste dispozitive pot fi în egală măsură un dispozitiv de urmărire a exercițiilor fizice și un simbol al statutului”, spune Zara.
Preferința actuală pentru alegerea unui ceas sportiv pare, de asemenea, să se bazeze pe tendința existentă pentru „ceasuri hype accesibile”, așa cum o numește Heaf. El trecuse deja de la ceasurile cu totul și cu totul ostentative la unele precum Casio G-Shock, care „în negru, are ecourile estetice ale unui Audemars Piguet Royal Oak, dar la un preț mai mic”.
David Jack, un medic estetician care conduce un cabinet cu același nume pe Harley Street din Londra, este de acord că trecerea de la ostentația ostentativă la o formă mai discretă de stil este motivul pentru care și-a înlocuit Rolex Day-To-Date (care i-a fost furat din dulapul de la sala de sport) cu actualul său Apple Watch, care stă bine sub o manșetă Brunello Cucinelli. „Înainte îmi plăceau foarte mult ceasurile de lux, însă, în prezent, prefer să fiu mult mai puțin ostentativ, așa că purtarea unui Apple Watch este mai discretă și mai elegantă în multe privințe.”
Există încă o piață plină de viață pentru un ceas de lux tradițional. Dar pentru un subset semnificativ de bărbați, acest lucru pur și simplu nu este atractiv în acest moment. La fel cum președintele francez Emmanuel Macron s-a grăbit să corecteze rapoartele potrivit cărora purta un ceas în valoare de 80.000 de euro în timpul unui interviu televizat despre modificările aduse vârstei la care lucrătorii francezi se pot pensiona, articolele de lux ostentative par din ce în ce mai mult nelalocul lor pe fondul crizei costului vieții. Jack spune că nu intenționează să își înlocuiască Rolex-ul cu un ceas echivalent; ceasul său sport îi convine de minune.
Intervievat la televizor în martie despre modificările aduse vârstei de pensionare în Franța, președintele Emmanuel Macron … …
„Cei mai eleganți – și cu siguranță cei mai bogați dintre cunoscuții mei – se distanțează din ce în ce mai mult de afișarea exterioară a simbolurilor de bogăție”, observă Jack. „A devenit destul de grosolan să arăți cu un Daytona sau un Royal Oak încrustat cu diamante.”
El adaugă: „Pentru mine personal, poate că îmbătrânind puțin sau poate doar văzând volumul mare de bunuri de lux pe care îl văd trecând zilnic prin ușile clinicii mele de pe Harley Street, atracția de a deține unul dintre aceste obiecte aparent banale a scăzut oarecum. Experiențele au devenit mult mai importante pentru mine decât obiectele.”
Gibberd spune că, de când a început să poarte unul, și-a retrogradat chiar și ceasul de sport, de la un Garmin Forerunner 955 mai gros, care „era prea mare și nu se ascundea discret”, la versiunea mai mică 255 a mărcii, „care stă discret sub mânecă”. Este complet negru și cred că are o estetică care dispare pur și simplu, ceea ce îmi place.”
Sursa – www.ft.com