Piaţa românească online înregistrează creşteri notabile în ultimii ani dar, cu toate acestea, este loc de dezvoltare, România situându-se pe un loc codaş în Uniunea Europeană în topul e-Commerce (penultimul loc, înaintea Bulgariei, în 2019). Prin urmare, potenţialul de reuşită pe care noi busines-uri îl pot avea în online este semnificativ. Trendul ascendent va continua, cu atât mai mult în contextul creat de pandemia de Covid 19, caracterizat de nevoia de siguranţă, inclusiv în ceea ce priveşte cumpărăturile.
La finalul anului 2019, sectorul e-Commerce a înregistrat creşteri importante, faţă de anul anterior, depăşind cu 22-23 % vânzările din 2018. Un trend ascendent se înregistrase şi în 2018, în comparaţie cu 2017, rata de creştere fiind de 30%. Cu un an în urmă (2019), valoarea tranzacţiilor generale din România a însumat mai mult de 4,5 miliarde EUR, ceea ce înseamnă că românii au plătit circa 12 milioane EUR pe zi, către comercianți autohtoni şi către magazine online din afara granițelor.
Cum se poziţionează comerţul online românesc în 2020
Pentru 2020 veştile sunt şi mai bune, România înregistrând una dintre cele mai importante creşteri e-Commerce din UE. Creşterea se înregistrează în contextul pandemiei, perioada caracterizată de două aspecte importante:
– foarte mulţi antreprenori au migrat către mediul online din mediul fizic, creând extensii ale afacerii existente sau chiar renunţând la afacerea fizică pentru a continua să-şi desfăşoare activitatea doar în online;
– numărul consumatorilor online a crescut semnificativ, un număr tot mai mare de oameni alegând să facă achiziţii online, pentru că le oferă confort pshic, fizic şi siguranţă.
Pe de o parte, măsurile de distanţare socială şi implementate şi închiderea multor magazine fizice pentru a se limita pandemia au determinat creşterea cumpărăturilor pe Internet – deşi, potrivit Oficiului European de Statistică Eurostat, piaţa românească nu era bine pregătită pentru e-Commerce. Pe de altă parte, multe afaceri romaneşti nu erau pregătite pentru vânzări online. Statistica Eurostat referitoare la firme mici şi mijlocii cu zece angajaţi arată că în 2018 doar 12 dintre acestea aveau aproximativ 1% din cifra de afaceri obținută prin vânzări pe Internet.
2020, primul an în care în România se organizează „Ziua naţionala a comerţului electronic”, aduce în discuţie cifre şi aspecte noi pentru e-Commertul românesc
2020 este anul în care în România s-a organizat prima ediţie a „Zilei naţionale a comerţului electronic”, pe 15 octombrie, un eveniment instituit prin Legea 144/2020, publicată în Monitorul Oficial din 22 iulie 2020. Cu această ocazie, Asociaţia Romană a Magazinelor Online (ARMO) a organizat o conferinţă la care a participat şi Luca Cassetti, secretarul general al e-Commerce Europe, care a subliniat că România a reuşit, în ciuda dificultăţilor generate de pandemie, să se menţină pe primul loc în topul țărilor cu cele mai importante creșteri ale e-Commerce din UE.
România reuşeşte să depăşească media de 27% estimată pentru evoluţia Europei de Est pentru comerţul online, trendul ascendent pe care îl va înregistra la final de an fiind estimat la cel puțin 30%. Este, într-adevăr, un avans notabil, dar pentru susţinerea sa pe termen lung sunt necesare competențe digitale, având în vedere că doar 2 din 10 români, utilizatori stabili de Internet au cumpărat online în ultimul an.
Cert este ca un număr mare de antreprenori au înţeles că în perioada pandemiei comerţul online reuşeşte să ţină economia în mişcare. Prin urmare, chiar dacă aveau doar afaceri fizice, realizând avantajele e-Commerce, au apelat la agentii de web design pentru servicii de creare site web de prezentare sau magazine online, după care au migrat şi în online.
Plăţile cu cardul în mediul online cunosc un trend ascendent în 2020
Dacă înainte de pandemie, doar 30% din romanii cu domiciliul în marile oraşe plăteau cu cardul pentru cumpărăturile electronice, procentul s-a dublat, ajungând până în luna octombrie la 60% – 16% dintre aceştia utilizează cardul zi de zi, iar 38% fac plăți cu cardul la POS în fiecare săptămână.
Potrivit lui Cosmin Vladimirescu, Country Manager Mastercard România și Croația, plățile pe Internet nu au cunoscut niciodată o creştere similară anului 2020. În trimestrul doi al acestui an, românii au cumpărat online de 395 milioane EUR – cu 42 milioane mai mult decât în 2019, în aceeaşi perioadă. Opţiunea de mobile wallet este, de asemenea, în creştere în perioada septembrie 2019 – septembrie 2020, aceasta fiind cu 145 % mai mare în acest an, faţă de anul trecut.
Vânzările online de Black Friday susţin, de asemenea, ideea că e-commertul este pe val în România
Deşi de la an la an vânzările de Black Friday, zi cu reduceri substanţiale adusă în România în 2011 de către eMAG, au fost în creştere, însă anul acesta au depăşit aşteptările. Iată câteva cifre oferite de marele retailer înainte de a se încheia campania:
- – cel mai scump produs vândut în primele zile a fost un BMW 220d, cumpărat cu 40.200 EUR, faţă de 53.640 EUR, preţ normal;
- – din totalul vânzărilor din prima parte a zilei, plățile cu cardul au fost de 54%, față de 42,6% în 2019;
- – în primele 7 ore ale campaniei au fost înregistrate vânzări de 433 de milioane de lei (mai mult cu 60 de milioane de lei decât în 2019).
Concret, în primele 7 ore ale zilei, din magazinul online s-au achiziţionat:
– 10 automobile;
– 38.000 de produse de protecție și echipamente;
– 49.000 de televizoare și sisteme audio;
– 74.000 de electrocasnice mici;
– 124.000 de produse din categoria beauty și îngrijire personală;
– 158.000 de produse pentru casă și îngrijirea casei;
– 18.000 de produse de protecție și echipamente medicale;
– 27.000 de frigidere și mașini de spălat;
– 32.000 de litri de combustibil;
– 4,4 kg de aur;
– 42.000 articole de modă;
– 48.000 de băuturi alcoolice și cafea;
– 54.000 de smartphone-uri și smarwatch-uri;
– 55.000 de jucării;
– 860 nopți de cazare.