Operatorii privați din domeniul feroviar avertizează că absența investițiilor și a unei strategii clare pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare ar putea conduce la colapsul pieței de transport feroviar din România. Aceștia subliniază că, în prezent, calea ferată se confruntă cu probleme severe pe toate planurile, inclusiv viteza comercială scăzută și un număr crescut de puncte periculoase.
„Din păcate, CFR SA nu dispune în acest moment de resurse financiare pentru a realiza investiții. În această direcție, situația devine tot mai gravă an de an. Numărul restricțiilor crește constant, iar viteza comercială continuă să scadă, ceea ce transformă activitățile de transport pe calea ferată într-o afacere din ce în ce mai puțin profitabilă”, a declarat George Buruiană, director general al Servtrans Invest – al doilea cel mai mare operator pe piața transportului de marfă din România și un jucător important în sectorul transportului călătorilor.
Buruiană a menționat că firma sa a raportat o cifră de afaceri de 40 milioane euro în 2009, marcând o scadență cuprins între 10-15% față de anul anterior. De asemenea, se estimează o continuare a declinului cu aproximativ 10% pentru anul 2010. „Existăm riscul ca infrastructura să cedeze anul acesta; accidentele recente nu sunt întâmplătoare. Existente date statistice care indicau o situație alarmantă privind starea căii ferate”, adaugând el.
Conform unei analize realizate de operatorul privat menționat anterior, numărul punctelor periculoase pe rețeaua feroviar românească era în 2009 de 403 unitățile care acopereau o lungime totalizând 224 kilometri; comparativ cu doar 302 puncte periculoase identificate în anul 2000 (cu o lungime totalizată atunci doar la17 kilometri). De asemenea, restricțiile au crescut semnificativ: au fost raportate doar 238 restricții în anul 2000 față de cele peste550 existente până la finele lui2009; lungimea totalizată s-a extins astfelde la595 kilometri la1.420 kilometri – reprezentând aproximativ zece procente din cei13.000 kilometri ai rețelei dublu-ferate național.
Viteza medie comerciala s-a redus drastic: aceasta era44 km/hîn2000 și ajunsese la39 km/hîn2009; trenurile destinate transportului marfii au experimentat aceeași tendință negativ: viteza medie s-a diminuatde la30 km/hîn2000la27.5km/hîn2009.”Am pierdut un client luna trecutã deoarece magistrala București-Constanța a fost blocată timpde două zile datorită condițiilor meteorologice nefavorabile”, explicã Buruianã.
Pentru ilustrarea dificultăților întâmpinate,de exemplu,traseul unui tren marfar între Constanța și Târgoviște durează46 ore; ruta Galați-Constanța necesită48 ore iar distanța Galați-Curtici este parcursã tot într-un interval similar.De asemenea,ruta Giurgiu-Curtici poate dura pânăla30 ore,”a adaugat el.
Buruianã subliniazã faptul ca analizele sugereazã o diminuare semnificativa a cotei detinute atât CFR Marfǎ cât şi CFR Cǎlători in favoarea operatorilor privaţi.De exemplu,CFR Marfa detine acum49%din piata transporturilor ferroviare marfa,in timp ce restul este distribuit între companiile private precum Grup Feroviar Român (12-13%), Servtrans Invest (9-10%), Unifertrans şi Cargotrans (6-7% fiecare).