Autoritățile chineze trăiesc în prezent momentul „Misiune îndeplinită” în regiunea uigură. Unul dintre principalele debușeuri pentru acest mesaj este turismul. Turismul semnalează faptul că spațiile sunt deschise pentru afaceri și că totul este normal. De la numărul record de vizitatori în capitala regională în 2023 până la îndemnurile lui Wang Wenbin pentru ca „mai mulți prieteni din toate țările să viziteze Xinjiang”, mass-media de stat chineză nu se satură de turism.
Problema este că crimele împotriva umanității care îi vizează pe uiguri și alte popoare turcești sunt în curs de desfășurare. O altă problemă este că societățile internaționale de turism, inclusiv cele din Europa, sunt complice la curățarea atrocităților pe care mai multe entități le-au catalogat drept genocid.
Într-un raport din ianuarie 2024, am evidențiat 18 companii europene de turism din Franța, Germania, Italia, Spania, Elveția și Țările de Jos care fac în prezent publicitate pentru excursii în regiunea uigură. Această lucrare s-a bazat pe cercetări anterioare care documentau șapte companii de turism cu sediul în Australia, America de Nord și Regatul Unit care promovau, de asemenea, excursii. Două dintre cele șapte companii au renunțat ulterior la itinerariile lor.
Metodologia mea a fost simplă: o căutare pe Google. Acest lucru sugerează că excursiile nu sunt greu de găsit – și destul de acceptabile.
Cu toate acestea, există multiple preocupări legate de aceste tururi. Destinațiile prezentate în itinerarii, cum ar fi Kashgar, Turpan și Ürümchi, au fost legate de crime împotriva umanității. Acestea implică suprimarea credințelor religioase, distrugerea patrimoniului cultural aparținând uigurilor și altor comunități turcești, precum și profilarea rasială, supravegherea, internarea, încarcerarea, tortura, agresiunea sexuală și decesele în custodie pe scară largă.
Concret, unele excursii prezintă „experiențe” intruzive și problematice pentru turiști, cum ar fi vizite la casele uigurilor. În atmosfera omniprezentă de securizare și în condițiile existenței unor sisteme de pedepse extra-legale, ce familie uigură poate spune „nu” companiei de turism partenere locale care organizează astfel de vizite?
Când am subliniat aceste preocupări celor 18 companii de turism europene, nu am primit niciun răspuns la corespondența mea.
În acest sens, China este pe primul plan pentru a spune lumii că politicile sale de „reeducare” în regiunea uigură au fost un succes răsunător în reducerea „extremismului”. Alături de turism, poveștile despre uiguri reformați și acum productivi abundă în mass-media de stat. Cu toate acestea, victoria autodeclarată este un răspuns la o problemă autodeclarată. Profesorul Sean Roberts de la Universitatea George Washington a calificat drept problematică reprimarea extremismului de către Beijing, deoarece nu este clar dacă a existat vreodată o amenințare teroristă organizată la adresa Chinei.
„Influențatori” și turnee coregrafice
Cu toate acestea, China a continuat cu o politică „din interior spre exterior, din exterior spre interior”, care trimite în lume influenceri și emisari uiguri aleși cu grijă și invită jurnaliști, diplomați și academicieni să facă tururi foarte bine coregrafiate.
Narațiunea unui popor și a unei regiuni uigure curățate și sigure ne invită să uităm de ultimii șapte ani de represiune brutală și să credem în noua normalitate. Este o afacere ca de obicei, fără supărarea uigurilor nemulțumiți.
De când China a ridicat restricțiile de călătorie pandemică în 2023, au apărut pe internet călătorii în regiunea uigură anunțate de companii de turism europene. Invitația de a nu ne mai gândi la crimele împotriva umanității și de a ne desfășura afacerile ca și cum nimic nu s-ar fi schimbat s-a dovedit prea tentantă.
Pe măsură ce a apărut problema excursiilor în regiunea uigură, companiile de turism au susținut în mass-media că nu mai organizează excursii sau că nu au mai organizat niciun turneu de mai mulți ani. Cu toate acestea, companiile de turism nu au putut vizita China între 2019 și 2023 din cauza blocajelor Covid, iar continuarea publicității pentru excursii pe site-uri web pătează reputația comercială.
De ce să nu le desființăm? Această problemă contează, deoarece materialele promoționale online ale companiilor de turism consolidează imaginea pe care China o are despre uiguri ca fiind folclorică și premodernă. Represiunea îndelungată a uigurilor se bazează parțial pe o misiune de dezvoltare a statului chinez de a-i „reforma” pe uiguri.
Cu toate acestea, există companii care profită de pe urma genocidului și care organizează excursii în regiunea uigură. Unele chiar ascund distrugerea de către China a siturilor de patrimoniu cultural uigur pentru a atrage clienții. Orașul vechi Kashgar reconstruit, condamnat pe scară largă, cu demolările și deposedările sale, a devenit o atracție turistică, pe care compania olandeză Riksja Travel o descrie ca fiind „de bun gust”.
Modul în care companiile internaționale de turism pot rezolva problema complicității nu este dificil. Nu mai faceți publicitate și nu mai organizați excursii în regiunea uigură. Acesta nu este doar mesajul unor activiști. Industria însăși a stabilit standardele.
Asociația europeană a agențiilor de turism și a turoperatorilor s-a angajat să adopte cele mai bune practici în domeniul drepturilor omului în conformitate cu principiile directoare ale ONU privind afacerile și drepturile omului și a elaborat orientări de punere în aplicare privind integrarea drepturilor omului în activitatea companiilor europene de turism.
Nu în ultimul rând, companiile de turism trebuie să plaseze comunitatea uigură în fruntea listei de priorități. Mulți uiguri exilați se întreabă de ce turiștii pot călca pe străzile patriei lor când nu au mai primit vești de la cei dragi de mai mulți ani.
În timp ce unele companii internaționale de turism explică faptul că călătoriile sunt „o forță a binelui”, chiar și atunci când sunt în curs de desfășurare crime împotriva umanității, astfel de declarații generale necesită o examinare mai atentă, mai ales că aceste afirmații sunt făcute de entități cu interese comerciale. Există ocazii în care desfășurarea sau publicitatea unor excursii poate să nu aibă niciun sens, iar aceasta este una dintre ele.
Sursa: euobserver.com