Prețurile alimentelor din Marea Britanie au crescut într-un ritm record în această lună, adăugând 837 de lire sterline la factura anuală a gospodăriei medii, în timp ce criza costului vieții și-a menținut stăpânirea asupra cumpărătorilor, potrivit noilor date din sector.
Prețurile supermarketurilor au crescut cu o rată anuală de 17,5% în martie, a declarat marți grupul de cercetare a pieței Kantar, cea mai mare citire de când au început înregistrările în 2008, costul ouălor, al laptelui și al brânzei crescând cel mai rapid.
„Din păcate, sunt mai multe vești proaste pentru publicul britanic, care se confruntă cu cea de-a noua lună de inflație cu două cifre a prețurilor la alimente”, a declarat Fraser McKevitt, șeful departamentului de retail și cunoaștere a consumatorilor de la Kantar.
Britanicii s-au îndreptat din ce în ce mai mult spre supermarketuri mai ieftine ca răspuns la presiunile financiare, a arătat cercetarea.
Lidl a fost lanțul cu cea mai rapidă creștere în această categorie, vânzările crescând cu o rată anuală de 25,8%, ceea ce a dus cota sa de piață la 7,4%. Aldi și-a asigurat o nouă cotă de piață record de 9,9%, determinată de o creștere a vânzărilor cu 25,4%.
Oamenii au încercat, de asemenea, să își reducă facturile de alimente prin cumpărarea de articole de etichetă mai ieftine, vânzările de marcă proprie crescând cu 15,8 la sută, au arătat datele.
Consumatorii au făcut, de asemenea, cumpărături în căutarea unor oferte mai bune. Frecvența la toate băcăniile a crescut, împingând frecvența vizitelor la cel mai înalt nivel de la începutul pandemiei Covid, cu excepția perioadei de Crăciun, a declarat Kantar.
„Cumpărătorii iau măsuri și în mod clar vânează în jurul valorii pentru cea mai bună valoare”, a declarat McKevitt.
Datele au arătat că mai mulți cumpărători se îndreaptă spre magazinele independente atunci când anumite produse alimentare nu sunt disponibile în supermarketurile mai mari. Volumul de roșii, ardei și castraveți cumpărați în aceste magazine a crescut cu 32%, 26% și, respectiv, 21%.
Cercetările British Retail Consortium, publicate marți, au subliniat creșterea bruscă a inflației alimentare, care luna trecută a crescut în cel mai rapid ritm de la începutul înregistrărilor în 2005.
Lipsa de fructe și legume a contribuit la accelerarea prețurilor, potrivit BRC.
Vremea rea din Europa și Africa de Nord, combinată cu costurile ridicate ale energiei electrice de pe întregul continent, au limitat disponibilitatea fructelor și legumelor în acest an, ceea ce a dus la creșterea prețurilor.
Săptămâna trecută, Oficiul Național de Statistică a raportat că inflația a sărit la 10,4% în februarie, în creștere de la 10,1% în ianuarie. Acest lucru a dezamăgit așteptările privind o scădere, costul alimentelor și al băuturilor nealcoolice crescând în cel mai rapid ritm din ultimii 45 de ani.
Walid Koudmani, analist-șef de piață la platforma de investiții online XTB.com, a declarat: „În ceea ce privește prețurile de consum, nu este vorba de o creștere a prețurilor: „Este posibil ca oamenii să fie nevoiți să reducă achizițiile discreționare pentru a compensa costul mai mare al produselor alimentare”, ceea ce ar putea avea un impact negativ asupra economiei.
Inflația ridicată ar putea împinge Banca Angliei „să crească în continuare ratele dobânzilor, ceea ce ar duce la reducerea investițiilor și la o creștere economică mai lentă”, a adăugat el.
Andrew Bailey, guvernatorul BoE, a declarat luni că recentele turbulențe din sectorul bancar, care au început cu prăbușirea Silicon Valley Bank, nu vor descuraja banca centrală să controleze inflația cu rate ridicate ale dobânzii.
Sursa – www.ft.com